آفتاب

سرانجام ترامپ برجام را امضا کرد/ تمدید تعلیق تحریم های هسته‌ای از سوی آمریکا

سرانجام ترامپ برجام را امضا کرد/ تمدید تعلیق تحریم های هسته‌ای از سوی آمریکا

شاید تا همین چند وقت پیش، تصور اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدید آمریکا زیر قانون تعلیق تحریم‌هاي هسته ای را امضا کند، سخت بود اما برجام آن‌قدر مناسب شکل گرفته که شخصیتی ماجراجو مثل ترامپ نيز نمی‌تواند به همین راحتی از اجرای آن، سر باز بزند.


ترامپ در مسیر برجام
دیروز خبری منتشر شد که دونالد ترامپ با توجه به گزارش آژانس انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای (برجام)،قانون تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید و آن را به کنگره ارسال کرده است. تحلیل این رفتار ترامپ یعنی اینکه اوبا وجود اینکه ، توافق هسته‌ای را بد می‌داند اما به عنوان یک سند بین‌المللی باید به آن پایبند باشد. حالا چگونه باید این رفتارشناسی ترامپ را تبیین کرد.در نگاه نخست، شاید این یک اجبار باشد که ترامپ بایستی به برجام، پایبند بماند. به هر حال، توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی منعقد شده، داستان یک تعامل دوکشوری نیست؛ به عبارت دیگر، برجام خروجی گفت‌وگوهای تهران-واشنگتن نیست که حال بخواهد یک‌جانبه، لغو شود. این توافق به‌صورت اجماع جهانی به دست آمده و پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به همراه اتحادیه اروپا و آلمان پشت ماجرا هستند. همچنین این را نيز باید اضافه کنم که توافق هسته‌ای، با پذیرش دولت آمریکا همراه بوده است و نه شخص باراک اوبامای دموکرات. این موضوع را مشخص می‌کند که هر دولتی اعم از دموکرات یا جمهوریخواه بر سر قدرت باشد، باید به معاهدات و توافق‌های بین المللی پیشین ، پایبند باشد.
اما از منظر دوم، دونالد ترامپ به عنوان یک بیزینس‌من، دست کم این سواد را دارد که بر هم زدن یک توافق بین المللی فوق مهم ، می تواند حیثیت و اعتبار بین المللي او را خدشه دار کند و او را از چشم افکار عمومی بیندازد. در همین حال پیشتر نيز اروپا اعلام کرده بود که در صورت خروج آمریکا از پیمان هسته ای برجام، به تمام تعهدات خود پایبند خواهد بود و چه بسا، واشنگتن را به‌ دلیل عهدشکنی مجازات کند!
نامه رکس درباره ایران
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که ایران تا تاریخ ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده و رفع تحریم‌ها همچنان برجای خود باقی خواهد ماند. به گزارش دویچه وله، تیلرسون در عین حال خطاب به نمایندگان آمریکایی گفته که ایران با استفاده از امکانات و روش‌های مختلف همچنان از «حامیان اصلی تروریسم» به شمار می‌رود.او دربخش دیگری از نامه خود متذکر شده که «شورای امنیت ملی» به دستور ترامپ عهده‌دار پیشبرد بررسی برجام شده تا روشن شود آیا تعلیق تحریم‌های ایران، برای تامین منافع امنیت ملی آمریکا حیاتی است یا نه.
تحلیل نیویورک تایمز از تصمیم ترامپ
نیویورک‌تایمز نوشته است: «تصمیم به صدور این تايیدیه که اواخر سه‌شنبه شب اعلام شد، به مفهوم آن است که دولت آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را که در قبال محدودیت برنامه هسته‌ای صورت گرفته بود، تمدید کرده است».
نیویورک‌تایمز همچنین نوشته این تایید «با اکراه» و تنها ۹۰ دقیقه قبل از ضرب‌الاجل نیمه شب منتشر شد. بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای مصوب کنگره آمریکا، دولت این کشور موظف است هر ۹۰ روز یک بار وضعیت پایبندی ایران به برجام را گزارش کند.
باید دید شوی رسانه‌ای ترامپ درباره برجامی که دست و پای او را بسته به کجا می انجامد! شاید 90 روز دیگر، دولت ترامپ اعلام ‌کند که این توافق با وجود کاستی هایش، برای منافع ملی آمریکا حیاتی است!
قانون
کد N1681182

وبگردی