آفتاب

اتحاد جدید کره جنوبی، ‌آمریکا و ژاپن علیه چین

اتحاد جدید کره جنوبی، ‌آمریکا و ژاپن علیه چین

ایرنا نوشت: کره جنوبی، آمریکا و ژاپن روز چهارشنبه به صورت یکصدا، مخالفت خود را با سیاست های تلافی جویانه اقتصادی چین علیه کره جنوبی به دلیل تصمیم این کشور برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکایی «تاد» در شبه جزیره، اعلام کردند.

این نخستین بار است که سه کشور دست در دست یکدیگر و به شکلی واحد چین را هدف انتقادهای جدی خود قرار داده اند.
این هفته وزارت خارجه چین در بیانیه ای بار دیگر تاکید کرد که این کشور همچنان با استقرار سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا که رادارهای قوی دارد و امنیت منطقه چین را به مخاطره می اندازد، مخالف است.
همزمان مقام های دفاعی سه کشور در جریان مذاکرات امروز خود در توکیو تاکید کرده اند که در قبال برنامه موشکی بالستیک و تسلیحات هسته ای کره شمالی نیز متحد هستند.
هر سه کشور در بیانیه منتشره پس از این نشست، بدون اشاره به نام پکن تصریح کردند که تحریم های اقتصادی کره جنوبی را اقدامی کاملا غلط می دانند و با آن مخالف هستند.

از زمانی که کره جنوبی و آمریکا در سال جاری میلادی اعلام کردند سامانه «تاد» در زمین های گلف منطقه سئونگجو در جنوب شرق پایتخت کره جنوبی آرایش داده می شود و بخشی از این محموله نیز وارد این کشور شده است، چین تحریم های اقتصادی علیه کره جنوبی اعمال کرد اما رسما آن را تایید نکرده است.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی امروز در گزارشی با اشاره به بیانیه یاد شده به نقل از بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که این تحریم های سرسختانه رشد اقتصادی کره جنوبی را کاهش می دهد و میزان خسارت وارده به اقتصاد آن بر اثر این تحریم ها بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این گزارش ادامه می دهد که چین علاوه بر تحریم شرکت های کره ای، اجازه فعالیت های فرهنگی و هنری نیز به کره ای ها در آن کشور نمی دهد و بسیاری از برنامه های مشترک لغو شده است.
در بیانیه مشترک امروز کره جنوبی، آمریکا و ژاپن تاکید شده است که «تاد» یک سامانه موشکی دفاعی است که فقط برای مقابله با برنامه های موشکی کره شمالی مستقر خواهد شد.
ژاپن که در این بیانیه از کره جنوبی و آمریکا برای استقرار این سامانه موشکی پشتیبانی کرده، در حال بررسی آرایش آن در خاک خود است.

در شرایطی که چین از احتمال تعویق در برنامه استقرار سامانه تاد خبر داده است، هر سه کشور گفته اند که عزم آنها برای استفاده از این سامانه راسخ است.
این بیانیه از کره شمالی خواسته است دست به اقدامات تحریک آمیز نزند و تاکید کرده که سه کشور یاد شده در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل فشارها بر کره شمالی را برای دست کشیدن از برنامه تسلیحات هسته ای افزایش خواهند داد.
این کشورها همچنین در این نشست که نهمین بار است از سال ۲۰۰۸ میلادی برگزار می شود، بر تقویت همکاری های دفاعی در برابر کره شمالی تاکید کرده اند.

52311

کد N1680975

وبگردی