آفتاب
برای تشخیص بیماری هاری

از مغز سگ مهاجم به کودک نجف آبادی نمونه برداری شد

از مغز سگ مهاجم به کودک نجف آبادی نمونه برداری شد

اصفهان- ایرنا – رئیس شبکه دامپزشکی نجف آباد گفت: از مغز سگ مشکوک به بیماری هاری که اخیرا به یک کودک نجف آبادی حمله کرده است، نمونه برداری شد.

دکتر محمدمهدی حسن پور روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بدنبال حمله سه قلاده سگ به پسر بچه ای 8 ساله ساکن منطقه امیرآباد نجف آباد که سبب جدا شدن پوست سر او شده بود، کارشناس شبکه دامپزشکی به همراه کارشناس مبارزه با بیماری مرکز بهداشت و نماینده شهرداری به محل اعزام شدند.
وی افزود: با توجه به احتمال هار بودن سگ ها، پس از انجام معدوم سازی آنها توسط ماموران شهرداری، کارشناسان شبکه دامپزشکی، به ضد عفونی کردن و دفن بهداشتی لاشه ها اقدام و از مغز یکی از سگ ها برای انجام آزمایش های تشخیصی و ارسال به مرکز تشخیص هاری انستیتو پاستور ایران، نمونه برداری کردند.
حسن پور خاطرنشان کرد: اقدامات مقتضی برای واکسیناسیون سگ های صاحبدار در حوالی این منطقه و بصورت همزمان قلاده گذاری آنها برای تفکیک از سگ های ولگرد توسط اکیپ مایه کوب شبکه دامپزشکی نجف آباد در حال انجام است.
وی تاکید کرد: هاری یکی از خطرناکترین بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و سالانه تعداد زیادی از حیوانات اهلی و وحشی و حتی انسان ها در اثر این بیماری در جهان می میرند.
وی افزود: بیشترین میزان حیوان گزیدگی و هار گزیدگی در ایران توسط خانواده سگ سانان (سگ، گرگ، شغال و روباه ) صورت می گیرد.
دکتر حسن پور، علائم بالینی این بیماری را ریزش بزاق از دهان، تغییر صدای حیوان بطوریکه خشن، خشک و گرفته احساس شود، صدای غُرغُر و حالت حمله گرفتن، گاز زدن به هر چیز و تمایل به خوردن اجسام سخت و غیر خوراکی اعلام کرد.
وی دیگر علائم این بیماری را تب، لرزش و تشنج، متسع شدن مردمک چشم، رفتار غیر قابل پیش بینی، نگرانی، عدم توانایی در بلع و ترس از آب، مشاهده حیوانات شب فعال در روز و حمله انفرادی حیواناتی که اغلب بصورت گروهی حمله می کنند، برشمرد.
رئیس شبکه دامپزشکی نجف آباد گفت: این شبکه برای مقابله با بیماری هاری از سال 94 تاکنون اقدام به واکسیناسیون بیش از یکهزار و 500 قلاده سگ در سطح این شهرستان کرده است.
وی از مردم بویژه روستائیان خواست در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در این زمینه، مراتب را بسرعت به اداره کل دامپزشکی استان یا شبکه دامپزشکی شهرستان ها با شماره تلفن 1512 اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته تعدادی سگ ولگرد در بخش غربی محله امیرآباد نجف آباد به یک کودک هشت ساله دبستانی حمله کرده و پوست سر او را کندند.
بعد از این واقعه، مدیر شبکه بهداشت و درمان نجف آباد در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: مصدوم به بیمارستان فاطمه الزهرا نجف آباد منتقل و ضمن انجام اقدامات اورژانسی از جمله شستشوی زخم و تزریق واکسن، همراه با پوست جدا شده سر به بیمارستان الزهرا اصفهان اعزام شد و تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت.
حمید گله داری، وضعیت جسمانی مصدوم را خوب توصیف کرده است.
شهرستان نجف آباد در 30 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
غ.ک/6027/6994
دریافت کننده: آرزو فلاح * انتشار: شکراللهی
غلامحسین کریمی
https://telegram.me/esfahanirna
کد N1680928

وبگردی