آفتاب

بیشتر ارتباطات ما با سینمای دنیا در گذشته یک سویه بوده است

بیشتر ارتباطات ما با سینمای دنیا در گذشته یک سویه بوده است

سید ضیاء هاشمی،جشنواره جهانی فیلم فجر را موثر در روابط دیپلماتیک و بین‌الملل دانست

به گزارش ایلنا، سید ضیاء هاشمی رییس هیات مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان گفت: در گذشته جشنواره‌هایی که برگزار می‌شد هیچ‌گاه جهانی نبوده است اما طی این 2 سال اخیر با مدیریت رضا میرکریمی تا حدودی به برگزاری در سطح جهانی نزدیک شده‌ایم.

او با اشاره به مشکلات پیش روی  جشنواره جهانی گفت: یکی از بزرگ‌ترین  مشکلات این جشنواره زمان برگزاری آن است که به دلیل نزدیک بودن به جشنواره کن کمتر هنرمند مطرحی قبول می‌کند که در جشنواره جهانی تهران حضور داشته و به کشور ما بیاید.

هاشمی ادامه داد: بیشتر ارتباطات ما با سینمای دنیا در گذشته یک سویه بوده و ما بیشتر به سمت جشنواره‌های دیگر در نقاط مختلف رفته‌ایم و فیلم‌هایمان را به آنجا برده‌ایم، اما اکنون کارهایی صورت گرفته که فیلم‌های خارجی در جشنواره ما حضور داشته باشند و پایه‌های این ارتباط  در این دو سال برگزاری جشنواره نهاده شده و این موضوع بسیار ارزشمند است.

او افزود: یکی دیگر از مشکلات جشنواره‌های ما عدم  ثبات مدیریت در راس جشنواره‌هاست. باید یک دبیر دائمی برای 10 سال و دبیرخانه دائمی داشته باشیم.

رییس هیات مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان با اشاره به جایگاه سینمای ایران در سطح دنیا بیان کرد: سینمای ایران در سطح جهان بسیار مطرح است و ما می‌توانیم ارتباط خوبی با کشورهای منطقه داشته باشیم و سینمای ایران را در جهان اسلام ترویج دهیم. سینمای ایران افتخارات زیادی در سطح دنیا دارد و ما باید از این ظرفیت برای رونق بازار فیلم‌ها استفاده کنیم.

او درباره تاثیرات دیپلماتیک جشنواره اظهار کرد: یکی از موثرترین گفت‌وگوها بین ملل مختلف دنیا گفت‌وگو با زبان سینماست. پیام سینما پیام صلح است، همچنین پیام اسلام برای تمام دنیا عطوفت و مهربانی است که با توجه به اعتبار سینمای ایران می‌توان این پیام صلح و مهربانی را به تمام دنیا ابلاغ کرد. سینما مهم‌ترین ابزار در دیپلماسی جهان است و از اثر‌گذاری زیادی برخوردار است. ما می‌توانیم از طریق جشنواره جهانی فیلم فجر و تعاملی که با دیگر کشوها برقرار می‌کنیم پیام سینمای ایران را برسانیم و نگاه‌ها را معطوف سینمای خودمان کنیم.

 هاشمی در ادامه در مورد جلسه گزارش دبیر جشنواره به سینماگران گفت: تا قبل از جلسه با رضا میرکریمی اطلاعاتی از جشنواره جهانی نداشتم اما در آن جلسه و طی گزارش‌هایی که به سینماگران داده شد، دیدم که ابدا طی سال‌های گذشته چنین کارهایی در جشنواره جهانی انجام نشده بود.  بخش بین‌الملل تا قبل از 2 سال گذشته فقط هزینه بود و اثری از حضور جدی سینماگران نبود. از گزارش ارائه شده فهمیدم که ارتباط خوبی با افرادی که در جشنواره‌های مطرح دنیا حضور مستمر دارند، انجام گرفته و این خیلی خوب است. امیدوارم که این زحمات نادیده گرفته نشده و حتی در نبود رضا میرکریمی این ارتباط‌ها را داشته باشیم و این راه را ادامه دهیم. من خیلی نگران آینده هستم که اگر رضا میرکریمی نباشد و حمایت صورت نگیرد بازهم به گذشته باز خواهیم گشت.

او درباره حضور سینماگران در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این روش استفاده از سینماگران برای برگزاری جشنواره باید ادامه پیدا کند. سینما متعلق به سینمایی‌هاست و آنها دلسوز سینما هستند. باید این راه ادامه داشته باشد، دبیر جشنواره از سینماگران باشد و دبیرخانه دائمی داشته باشیم وگرنه دوباره به گذشته و برگزاری جشنواره‌های بدون دستاورد خواهیم رسید.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

 

کد N1680846

وبگردی