آفتاب

واکنش سناتورهای افغان به برکناری احمدضیا مسعود

واکنش سناتورهای افغان به برکناری احمدضیا مسعود

تسنیم نوشت: سناتوران افغان در واکنش به برکناری احمدضیا مسعود، علت برکناری وی را برخوردهای قومیتی اشرف‌غنی توصیف کرده و گفتند: عبدالله و غنی به یک اندازه در این برکناری سهم دارند.

شماری از سناتوران افغان در واکنش به برکناری احمدضیا مسعود توسط اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را به برخوردهای قومی متهم کردند.

این سناتوران علت یاد شده در برکناری مسعود را غیرموجه دانسته و گفتند: در حال حاضر اشرف‌غنی سیاست حذف را در دستور کار خود قرار داده که چنین سیاستی علاوه بر افزایش تنش‌های قومی سبب می‌شود افغانستان به سمت سراشیبی بحران سوق پیدا کند.

عبدالرحیم حسن‌یار یکی از اعضای مجلس سنای افغانستان در واکنش به برکناری مسعود اظهار داشت: متاسفانه حکومت‌داری در افغانستان بر مبنای نظر شخصی انجام می‌شود نه یک سیستم مدیریتی، شاهد مثال این موضوع افرادی چون ژنرال‌دوستم و احمدضیا مسعود هستند که براساس شخص‌محوری و سلیقه شخصی با آنها برخورد شده، وقتی اینگونه شد رهبران حکومت تا زمان نیاز و به منظور حمایت سیاسی بیشتر تلاش در گردآوری شخصیت‌های بزرگ در اطراف خود دارند، اما پس از رفع نیاز به دنبال حذف آنها هستند.

محمدعلم ایزدیار معاون اول سنای افغانستان نیز در این ارتباط گفت: امیدوارم رهبران حکومت متوجه عملکرد ضعیف خود باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه حکومت از اختلافات درونی رنج می‌برد و همین اختلافات سبب می‌شود حکومت از دورن پوسیده و پوسیده‌تر شود.

معاون اول مجلس سنا با هشدار تشدید اختلافات درونی در حکومت افغانستان تصریح کرد: هم‌اکنون تلاش‌ها بر این است که برای تامین امنیت افغانستان با حزب اسلامی و طالبانی که قانون اساسی را می‌پذیرند، صلح شود اما کسی متوجه اختلافات درونی نبوده که این به مراتب خطرناک‌تر است.

وی خطاب به رهبران حکومت گفت: خواسته ما از اشرف‌غنی و عبدالله این است که به دنبال حریف‌کشی و شخصیت‌کشی و استفاده ابزاری از شخصیت‌های ملی کشور به نفع خود نباشند، همچنین در برکناری مسعود رئیس‌جمهور و رئیس‌اجرایی به اندازه مساوی سهم دارند، بنابراین هر دو باید توضیح قانع کننده برای این کار داشته باشند.

زابلی دیگر عضو سنا تصریح کرد: تضادهای قومی در ارگ و قصر سپیدار شروع شده، اگر اینگونه نیست، چرا مشاوران رئیس‌جمهور و مشاوران عبدالله که کاملا بی‌سواد هستند،برکنار نمی‌شوند و فردی چون مسعود برکنار می‌شود؟

این در حالیست که روز گذشته اشرف‌غنی حکم برکناری احمدضیا مسعود نماینده ویژه خود در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب را اعلام کرد.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس‌اجرایی افغانستان پس از این خبر به خانه احمدضیا مسعود رفت، همچنین جلسه مشورتی حزب جمعیت اسلامی نیز پس از آن در منزل مسعود برگزار شد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر مطبوعاتی ارگ علت برکناری مسعود را ناکارآمدی وی اعلام کرد اما مسعود در یک نشست مطبوعاتی گفت: غنی قدرت عزل من را نداشته و این عزل برابر با جنگ داخلی در افغانستان است.

52311

کد N1680626

وبگردی