آفتاب

فروش 400 میلیارد ریال سوخت از طریق مرزهای کردستان به عراق

فروش 400 میلیارد ریال سوخت از طریق مرزهای کردستان به عراق

سنندج- ایرنا- دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: سال گذشته در اجرای طرح فروش سوخت، بیش از 39 میلیون لیتر نفت گاز به ارزش 408 میلیارد و 19 میلیون و 226 هزار ریال از طریق مرزهای استان به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا میرزایی شامگاه سه شنبه در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان در سال 96 افزود: سهم سود حاصل از این فروش که معادل 22 میلیارد ریال بود به مرزنشینان شعاع 20 کیلومتری مناطق مرزی پرداخت شد.
وی به توزیع کالابرگ مصرفی سوخت(نفت سفید) بین 46 هزار و 247 خانوار روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: توزیع سود حاصل از فروش سوخت به ساکنان بیش از 17 هزار خانوار روستایی از دیگر اقدامات کارگروه مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی استان بوده است.
میرزایی اضافه کرد: تهیه طرح ساماندهی معابر کولبری و ارسال آن به شورای تامین استان و ستاد مرکزی و اجرایی شدن طرح شناسه دار کردن انبارها و مراکز نگهداری کالا از دیگر عملکردهای این کارگروه در سال 95 است.
میرزایی به کشفیات قاچاق سال 95 پرداخت و گفت: این کشفیات در زمینه مشروبات، 463 هزار و 271 قوطی بوده که نسبت به 431 هزار و 374 قوطی سال 94، هفت درصد افزایش نشان می دهد.
به گفته وی، کشفیات قاچاق لوازم آرایشی در سال گذشته، یک میلیون و 484 هزار و 222 قلم بوده که نسبت به یک میلیون و 800 هزار قلم سال 94، 17 درصد افزایش داشته است.
دبیر کمیسیون هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: در سال 95، 17 هزار و 851 دستگاه تلفن همراه قاچاق کشف شد که در مقایسه با 38 هزار دستگاه سال 94، 100 درصد افزایش نشان می دهد.
میرزایی آمار کشفیات مربوط به لوازم صوتی، تصویری قاچاق سال 95 را 37 هزار و 449 دستگاه اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با 13 هزار دستگاه سال 94، رشد 176 درصدی داشته است.
به گفته وی، در سال 94، 33 میلیون و 590 نخ سیگار قاچاق کشف شده که این رقم در سال 95، به 85 میلیون نخ و رشد 154 درصدی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته، 53 باند قاچاق متلاشی شد که نسبت به 52 باند سال 94، 2 درصد افزایش داشته است.
وی در ادامه به تعداد جلسات و مصوبات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تشکیل 13 جلسه، 84 مصوبه، 70 مصوبه اجرا شده و 14 مصوبه در دست اقدام، نتیجه عملکرد این کمیسیون در سال گذشته بوده است.
** انجام بازرسی از هزار و 745 داروخانه، شرکت های پخش و مراکز بهداشتی
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کردستان به فعالیت های کارگروه پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور نیز پرداخت و گفت: تشکیل چهار جلسه، 28 مصوبه، 20 مصوبه اجرا شده و هشت مصوبه در دست اقدام از جمله کارهای این کارگروه در سال گذشته است.
میرزایی ادامه داد: انجام بازرسی از هزار و 745 داروخانه، شرکت های پخش و مراکز بهداشتی و درمانی، بازرسی از 875 مکان عرضه و پخش محصولات آرایشی و بهداشتی، انجام بازرسی از هزار و 226 مکان عرضه و پخش مواد غذایی از دیگر اقدامات این کارگروه در سال 95 بوده است.
**امحا بیش از هفت میلیون نخ سیگار قاچاق در سال گذشته در کردستان
میرزایی به فعالیت های کارگروه فرعی مبارزه با قاچاق کالای دُخانی نیز اشاره و اظهار کرد : این کارگروه در راستای فعالیت های خود، در سال گذشته بیش از هفت میلیون نخ سیگار قاچاق در کردستان را امحا کرده است.
وی افزود : برگزاری 9 جلسه، 56 مصوبه، 45 مصوبه اجرا شده و 11 مصوبه در دست اقدام، برگزاری جلسات کارگروه خارج از شهرستان ها و انجام گشت های منظم مشترک، از دیگر اقدامات این کارگروه است.
** برگزاری نشست با هدف ورود گفتمان خرید کالای ایرانی
دبیر کمیسیون هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان ادامه داد: تشکیل پنج جلسه، 46 مصوبه، 34 مصوبه اجرا شده و 12 مصوبه در دست اقدام از اقدامات کارگروه فرهنگی و تبلیغات کمیسیون در سال گذشته است.
رضایی ادامه داد : برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان پرورشی و انجمن اولیا و مربیان، برگزاری نشست ویژه روحانیون، ائمه جمعه با هدف ورود گفتمان خرید کالای ایرانی از جمله دیگر فعالیت های این کارگروه در سال 95 بوده است.
میرزایی به چهار دستگاه برتر استان در زمینه انجام تکالیف محوله در مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و
گفت: اداره کل اموال تملیکی کردستان، اداره کل تعزیرات حکومتی استان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان و نیروی انتظامی استان کردستان، این چهار دستگاه بوده اند.
کردستان از استان های مرزی کشور بوده که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با اجازه ورود 84 قلم کالا دارد.
7355/ 1484
خبرنگار: وریا کرمی **انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
کد N1680530

وبگردی