آفتاب

اعلام آمادگی ۶۵ درصد دانشجویان برای ازدواج در دوره دانشگاه

اعلام آمادگی ۶۵ درصد دانشجویان برای ازدواج در دوره دانشگاه

مدیر کل مشاوره امور دانشجویان از اعلام آمادگی ۶۵ درصد دانشجویان برای ازدواج در دوره دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوبی؛ مدیر کل مشاوره و سلامت امور دانشجویان وزارت علوم و فناوری و دبیر همایش در نشست سراسری کانون‌های همیاران سلامت روان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار داشت: کانون دانشجویی همیاران از سال ۹۳ آغاز شده، اگرچه قبلا هم در غالب فعالیت های داوطلبانه بود. طرحی در دانشگاه‌ها داشتیم، تحت عنوان "مشاور همسالان" که دانشجویان سال بالایی به دانشجویان تازه وارد کمک می کردند؛ برای اینکه به این امر رسمیت بدهیم به فکر این کانون افتادیم که تنها کانونی است که زیرمجموعه معاونت دانشجویی در حال کار است. ما با معاون فرهنگی تفاهم کردیم که با همفکری معاونت فرهنگی، این کانون را زیر مجموعه معاونت دانشجویی قرار دهیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۱۰ دانشگاه دولتی و غیرانتفاعی این کانون را تاسیس کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ما می خواهیم دانشجو با توجه به تجربه مشترک با همسالانش آن را به هم قطارانش منتقل کند، افزود: مشاور همراه کسی است که مسیر را رفته و حالا می‌خواهد این تجربه را منتقل کند؛ حال باید دید به عنوان یک همیار ما چه وظیفه ای داریم؛ بخشی از چالش های زندگی دانشجویی را بنده احصا کردم، اما یکی از مشکلات اولیه زندگی دانشجویی، جدا شدن از خانواده و غم غربت و زندگی در شهر جدید با شرایط و موقعیت جدید است. متاسفانه سبک تربیتی خانواده‌های ایرانی در حال حاضر بسیار تحصیل محور است.

مدیر کل مشاوره و سلامت امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: بعضی از خانواده‌ها که به عنوان "بیش حمایت گر" یا "والدین هلیکوپتری" معروف هستند باعث می شوند فرزند و دانشجو در این خانواده با ورود به دانشگاه چالش بیشتری داشته باشد. غم غربت برای این دانشجویان بیشتر است.

یعقوبی ضمن بیان اینکه 10 درصد دانشجویان گفته‌اند ما رابطه خوبی با خانواده هایمان نداریم و همین مساله گرفتاری دیگری است، گفت: در این راستا مساله هویت یابی مطرح است؛ فرآیند هویت یابی مترادف با دوره نوجوانی است. در گذشته نوجوانی ‌۱۲ تا ۱۸ بود اما تحقیقات جدید نشان می دهد، نوجوانی ۱۲ تا ۲۲ سالگی اس؛ در نتیجه مساله هویت یابی در دوران لیسانس نیز تحت تاثیر بحران های این دوره است.

وی اضافه کرد: تغییر علایق و سلایق و گرایش های سیاسی و مذهبی و مسایل انتخاب همسر و ازدواج، موجب تغییر دیدگاه های جوانان می شود که به نوعی بی ثباتی منجر می شود، گفت: ما دوست داریم افراد در جوانی ازدواج کنند؛ جوان های الان هم که همه دانشجو هستند مگر خلاف آن ثابت شود. ما ازدواج کارگری نداریم یا ازدواج مهندسی و پزشکی نداریم اما ازدواج دانشجویی داریم.

مدیر کل مشاوره و سلامت امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: جالب است بدانید ۶۵ درصد دانشجویان ایران گفتند ما آمادگی داریم در دوره دانشگاه ازدواج کنیم. اشکال از ما مدیران است چون جوانان این آمادگی را دارند. ما در رابطه با جنس مخالف مشکل داریم. معلم های ما چیزی نمی گویند، جوان با حداقل اطلاعات موثر و کارآمد در خصوص تعامل صحیح با جنس مخالف وارد دانشگاه می شود ما انتظار داریم اینها ازدواج کنند. اما آموزش نمی دهیم، این چالش دیگری است.

یعقوبی با اشاره به اینکه مسایل تحصیلی چالش دیگری است، گفت: نحوه درس خواندن در مدرسه و دانشگاه متفاوت است؛ یک دانشجوی استاندارد باید به ازای هر واحد تحصیلی دو ساعت کار علمی داشته باشد. مدرسه کتاب محور است اما دانشگاه استاد محور است. این هم چالش دیگری برای دانشجو شده است.

وی در ادامه چالش دیگر پیش روی جوانان را مساله فضای مجازی مطرح کرد و گفت: شاید بشود گفت فضای واقعی بخش جدایی ناپذیزی از زندگی همه ما شده است. فرصت های زیادی ایجاد کرده و ابزاری برای حکومت جهانی شده که مستضعفان وارث آن هستند. اما در عین حال مثل رانندگی ما که ماشین آمد و فرهنگ آن نیامد در استفاده از فضای مجازی نیز گرفتاری هایی داریم. در حال حاضر بحث اعتیاد به اینترنت بسیار جا افتاده است.

یعقوبی با بیان این مطلب که یکی دیگر از مسایل، بحث ناامیدی شغلی است و گسترش بی رویه آموزش عالی یک معضل کشور است، اظهار کرد: مساله سلامت روانی و آسیب رفتارهای پر خطر مجموعه‌ای از چالش های زندگی دانشجویی است. کسانی باید به دانشجو کمک کنند که از پس این چالش ها بر آید. مراکزی درون خود دانشگاه ها است و دفتر نهاد و اساتید و دفتر مشاوره هستند. غیر از اینها خانواده هم هستند و بحث کانون مساله همسالان است. اولین منبع کسب اطلاعات همسالان اند.

کد N1680189

وبگردی