آفتاب

برجام مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بنگلادش را به پنج برابرافزایش داد

برجام مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بنگلادش را به پنج برابرافزایش داد

سمنان- ایرنا- رایزن بازرگانی کشور بنگلادش در ایران گفت : با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و تسهیل در روابط بانکی و اقتصادی، مبادلات اقتصادی 2 کشور ایران و بنگلاش پنج برابر افزایش یافته است.

محمدصبور حسین روز سه شنبه در حاشیه نشست فعالان اقتصادی استان سمنان با گروه اقتصادی کشور بنگلادش که در اتاق بازرگانی سمنان برگزار شد، در گفت و گو با ایرنا افزود : در سال 2013 مبادلات تجاری ایران و بنگلادش کمتر از 20 میلیون دلار بود که در سال 2016 و با تسهیل در روابط اقتصادی،مبادلات تجاری این 2 کشور به بیش از 100 میلیون دلار افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد : برجام فرصتی ارزشمند برای همه کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا است که با برنامه ریزی منسجم از ظرفیت های اقتصادی ایران نهایت بهره را ببرند.
صبور حسین یادآور شد : صدور ویزا بعد از برجام برای بازرگانان ایرانی به 2 روز کاهش یافت و در زمان حاضر سرمایه گذاران اقتصادی 2 کشور با اطمینان خاطر می توانند برای سرمایه گذاری در کشور طرف مقابل گام بردارند.
رایزن بازرگانی کشور بنگلادش در ایران تصریح کرد : بنگلادش برای افزایش رونق اقتصادی نیازمند توسعه روابط همه جانبه با ایران است و به یاری خداوند تلاش می کنیم در سال 2017 روابط اقتصادی خود را با کشور دوست و برادر ایران به بالاترین سطح در چند سال گذشته برسانیم.
وی ادامه داد : بنگلادش برای واردات سیمان، قیر، اقلام فلزی، کودهای کشاورزی، مواد اولیه ساخت پلاستیک از ایران آمادگی دارد و استان سمنان با برخورداری از واحدهای صنعتی و تولیدی قابل توجهی و معادن غنی می تواند در اولویت قرار گیرد.
صبور حسین گفت : مصرف محصولات کشاورزی مانند خرما، کشمش، زیره، پسته و گلاب در کشور بنگلادش در ماه مبارک رمضان افزایش قابل توجهی می یابد و این کشور آماده واردات این اقلام از ایران است.
رایزن بازرگانی کشور بنگلادش در ایران بیان داشت : زیرساخت لازم برای سرمایه گذاری های 2 طرفه بین کشور های ایران و بنگلادش فراهم است و با توجه به موقعیت ممتاز ایران در منطقه می توان بخش قابل توجهی از کالاها مورد تقاضا را از خلیج فارس به دریاهای آزاد و کشور بنگلادش صادر کرد.
جمهوری خلق بنگلادش در جنوب شرق آسیا واقع شده و بیش از 168 میلیون نفر جمعیت دارد که 83 درصد از جمعیت این کشور مسلمان است.
میانگین رشد اقتصادی کشور بنگلادش در سال میلادی2017 ، 5.7 درصد و درآمد سرانه مردم این کشور سه هزار و600 دلار است.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
کد N1680158

وبگردی