آفتاب

رشد ۵۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و گرجستان/ کریدور شمال به جنوب می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و اروپا باشد

رشد ۵۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و گرجستان/ کریدور شمال به جنوب می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و اروپا باشد

وزیر امور خارجه گرجستان تاکید کرد: در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. خوشبختانه هم صادرات و هم واردات در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به تفلیس، میخائیل جانلیدزه، وزیر امور خارجه گرجستان در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه ایران، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به کشورش گفت: این سفر گام بسیار مهمی در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

سفر نخست‌وزیر گرجستان به تهران به‌زودی به تهران می‌آید

او با بیان اینکه خوشحالیم امروز فرصتی برای بررسی توسعه روابط دو جانبه فراهم شده است، اظهار داشت: به زودی سفر نخست‌وزیر گرجستان به تهران انجام می‌شود و در تهران مسائل بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد. اطمینان دارم که سفر آقای ظریف به گرجستان و سفر آتی نخست‌وزیر گرجستان به ایران روند توسعه روابط دو کشور را تسریع خواهد کرد. 

از دولت ایران برای حمایت از تمامیت ارضی گرجستان قدردانی می‌کنم

وزیر خارجه گرجستان با بیان اینکه ما امسال جشن بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه را داریم، تصریح کرد: قرار است در زمینه‌های مختلف همکاری‌ها را گسترش دهیم. از دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تمامیت ارضی گرجستان قدردانی می‌کنم.

هم صادرات و هم واردات در حال افزایش است 

جانلیدزه با بیان اینکه در این سفر زمینه‌های همکاری دو کشور را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. خوشبختانه هم صادرات و هم واردات در حال افزایش است. 

سرمایه‌گذاران ایرانی مشتاق به سرمایه‌گذاری در گرجستان هستند

او با بیان اینکه در گرجستان شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذاران ایرانی هم مشتاق به سرمایه‌گذاری در گرجستان هستند، ابراز داشت: در این راستا می‌توان طرح مشترک پالایشگاه پتروشیمی ترکستان اشاره کرد. همچنین چند ساعت بعد فروم اقتصادی برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گرجستان است و در این نشست، صاحبان صنایع گرجی نیز با فضای اقتصادی ایران آشنا خواهند شد.

طرح مشترکی با راه آهن ایران اجرا می‌کنیم

وزیر امور خارجه گرجستان با بیان اینکه ما در دولت تلاش می‌کنیم به توسعه روابط کمک کنیم، عنوان کرد: همکاری دوجانبه در زمینه ترانزیت مهم است و ایران می‌تواند از ظرفیت‌های ترانزیتی گرجستان به سمت اروپا استفاده کند. ابعاد مختلف همکاری در زمینه حمل و نقل در حال توسعه است. کریدور حمل و نقل ریلی را تعریف کرده‌ایم و قرار است طرح مشترکی با راه آهن ایران اجرا کنیم که این طرح می‌تواند کالاها را از آسیای میانه ایران و گرجستان به اروپا منتقل کند. 

کریدور شمال به جنوب می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و اروپا باشد

جانلیدزه افزود: در واقع با این طرح می‌توانیم کریدور جایگزین برای کشورهای مختلف استفاده کنیم و به عنوان پل ارتباطی میان ایران و اروپا محسوب شود. 

او یادآور شد: در زمینه فناوری و آموزش و فرهنگ هم طرح‌های خوبی بررسی شد و امیدواریم دانشجویان ایرانی بتوانند در گرجستان درس بخوانند و ‌مدرک آنها در گرجستان اعتبار داشته باشد. 

 

کد N1679933

وبگردی