آفتاب

سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریالی در حوزه سلامت گیلان و بهبود خدمات درمانی

سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریالی در حوزه سلامت گیلان و بهبود خدمات درمانی

رشت - ایرنا - با سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریالی در حوزه سلامت گیلان و افزایش تخت های بیمارستانی در استان، خدمات درمانی در دولت تدبیر و امید به طور چشمگیری افزایش یافته که این موضوع، بیانگر توجه دولت به سلامت شهروندان است.

گیلان این دروازه تجارت و کانون گردشگری، در سایه ثبات حاصل از تلاش های دولت تدبیر و امید بویژه پس از به ثمر نشستن برجام، به افق هایی روشن چشم دارد تا زمینه های سرمایه گذاری و بهبود اشتغال در استان را شاهد باشد. کارشناسان امور سیاسی و اقتصادی ، برجام را مهمترین دستاورد دولت یازدهم در سطح بین الملل می دانند که منجر به رفع تحریم های ظالمانه، بهبود روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه و دنیا و قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری شد. سال 95 صادرات غیرنفتی کشور بیشتر از واردات شد و دولت یازدهم تقریباً 40 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی ‏واریز کرد که منبع مالی خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. افزایش صادرات نفتی ایران و یک رقمی شدن تورم پس از چند دهه از دیگر مواردی است که ما را به آینده بهتر برای کشور و گیلان این دیار آرمیده بر دامان کاسپین و جنگل های هیرکانی امیدوارتر می کند.

** دستاوردهای دولت تدبیر و امید در گیلان؛
فعال شدن مجدد بندر و کشتیرانی، فعال شدن شهرک های صنعتی و رونق سرمایه گذاری، افتتاح بخشی از بزرگراه قزوین - رشت و به اتمام رسیدن زیرساخت راه آهن قزوین - رشت که قرار است امسال به اتمام برسد و همچنین تکمیل بخشی از زیرساخت سازه های دریایی در بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در گیلان است.
همچنین توجه به حوزه سلامت با احداث و تکمیل بیمارستان های دولتی و خصوصی، رشد کشاورزی بویژه چایکاری، آسفالت راه های روستایی و ارتقاء خدمات زیربنایی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در استان است.
به گفته استاندار گیلان، دولت تدبیر و امید ‏تاکنون هشت هزار و 840 میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص داده است.
محمدعلی نجفی فروردین ماه جاری گفت : با تلاش های صورت گرفته گیلان در سال گذشته در جذب اعتبارات بخش رونق تولید رتبه دوم و سوم کشوری را به خود اختصاص داده است .
وی بر ضرورت تحقق اقتصاد دریامحور در استان تاکید و تصریح کرد: اقتصاد دریا محور از جمله مباحث مهمی به شمار می رود که طی سه سال گذشته به آن پرداخته شده و امسال نیز این مهم باید عملیاتی شود .
وی با اشاره به استعداد بالای گیلان در بخش گردشگری، بر لزوم آماده سازی زیر ساخت های لازم در جهت توسعه گردشگری استان تاکید و اضافه کرد: تکمیل آزادراه، راه آهن، آمادگی هتل ها، مراکز اقامتی و فراهم سازی سایر امکانات اقامتی نقش تاثیرگذاری در توسعه این بخش دارد که با جدیت در حال انجام است .

** منطقه آزاد انزلی؛
منطقه آزاد انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران با هدفگذاری برای توسعه تجارت و صادرات پس از برجام، شاهد افزایش رغبت سرمایه گذاران برای فعالیت در این منطقه شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بهره برداری از دو پست اسکله مجموعه بندری کاسپین، رشد 791 درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه طی سه سال و نیم اخیر، رشد 133 درصدی ثبت شرکت ها و موسسه ها طی سه سال و نیم اخیر در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل را از جمله دستاوردهای این منطقه برشمرد.
رضا مسرور به راه اندازی بورس کالا در منطقه، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با مناطق آزاد و ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر نظیر تفاهمنامه همکاری با منطقه ویژه اکتائو قزاقستان و لوتوس روسیه، رشد 56 درصدی صادرات و کاهش 47 درصدی واردات از مسیر منطقه طی سه سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل را نیز از جمله توفیقات به دست آمده دانست.
وی همچنین به سرمایه گذاری قریب به 10 هزار میلیارد ریالی ، استقرار و جذب و راه اندازی 14 مجموعه صنعتی فنآور طی سه و نیم سال اخیر، فعال سازی 48 واحد صنعتی راکد و غیرفعال با اشتغالزایی افزون بر یک هزار نفر و سرمایه گذاری چهار هزار و 167 میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی بیش از 50 واحد صنعتی را بعنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این مدت ذکر کرد.

** بنادر و دریانوردی؛
بنادر از مهمترین بسترهای توسعه اقتصادی در هر منطقه محسوب می شوند. بندرانزلی با 11 پست اسکله، دروازه ای رو به اروپا و بازارهای کشورهای حاشیه خزر محسوب می شود. در همین زمینه مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان باز شدن فضای تجاری و تسهیل مبادلات تجاری را از تاثیرات مهم برجام خواند.
حسین چراغی اظهار کرد: پس از برجام، انتقال ارز توسط بازرگانان در بخش صادرات و واردات و تبادل اسناد و در مجموع روند واردات و صادرات شتاب گرفت و صاحبان کالا به خصوص در خزر که تاثیر تحریم ها کمتر بود، توانستند در فضای بازتر تجارت کنند .
وی یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته در بنادر استان بویژه انزلی در حوزه توسعه زیرساخت ها مثل احداث سیلو، انبار، مخازن روغن خوراکی و توسعه اسکله های بندر افق هایی روشن و امیدوار کننده در حوزه تجارت کالا و افزایش تخلیه و بارگیری کالا پیش روی ماست .
به گفته چراغی، در حوزه گردشگری نیز پیش بینی می شود شاهد رونق جذب گردشگر بویژه دریایی و ساحلی و در نتیجه بهبود اشتغال و افزایش درآمد شهرستان و استان باشیم .

** کشتیرانی؛
در حوزه کشتیرانی نیز پس از توافق هسته ای شاهد افزایش فعالیت های حمل و نقل و اولین سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بودیم.
افزایش سهم کشتیرانی ایرانی در بازار خزر به گونه ای بود که تنها در فروردین سال گذشته شرکت کشتیرانی دریای خزر 208 هزار و 452 تن کالا در خزر جابه جا کرد که حاکی از افزون بر 29 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل است.

**راه آهن؛
راه آهن بعنوان یکی از روش های مهم حمل و نقل کالا و مسافر یکی از حلقه های گم شده توسعه در گیلان بود. تکمیل راه آهن قزوین - رشت از دیگر پروژه های مهمی است که در دولت یازدهم برغم کم و کاستی های اعتباری ، بر آن همت گمارده شد.
پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش زیرسازی 95 درصد و در بخش روسازی 55 درصد اعلام شده و تاکنون 90 کیلومتر از 164 کیلومتر مسیر ریل گذاری شده و 50 کیلومتر آماده ریل گذاری است.
همچنین پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت - انزلی و رشت - آستارا 12 درصد اعلام شده که قطعه اول به طول 17 کیلومتر دارای پیمانکار بوده و در حال اجراست؛ قطعه های دوم و سوم این پروژه در مجموع به طول 24 کیلومتر آماده واگذاری به پیمانکار طی فرآیند مناقصه قرار دارند.

** تکمیل آزادراه منجیل - رودبار؛
3.2 ( سه و دو دهم) کیلومتر از 11 کیلومتر باقیمانده مسیر طبق برنامه با اعتبار یک هزارو 800 میلیارد ریال در پایان سال 95 به بهره برداری رسیده و از ابتدای سال جدید زیر بار ترافیک رفت و حدود 8.2 (هشت و دو دهم) کیلومتر آن باقی مانده که تشریفات اجرای آن صورت پذیرفته است.

**احداث و تکمیل بیمارستان های دولتی و خصوصی در رشت؛
تامین سلامت مردم از مهمترین وظایف دولت هاست و گرچه هنوز کاستی های بسیاری وجود دارد اما نظارت و توجه به این بخش در دولت یازدهم فزونی یافته است.
تعداد بیمارستان های دولتی گیلان از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از 22 به 25 و بیمارستان های خصوصی از شش به هشت بیمارستان افزایش یافته است. آغاز به کار بیمارستان خصوصی فوق تخصصی پارس با سرمایه گذاری12 هزار میلیارد ریال با 180 تخت و سه بیمارستان دولتی از جمله اقدامات مهم دولت است.
همچنین بیمارستان های رضوانشهر و آستارا که از مصوبات سفر رئیس جمهوری بود، همزمان با سفر دهم فروردین ماه جاری حجت الاسلام روحانی به گیلان، به بهره برداری رسید.

**کشاورزی؛
کشاورزی یکی دیگر از مزیت های نسبی گیلان است. استان 434 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 120 هزار هکتار اراضی باغی دارد. گیلان در بخش تولید زیتون رتبه سوم کشوری، در بخش تولید کیوی با تولید 132 هزار تن محصول رتبه دوم، گوشت مرغ با 170 هزار تن رتبه پنجم کشور، عسل رتبه ششم کشور و در بخش شیر و گوشت رتبه 12 کشور را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این خصوص گفت : در دولت یازدهم تولیدات کشاورزی استان به 20 میلیون تن افزایش یافته است.
علیرضا شعبان‌نژاد سهم اعتباراتی که از طریق جهاد کشاورزی با همکاری بانک‌ها به بخش‌های کشاورزی گیلان در سال گذشته اختصاص یافت را بی‌سابقه خواند و افزود: پارسال بالغ بر 2 هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی استان تزریق شد .
به گفته شعبان نژاد، 500 میلیارد ریال از اعتبارات مذکور در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، 90 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی، 200 میلیارد ریال از صندوق حمایت از کشاورزی، 150 میلیارد ریال صندوق توسعه چای و 10 میلیارد ریال در بخش مشاغل خانگی بوده است.
تجهیز و نوسازی اراضی گیلان نیز از 61 هزار و 500 هکتار به 77 هزار هکتار و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی از 33 هزار و 850 هکتار به 36 هزار هکتار رسیده است.
شعبان نژاد در عین حال با بیان اینکه 28 درصد اشتغال مستقیم گیلان متعلق به بخش کشاورزی ولی کمتر از هفت درصد بودجه استان مختص این بخش است، خواستار توجه بیشتر به آن شد.
همچنین به گفته رئیس اتحادیه چایکاران کشور، دولت تدبیر و امید حمایت های خوبی از چایکاران بویژه در بحث احیای باغ های چای انجام داده و قیمت برگ سبز چای را بیش از 100 درصد افزایش داده است. دیگر توفیق دولت یازدهم در زمینه چای این بود که حدود چهار هزار هکتار باغ چای، احیاء و به مسیر تولید بازگشت.
در بخش شیلات نیز 300 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در قالب اعتبارات حوادث برای تعدیل پره ها تا پایان سال گذشته به صیادان گیلان پرداخت شد.

**آسفالت راه روستایی؛
ایجاد راه های روستایی یکی از عوامل حفظ جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر و در نتیجه افزایش تولید محصولات کشاورزی است. از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، آسفالت راه روستایی در گیلان از 39.5 درصد به 51.32 درصد رسیده است .

** مسکن مهر؛
مسکن مهر از طرح های علیل به جای مانده بر دستان دولت یازدهم نیز در این مدت در گیلان از 25 هزار واحد به 65 هزار واحد در زمان کنونی رسیده است.

**خدمات زیربنایی؛
همچنین گازرسانی روستایی از 63 درصد از آغاز به کار دولت یازدهم به 95 درصد (هفت شهرستان سبز اعلام شده است) ، آب آشامیدنی بهداشتی از 64 به 76 درصد و اجرای طرح هادی روستایی از 24 به 37 درصد رسیده است.

**فرهنگ و هنر ؛
گیلان را همگان به فرهنگ پروری و توجه به هنرهای نوین از تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی و موسیقی می شناسند. کارنامه درخشان گیلان در پرورش و معرفی هنرمندان نام‌آور به کشور، نشان از ذوق و ذائقه و استعداد گیلانیان در حوزه فرهنگ و هنر دارد.
گشایش فضای باز فعالیت در دوره ریاست جمهوری روحانی را شاید بتوان بهترین ارمغان دولت برای اهالی فرهنگ و هنر دانست. همچنین فعالیت های خوبی برای توسعه و بهبود فضاهای فرهنگی و هنری در گیلان انجام شده که تکمیل برخی از این پروژه ها جزو مصوبات سفر رئیس جمهوری و نیازمند تخصیص اعتبار است.
تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و موسیقی سال 1386 با زیربنای افزون بر 12 هزارمتر مربع آغاز شد و تا سال 92 ، پیشرفت پروژه 63 درصد بود که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به 95 درصد رسیده است.
این تالار با سالن کنسرت با ظرفیت 920 نفر، سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت 480 نفر، سالن تمرین تئاتر با ظرفیت 70 نفر، سالن موسیقی سنتی با ظرفیت 90 نفر و همچنین گالری هنرهای تجسمی و فضاهای نمایشگاهی و آرشیو موسیقی است.
کتابخانه مرکزی رشت نیز که با هفت هزار و 600 مترمربع زیربنا از سال 84 عملیات ساخت آن آغاز شده، تاکنون 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 41میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
این همه، گوشه ای از خدمات و دستآوردهای دولت تدبیر و امید در گیلان است؛ استانی که در پس سرسبزی طبیعت زیبایش، محروم بوده و طی سال های اخیر، در سایه خردورزی، آرامش، برنامه ریزی علمی و اصولی توانسته بخشی از کاستی ها را رفع و ظرفیت های بالقوه در بخش های تجارت، گردشگری و کشاورزی را تقویت کند.
بی شک، ادامه این توفیقات با استمرار ثبات سیاسی، اقتصادی و رویکرد کارشناسانه توأم با توجه به کارآمدی میسر خواهد شد.
گزارش از: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
6030/2007
کد N1679917

وبگردی