آفتاب

ظریف: ما دوست روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنیم

ظریف: ما دوست روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف در ادامه دیدارهای خود در سفر به ترکمنستان، در سخنرانی خود در دانشگاه روابط بین الملل وزارت خارجه عشق آباد به مسائل دوجانبه اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد 25 سال آینده دوران اوج روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی سخنرانی خود در دانشگاه روابط بین الملل در عشق آباد اظهار کرد: برای بنده باعث خوشبختی و افتخار است که یک بار دیگر در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه کشور دوست و برادر، ترکمنستان در حضور شما اساتید و دانشجویان عزیز این دانشکده باشم. از مسوولین محترم دانشکده برای برگزاری این جلسه و برپایی نمایشگاه بیست و پنجمین سالگرد روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان سپاسگزاری می کنم. همچنین از دوست و همکار عزیزم جناب آقای رشید مردوف برای استقبال گرم و صمیمانه ای که از من و هیأت همراه داشتند، تشکر و قدردانی می کنم. روابط ایران و ترکمنستان منحصر به 25 سالی نیست که ما دو کشور با هم روابط سیاسی و دیپلماتیک داشتیم. ایران و ترکمنستان، روابطی به عمق تاریخ دارند؛ روابطی که از تاریخ همسایگی، تاریخ مشترکات فراوان فرهنگی، دینی و جغرافیایی، ما را به هم پیوندی ناگسستنی داده است.

او با بیان اینکه مفاخر و مشاهیری همچون مخدوم قلی، فرهنگ دو کشور را به هم پیوند داده است، گفت: ما هر ساله در ایران میزبان عزیزان ترکمنستانی هستیم؛ افرادی که برای بزرگداشت این بزرگان تاریخ فرهنگ و ادب و شعر و عرفان ایرانی و ترکمنستانی که پیوندی دور و طولانی دارند، به کشور ما سفر می کنند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما امروز 25 سال رابطه صمیمانه و نزدیک بین دو کشور ایران و ترکمنستان به صورت رسمی و دیپلماتیک را جشن می گیریم؛ روابطی که براساس سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران و سیاست بی طرفی ترکمنستان بنا شده است. در واقع دو کشور مکمل یکدیگر در روابط منطقه ای و بین المللی بودند.

ما خوشحالیم که در منطقه ای که از آشوب، تررو و افراط رنج می برد، ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور امن و باثبات و دو همسایه نزدیک، ارتباطات بسیار گسترده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی دارند. ما دو کشوری هستیم که در این منطقه برای ثبات در افعانستان، آرامش در منطقه آسیای میانه و قفقاز و برای مقابله با افراط و تروریسم در کنار هم ایستاده ایم. برای ما در جمهوری اسلامی ایران، ثبات، امنیت، آرامش، پیشرفت و توسعه منطقه، ثبات و امنیت و آرامش و پیشرفت و توسعه منطقه ماست.

ما به عنوان دو همسایه از رنج یکدیگر رنج میبریم و از پیروزی یکدیگر شاد و سربلند میشویم .ما به عنوان دو عضو از منطقه اوراسیا که همه آینده جهان در آن متبلور است میتوانیم نقش بسیار مهمی در ایجاد صلح و پیشرفت در این منطقه داشته باشیم. همکاری ما منحصر به همکاری سیاسی در گذشته نیست و بلکه این رابطه ابعاد متنوعی داشته و دارد. ما در ۲۵ سال گذشته در سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت کرده ایم. ایران نخستین کشوری بود ک ترکمنستان را به رسمیت شناخت و بیطرفی آن را پاس داشته و به رسمیت شناختیم. ترکمنستان هم ور روزهای سخت کنار ما بود و ما را تنها نگذشته است. ما هیچ وقت دوستان روز های سخت خود را فراموش نمیکنیم. این علایق، دو طرف را بسیار به یکدیگر نزدیک کرده است. ما در حوزه های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته ایم. همکاری ما به ویژه در حوزه گاز و انرژی بیش از شرایط کنونی خواهد شد. همکاری ما به عنوان دو کشوری که به عنوان راه ترانژیت شناخته میشوند اینده بسیار خوبی دارد. ما می توانیم به عنوان کشوری که از طریق راه اهن قزاقستان و ترکمنستان را به خلیج فارس و هند وصل میکند، زمینه همکاری بین المللی را فراهم کنیم. توانمندی های فنی و مهندسی ایران از ابتدای استقلال در خدمت ترکمنستان بوده و امیدواریم این کمک هر چه بیشتر در خدمت آن ها باشد. ما میتوانیم در آینده منطقه و جهان نقش ایفا کنیم

ظریف اضافه کرد: شما به عنوان جوانان ترکمن در کنار خواهران و برادرانتان در ایران می توانید در دنیای آینده خودتان و در دنیای آینده همه ما نقش آفرین باشید. لذا با امید به 25 سال آینده روابط دو کشور، با این اطمینان که سالهای آینده از 25 سال گذشته پربارتر، موفق تر و صمیمی تر خواهد بود، به مسیر خود ادامه داد.

وی ادامه داد: اطمینان دارم که روابط ایران و ترکمنستان در سال های آینده از گذشته سازنده تر خواهد بود و شما به عنوان دیپلمات های آینده کشور دوست ما نقش بی بدیلی ایفا خواهید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به دانشجویان روابط بین الملل دانشکده وزارت امور خارجه عشق آباد خاطرنشان کرد: همواره وزارت خارجه ایران را دوست و پذیرای گرم حضور خود بدانید. بدانید که دوستان شما در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران، آمادگی دارند که با تعامل استاد و دانشجو با دانشکده روابط بین الملل وازتر خارجه ترکمنستان، بر غنای متقابل بیفزایند و می توانیم از این طریق راه پیشرفت، دوستی و برادری دو کشور را بیش از پیش گسترش دهیم.

52311

 

کد N1679501

وبگردی