آفتاب

قوی ترین زن روسیه به قوی ترین مرد عربستان چه گفت؟

قوی ترین زن روسیه به قوی ترین مرد عربستان چه گفت؟

رئیس شورای فدراسیون روسیه بعد از دیدار با پادشاه عربستان در ریاض تأکید کرد که مسکو اجازه برکناری بشار اسد با زور را نمی‌دهد.

به گزارش شبکه خبری المیادین، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه پس از دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ریاض گفت: پادشاه عربستان احتمالا پایان ماه میلادی جاری به روسیه سفر کند.
وی گفت: همانطور که می‌دانید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از پادشاه عربستان خواسته سفر رسمی به روسیه داشته باشد و پادشاه عربستان نیز تأکید کرده که این دعوت را قبول می‌کند و چه بسا این سفر طی سال میلادی جاری انجام شود. پادشاه عربستان به دولتش دستور انجام مقدمات لازم برای دستورکار این سفر را داده است.
ماتوینکو به پادشاه عربستان گفت: روسیه برای ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت تحت هر بهایی تلاش نمی‌کند اما اجازه هم نمی‌دهد اسد به زور ساقط شود. در صورت برکناری اسد چه کسی جای وی را خواهد گرفت؟ یا دولت از هم فرو می‌پاشد یا جنگ داخلی شدیدتری رخ می‌دهد.
این مسئول روسی گفت: تجارب خطرناکی در لیبی، عراق و یوگسلاوی رخ داد که همه عواقب فاجعه‌باری داشتند.
وی گفت: عربستان از کشورهای اصلی در منطقه است و همکاری میان دو کشور منافع مردم روسیه و عربستان را تأمین می‌کند و به ثبات منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند.
وی گفت: عربستان شریک مهمی برای روسیه در خاورمیانه و مبارزه با تروریسم است.
این مسئول روسی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز دیدار و با وی درباره بحران سوریه و مسائل منطقه بحث و گفتگو کرد.
روزنامه کومرسانت روسیه نیز نوشت که ماتوینکو بعد از دیدارش با الجبیر گفته که عربستان خواهان برکناری مستقیم بشار اسد از قدرت نشده بلکه خواهان برکناری وی در دوره انتقالی شده است.

ایسنا
کد N1679196

وبگردی