آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سوداگرانی که نفس پایتخت را قاچاق می کنند/ریزگردها در کمین تهران

سوداگرانی که نفس پایتخت را قاچاق می کنند/ریزگردها در کمین تهران

ورامین- امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی کشور بحث شن های روان است و در حالی برای کنترل ریزگردها در کشور برنامه ریزی می کنیم که این خطر با قاچاق «تاغ» در جنوب پایتخت به شدت حس می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، وحید محمدی یکتا: وجود کویر مرکزی تهران در فاصله ای بسیار کم در جنوب پایتخت، خطر حرکت شن های روان در این منطقه را پر اهمیت کرده است.

پوشش گیاهی کویر مرکزی ایران از گونه های خشکی پسند و نیز گیاهان شور پسند هستند که برای ادامه حیات و سازگاری با کمبود آب و شوری خاک سازگاری دارند، از جمله پوشش گیاهی این مناطق میتوان به انواع قیچ، درمنه دشتی،گز، گرگ تیغ، خار شتر، کاروان کش و ... اشاره کرد.

تاغ نوعی دیگر از درختچه هایی است که سازگاری مناسبی با شرایط کویر دارد و از گونه های مقاوم به خشکی و سازگار در شرایط سخت کویری به شمار می آید و جایگاه ویژه ای در اجرای طرحهای تثبیت شن و بیابان زدائی داشته است.

تاغزارها اثرات مطلوب فراوانی بر محیط زیست داشته و با تخریب آن ها روزگار سختی در انتظار زیستگاه های طبیعی خواهد بود و امروز معضلاتی مانند قاچاق چوب و قطع درختچه های تاغ برای مصارف غیر معقول از یک سو و خشکسالی و آفت زدگی از سوی دیگر بلای جان تاغ ها شده است.

درختچه‌های تاغ نقش غیر قابل انکاری در تثبیت ماسه‌های روان دارند و از بین رفتن تاغزار ها خسارت های زیادی برای زراعت و نیز هجوم ریزگردها در پی خواهد داشت.

بازار داغ ذغال تاغ، انگیزه مناسب عده ای سودجو

محمد مصباح، یکی از کارشناسان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضعف عمده موجود در مبارزه با قطع درختچه های تاغ اظهار داشت: کمبود نیروهای حفاظت از محیط زیست دلیل اصلی ضعف مبارزه با قطع تاغ ها است.

گل محمدی نیروهای حفاظت از تاغ ها در برابر قاچاق و قطع بی رحمانه در این منطقه را ۳ نفر عنوان کرد و گفت: البته در مواقع اضطرار و با پیش آمدن موردی که نیاز به حضور به موقع نیروها داشته باشیم بقیه همکاران نیز به این کویربانان کمک خواهند کرد.

وی آفت را یکی از عوامل اصلی تهدید کننده تاغزارها دانست و افزود: طرح هرس و جوان سازی تاغ توسط اداره منابع طبیعی در حال اجرا است، جوان سازی تاغ ها از خشک شدن و موریانه زدن آن ها جلوگیری می کند، در عملیات جوان سازی شاخه های موریانه زده را از درختچه جدا می کنند تا به دیگر ساقه ها و خود درخت آسیب وارد نشود.

این مسئول محیط زیستی جنوب تهران ادامه داد: در سال های گذشته حمله ملخ های کوهان دار به شدت حیات تاغ ها را مورد تهدید قرار داد که با سمپاشی توسط اداره منابع طبیعی سعی در کنترل این آفت شده است.

گل محمدی خشکسالی سال های اخیر را به عنوان یکی دیگر از عوامل آسیب به تاغزارها مطرح کرد و افزود: جامعه گیاهی تاغ در این منطقه آسیب های جدی دیده است.

در هر حال به نظر می رسد نباید زمان را برای احیاء تاغزارها و جلوگیری از آن ها از دست داد، وظیفه محافظت از تاغ های بی ادعا در برابر سوداگرانی که نفس پایتخت را قاچاق می کنند با هر نهادی باشد باید تلاش خود را بسیار بیشتر از گذشته کند، چرا که ریز گردها در کمین پایتخت هستند و کوچکترین کوتاهی در این زمینه به سادگی جبران نخواهد شد.

کد N1679113

وبگردی