آفتاب
در میزگرد ایرنا مطرح شد

نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و حداکثری

نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و حداکثری

بوشهر- ایرنا- مسئولان دفاتر احزاب در استان بوشهر در میزگرد ستاد انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان، بر نقش موثر و چشمگیر احزاب در برگزاری انتخابات سالم با حضور حداکثری مردم تاکید کردند و خواستار حضور فعال احزاب در 2 انتخابات پیش رو 29 اردیبهشت امسال شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر در میزگردی با عنوان ' نقش احزاب در برگزاری انتخابات سالم و حضور حداکثری' در عرصه انتخابات 29 اردیبهشت ماه به نقش چشمگیر احزاب در افزایش شور و نشاط اجتماعی برای حضور و مشارکت حداکثری مردمی در انتخابات ، قالب های اصلاح طلب و اصولگرا به عنوان جریان های اصلی و ملموس انتخابات، به حضور فعال احزاب در برگزاری انتخابات سالم و حداکثری پرداخته است .
جریان های عمده سیاسی فعال در قالب 2 جبهه اصلاح طلب و اصولگرا در تلاش هستند تا در انتخابات پیش رو بر رای مردم تاثیر گذاشته و مدیریت اجرایی کشور را در سطح کلان و محلی در دست بگیرند ؛ لذا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله مهمترین عرصه هایی است که نقش مهمی در سرنوشت کشور خواهد داشت .
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر به منظور بررسی نقش احزاب و فعالان سیاسی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و چگونگی حضور حداکثری مردم ؛ ویژگی ها و دیدگاه های این جریان ها، برنامه ها، نقاط اشتراکات و اختلافات آنها ، با حضور اکبرصابری رئیس دفترحزب عدالت و آزادی ایران اسلامی و عضو شورای اصلاح طلبان در استان بوشهر ؛ نصرالله شفیعی مسئول کمیته سیاسی و سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ( جمنا) استان بوشهر ؛ حسین جعفری دبیرحزب مردم سالاری و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ؛ عبدالله فاتحی دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر ؛ عباس برزگر زاده دبیرحزب ندای ایرانیان در استان بوشهر و سید اسماعیل موسوی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری بوشهر اقدام به برگزاری یک میزگرد کرد.
رئیس دفترحزب عدالت و آزادی ایران اسلامی و عضو شورای اصلاح طلبان در استان بوشهر در این میزگرد با بیان اینکه فلسفه تشکیل احزاب تأثیرگذاری درحکومت و بدست آوردن تمام یا بخشی از قدرت است افزود : این تاثیرگذاری به طور معمول از طریق نامزد کردن اعضای شاخص خود یا افراد دیگر با دیدگاههای همسو با حزب متبوع خویش و حضور فعال در عرصه انتخابات است.
اکبر صابری اضافه کرد: ازآنجا که زمینه لازم برای فعالیت های حزبی در کشور ما بویژه در چهارسال دوم دولت گذشته فراهم نبود و محدودیت هایی اعمال شد، احزاب به رشد و توسعه لازم در کشور نرسیدند.
صابری اظهار کرد: ولی در طول مدت چهارسال دولت تدبیر و امید، احزاب جانی دوباره گرفته و به شکل تقریبی فعال و تاثیر گذار شدند.
وی بیان کرد: اما با این وجود هنوز احزاب آن ساختار و فراگیری لازم برای تاثیرگذاری جدی و قابل توجه به عنوان یک حزب خاص را پیدا نکرده اند.
صابری ادامه داد: به همین دلیل است که احزاب همسو به طور معمول به صورت جبهه ای وارد کارزار انتخاباتی و کسب قدرت می شوند که نمونه این نوع ورود جبهه ای را ما در 2 انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی سال 94 دیده ایم.
وی بیان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز که در سال جاری برگزار می شود، احزاب به شکل جبهه ای ورود و سعی در هم افزایی و جلب آرای مردم می کنند.
صابری گفت: درایران احزاب به طور معمول در قالب 2 جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان در مقابل هم صف آرایی می کنند که در چند سال گذشته اعتدال گراها نیز به اصلاح طلبان پیوستند.
وی یادآور شد: صف آرایی اعتدال گراها در کنار اصلاح طلبان باعث ایجاد جبهه ای فراگیرتر و قوی تری شده که نتیجه آن موفقیت درسه انتخابات مهم ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود.
صابری افزود: درطرف مقابل هم احزاب اصولگرا نیز به توافقی برای تشکیل جبهه اصولگراها رسیدند که درهر دوره عنوان های خاصی مثل جبهه پایداری، ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان، ائتلاف آبادگران ایران اسلامی یا در این دوره 'جمنا' را برای خود برگزینند.
وی اظهار کرد: با این وجود هنوز کارکرد احزاب چندان حرفه ای و بر اساس استانداردهای فعالیت های سیاسی انتخاباتی شکل نگرفته است.
رئیس دفترحزب عدالت وآزادی ایران اسلامی وعضو شورای اصلاح طلبان دراستان بوشهر گفت: به طور مثال بعضی از کاندیداهای مورد حمایت احزاب به آن حزب پاسخگو نیستند و حتی خلاف تعهدات خود به احزابی که از وی حمایت کرده اند عمل می کند.
وی افزود: فعالیت های حرفه ای احزاب می تواند برکات زیادی برای کشور داشته باشد و درانتخابات نیز بیشتر می تواند اعتماد مردم را جلب کند.
صابری اظهار کرد: در این ارتباط ضروری است، دولتمردان شرایط بهتری برای فعالیت های حزبی و حرفه ای شدن آنها فراهم کنند.
وی با بیان اینکه نقش اول انتخابات را مردم بازی می کنند گفت: حضور مردم در انتخابات عام‌ ترین، آسان ترین و کم هزینه‌ترین نوع مشارکت سیاسی است.
صابری افزود: درصد مشارکت سیاسی مردم درانتخابات امید مردم به نظام را تا حدودی نشان می دهد.
وی یادآور شد: مشارکت بالای مردم در انتخابات، بیانگر امید مردم به اصلاح پذیربودن و امکان تغییر درمدیریت کشور است و مشارکت نکردن قابل توجه مردم نیز بیانگرناامیدی مردم از تغییر و اصلاح است.
صابری اظهار کرد: با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی مشارکت مردم در انتخابات از نرم جهانی بیشتر بوده است.
وی یادآور شد: ایران به لحاظ درصد مشارکت انتخابات ریاست جمهوری در آسیا رتبه هفتم و به لحاظ مجموع آرا نیز در رده دوم قرار دارد.
صابری گفت: همچنین هر کسی دل درگرو بهتر شدن وضعیت کشور در تمام عرصه ها دارد باید در انتخابات شرکت کند.
وی اضافه کرد: اگر در میان همه کاندیداها فردی با نمره 20 یا 19 از نظر ما وجود نداشته باشد، ولی بالاخره همه کاندیداها در یک تراز نیستند و آنکه در رتبه بهتری قرار دارد حتی اگر مثلا نمره 10 در برابر 7 باشد طبیعی است ایشان مناسب تر است و یا حداقل خسارت کمتری برای کشور دارد.
وی افزود: در هر صورت شرکت در انتخابات به نظر من عقلانی تر است.
مسئول کمیته سیاسی و سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ( جمنا) استان بوشهر نیز گفت: اگر احزاب به طور طبیعی در جامعه جایگاه خود را بیابند و مردم در مسایل سیاسی نگاهشان حزبی شود و براساس مواضع حزب در انتخابات و برنامه های سیاسی موضع گیری کنند، بهتر است.
نصرالله شفیعی افزود: در کشور ما احزاب نتوانسته اند موفق عمل کنند به گونه ای که در مواضع حساس نقش خود را در سمت و سوی نظر مردم ایفا کنند.
وی بیان کرد: بزرگترین حزب بعد از انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی بود که برمبنای اعتقادات دینی مردم به وسیله بزرگان نظام تاسیس شد ولی به دلیل اختلاف های درونی دوام نداشت.
شفیعی بیان کرد: بعد ازحزب جمهوری اسلامی پدرخوانده همه احزابی که تشکیل شدند به نحوی دولت های حاکم بودند برهمین اساس فعالیت این احزاب با ظهور و افول دولت ها همراه بود.
وی با بیان اینکه برخی رفتارها و حرکت های افراطی احزاب باعث می شود مردم به آنها اعتماد نکنند، اظهار کرد:تفکر مردم با هر سلیقه ای در چارچوب نظام است و احزابی که فراتر از این چارچوب برنامه داشته باشند مورد قبول مردم نیستند.
مسئول کمیته سیاسی و سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان بوشهرتاکید کرد: سوابق فعالیت همه احزاب نشان می دهد این تشکلها در جذب آرای مردم از نگاه حزبی موفق نبوده اند و مردم در برهه های حساس انتخابات قبل از اینکه نگاهشان به حزب باشد، شخص محور هستند.
وی با بیان اینکه 'نمی خواهم خط ناامیدی بر فعالیت احزاب بکشم' گفت: در انتخابات های مختلف شعارها، وعده ها و نحوه تبلیغات در جذب آرای مردم موثر است و تاکنون احزاب نتوانسته اند در جذب آرای مردم موفق باشند.
شفیعی بیان کرد: اگر جامعه در گذر زمان دچار این تغییر نگاه شود و در فضای انتخابات به جای نگاه به شخص به حزب او توجه شود، فضای انتخابات بهتر می شود و مردم به جای رای دادن به شخص به شعارها و برنامه هایی که از قبل به وسیله حزب مورد حمایت بیان شده رای می دهند.
وی تاکید کرد: با فعالیت احزاب فرد دیگر لازم نیست برای معرفی خود از هر روشی استفاده کند برهمین اساس وجود نگاه حزبی به جای نگاه فرد محور در انتخابات بهتر است.
شفیعی افزود: با این وجود خوشبین نیستم احزاب بتوانند در راستای وظایف خود ایفای نقش کنند چون مردم جامعه قبل از اینکه برمبنای تکالیف حزبی کار کنند نگاه تکلیف محور دینی دارند.
دبیرحزب مردم سالاری و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: احزاب پل ارتباطی میان قشرهای مختلف جامعه با حاکمیت به شمار می آیند که بیشترین تاثیر و نقش را در انتخابات دارند.
حسین جعفری افزود: بهترین فرصت برای ابراز وجود احزاب و تشکلهای سیاسی عرصه انتخابات است.
وی اظهار کرد: درایران که احزاب همانند کشورهای پیشرفته اروپایی نهادینه نشده اند، بسیاری از این احزاب و گروه ها در زمان انتخابات شکل می گیرند و تا انتخابات دیگر چندان فعالیتی ندارند.
جعفری اظهار کرد: اما تعدادی از حزب ها با برگزاری کنگره سالانه و همایش های فصلی درهمه روزهای سال فعال هستند.
دبیرحزب مردم سالاری و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان بوشهر افزود: احزاب می توانند نقش بسیار موثری در داغ کردن تنور انتخابات و تشویق مردم به حضور هرچه بیشتر در این عرصه داشته باشند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر گفت: احزاب در دنیا برای پیشگیری از تنش های نا هنگام و آگاه نگاه داشتن جامعه، مردم را در جریان مسائل تحلیلی قرار دادن تشکیل شده اند.
عبدالله فاتحی افزود: این درحالی است که تاکنون در کشور ایران احزابی که جامعیت و فراگیری لازم در قشرهای مختلف جامعه را داشته باشند، تشکیل نشده است.
وی اضافه کرد: احزاب قبل از انقلاب در مسیر منافع کشورهای بیگانه گام برمی داشتند و بعد از انقلاب نیزدر راستای هدفهای دولت ها تشکیل می شدند به همین دلیل مردم خیلی به احزاب اعتماد ندارند.
فاتحی بیان کرد: در زمان حاضر مردم به جای اعتماد و توجه به احزاب به افراد متدین جامعه توجه دارند.
فاتحی گفت: هرچند در 10 سال گذشته حزب موتلفه در استان بوشهر تشکیل و اعتماد نسبی نیز به وجود آمده ولی هنوز به آن حد لازم و مطلوب نرسیده ایم.
وی یادآور شد: اگر مردم احزاب را بشناسند و به آنها اعتماد کنند در این شرایط احزاب با دادن لیستی افراد مورد نظر را به جامعه برای رای دادن معرفی می کنند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر انتخابات شوراها براساس نگاه طایفه ای، قبیله ای و براساس رای دوستان و اقوام برگزار می شود.
به گفته فاتحی هرچند احزاب در این شرایط در سطح شهر و استان بوشهر گستردگی و نفوذ چندانی ندارند ولی حزب موتلفه تلاش می کند برای انتخابات شوراهای اسلامی لیستی از مجموعه افراد متخصص و کاردان را به جامعه معرفی کند.
وی در باره فعالیت شوراها گفت: با توجه به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا خدماتی هستند نه سیاسی، شوراها باید نقش خدمتگزاری به مردم واز امکانات موجود برای رفع مشکلات اجتماعی، نارسایی ها و ناهنجاریها بهره ببرند.
فاتحی افزود: تاکنون شوراها در باره کاهش مشکلات شهری و روستایی رضایت مردمی را نداشته و در برخی مناطق شوراها با تنش تعطیل شده اند.
وی تاکید کرد: وجود برخی تنشها در شوراها ناشی از این است که افرادی متخصص، کاربلد، کاردان و مشرف به مشکلات شهر که هدفشان رفع مشکلات مردم و جامعه شهری و روستایی باشد وارد شورا نمی شوند.
دبیرحزب ندای ایرانیان در استان بوشهر گفت: تا قبل از هفتم اسفند سال 94، احزاب نتوانسته بودند انتظاری که ازآنان می رفت را عملیاتی کنند ولی با تحولی که پس از این تاریخ ایجاد شد، رغبت و توجه به احزاب در میان مردم افزایش یافت.
عباس برزگرزاده افزود: انتخابات هفتم اسفند 94 رقابت بین لیست ها بود وعلاوه برشهرهای بزرگ در سایر شهرستانهای دیگر نیز این اتفاق رخ داد.
وی اضافه کرد: مردم هرچند شناختی نسبت به شخص کاندید شده نداشتند ولی با شناخت احزاب و چهره های تاثیرگذار حامی در لیست نسبت به لیست ها نظر مثبت دادند و همین باعث شد لیست امید موفق شود.
برزگر زاده ادامه داد: هرچند ممکن است وجود برخی کمبودها در این لیست ها تاثیر مثبت و منفی بگذارد ولی با برطرف شدن این کاستی ها رویکرد زمینه لیستی رای دادن در کشور تقویت می شود.
وی بیان کرد: با این رویکرد ایران مانند کشورهای پیشرفته دارای سابقه دموکراسی که اولویت آنها شناخت پایگاه اجتماعی فردی اشخاص است، تبدیل می شود.
برزگرزاده گفت: در گذشته قومیت ها و نگاه های خانواده ای در انتخابات شوراها تاثیرگذاربود اما درانتخابات 29 اردیبهشت با تجربه مردم ازنگاه حزبی درانتخابات مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد لیست احزاب از اقبال بیشتری برخورد باشد.
وی یادآورشد: شاید خیلی تفاوت عمده ای در لیستی رای دادن 2 نگاه سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا وجود نداشته باشد زیرا باورجمعی هر 2 طیف این است که برای کسب بیشترین رای گریزی جز اعلام رای نسبت به یک لیست حزبی نیست.
برزگرزاده در باره اهمیت حضور مردم گفت: تجربه حضور نیافتن و تحریم انتخابات نتیجه مطلوبی برای جامعه ندارد.
وی یادآور شد: با توجه به توسعه دموکراسی و برای رسیدن به توسعه پایدار حضور نیافتن در انتخابات نوعی خودزنی به حساب می آید.
برزگرزاده گفت: حضور نیافتن در انتخابات به معنی گذشتن از حق قانونی خود به نفع اندیشه دیگری است.
وی یادآور شد: با این کار نه به نتیجه مد نظر خود رسیده و نه در تقویت بنیان های دموکراتیک حرکت کرده ایم در این شرایط تنها فضای خالی برای اندیشه رقیب تولید شده است.
برزگرزاده افزود: انتخابات در هر شرایطی با مشروعیت برگزار می شود واعلام نکردن نظرعده ای باعث تفوق و برتری رقیبی می شود که شاید به گمان بیشتر افراد توان اداره و مدیریت کشور را به آن شکلی که مطلوب است نخواهد داشت.
دبیرحزب ندای ایرانیان گفت: باید بدانیم قهر با صندوق های رای، استمرارحرکت دموکراسی خواهانه، امید به تغییر، تحول و ملاک قرار دادن تدبیر، دوری از هیجانهای مقطعی، مخالفت با اندیشه های سطحی و عوام گرایانه باعث تکرار تجربه هشت سال ناکامی و ویرانی اقتصادی را برای کشور به دنبال دارد.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری بوشهر نیز گفت: احزاب به عنوان یکی از ارکان اصلی استقرار مردم سلاری در نظام سیاسی و اجتماعی کشور نقش موثری در انتخابات و ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم برای انتخابات دارند.
سید اسماعیل موسوی افزود: احزاب افکار و اندیشه های سیاسی مختلف در جامعه را نمایندگی می کنند به همین دلیل ساماندهی دیدگاه سیاسی مردم و ترغیب آنها برای شرکت در تعیین سرنوشت خود بسیار موثر هستند.
وی اضافه کرد: فعالیت تعداد زیاد احزاب و گروه های سیاسی در سطح کشور و استان بوشهر به عنوان ظرفیت و فرصت مناسب در عرصه های مختلف است.
موسوی بیان کرد: انتظار می رود همه احزاب درچارچوب قانون و براساس آئین نامه ها و دستورالعمل های رایج کشور فعالیت کنند.
وی گفت: احزاب باید ضمن توصیف و معرفی داوطلبان مورد نظرشان از تخریب دیگران نیز بپرهیزند.
مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری بوشهر بدون اشاره به آمار یادآور شد: بیشتر تشکل های فعال سیاسی کشور در استان بوشهر نمایندگی دارند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت امسال در کشور برگزار می شود.
6047/6043/1484
خبرنگار : موناعیدان** انتشاردهنده : اصغر رضاخانی
کد N1679105

وبگردی