آفتاب
گزارش

لزوم استانداردسازی مراکز ذخیره گندم در خوزستان

لزوم استانداردسازی مراکز ذخیره گندم در خوزستان

استاندار خوزستان با انتقاد از شرایط غیراستاندارد نگهداری گندم تولیدی این استان در اماکن روباز و احتمال آلودگی این محصول به سموم قارچی، ...

دنیای اقتصاد – اهواز – محمد علاف‌پور:استاندار خوزستان با انتقاد از شرایط غیراستاندارد نگهداری گندم تولیدی این استان در اماکن روباز و احتمال آلودگی این محصول به سموم قارچی، برای رفع این مشکل مهلت 5/ 1 ساله تعیین کرد.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید در مدت یاد شده نسبت به استانداردسازی مراکز نگهداری گندم در استان و به حداقل رساندن زمان ماندگاری محصول در این مراکز اقدام کند.

وی تاکید کرد: اگر چه گندم تولیدی در این استان تا زمان برداشت از بهترین کیفیت برخوردار است، اما نگهداری طولانی مدت آن در محل‌های نامناسب و روباز باعث ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت این گندم می‌شود که باید برای این مساله در سریعترین زمان چاره‌اندیشی شود.استاندار خوزستان با اشاره به احتمال آلودگی گندم‌هایی که در مراکز خرید در خوزستان ذخیره می‌شود، تصریح کرد: سموم قارچی طبیعی در درازمدت تاثیرگذار است و می‌تواند عامل سرطان باشد از این رو یکی از راه‌های کاهش آمار بالای سرطان در استان، کنترل مواد غذایی ناسالم است، اگر چه ممکن است این اقدامات هزینه زیادی در بر داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه گندم قوت غالب مردم این استان است، اظهار کرد: گندم تولیدی خوزستان از باکیفیت‌ترین گندم‌های کشور است، اما به‌دلیل نگهداری نامناسب در زمان خرید و ذخیره محصول، بی‌کیفیت‌ترین نان‌های کشور در این استان تحویل مردم داده می‌شود. شریعتی با اشاره به اینکه بخشی از گندم تولیدی خوزستان مازاد بر نیاز است، گفت: به‌دلیل مشکلاتی که در نگهداری گندم در مراکز خرید وجود دارد، امکان صادرات آن نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به آغاز برداشت کشت پاییزه در این استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری یک میلیون و 700 هزار تن گندم در خوزستان تولید شود. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: برداشت گندم در هندیجان و برداشت کلزا در شوشتر آغاز شده است. وی افزود: در صورت عادی بودن شرایط پیش‌بینی می‌شود، یک میلیون و 700هزار تن گندم تولید شده و یک میلیون و 300 هزار تن از این محصول از کشاورزان خریداری شود. چنگلوایی اضافه کرد: پاییز امسال محصولات کشاورزی در 900 هزار هکتار شامل گندم، جو، کلزا و دانه‌های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات به زیر کشت رفت. وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و بین 750تا 800 هزار تن چغندر قند در سال زراعی جاری برداشت شود. چنگلوایی افزود: کشت چغندرقند 10 سال در خوزستان به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌های قند، متوقف شده بود که از سال زراعی 93-92 دوباره آغاز شده است.وی ادامه داد: به‌دلیل ادامه تعطیلی کارخانه‌های قند خوزستان، این محصول به هفت کارخانه در استان‌های کرمانشاه، قزوین، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ارسال می‌شود.

کد N1678968

وبگردی