آفتاب

احداث مرکز آموزشی مبارزه با ریزگردها در کربلا

احداث مرکز آموزشی مبارزه با ریزگردها در کربلا

همشهری آنلاین: رییس مرکز بین‌الملل و امور کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مذاکره با مقامات عراقی گفت: در این مذاکرات مقرر شد یک مرکز آموزشی- پژوهشی مبارزه با پدیده ریزگردها و گرد و غبار در کربلا احداث شود.

به گزارش ایسنا، مجید شفیع‌پور که به اتفاق سید محمد مجابی - معاون سازمان حفاظت محیط زیست - به عراق سفر کرده است در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی ارتقای وضعیت محیط زیستی عراق افزود: مقرر شد طرح اجرایی احداث مرکز آموزشی- پژوهشی مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار در کربلا تا دو ماه آینده بین طرفین مبادله شود تا گام‌های عملی در جهت توانمندسازی و ظرفیت‌سازی به منظور کنترل انتشار ریزگردها و کانون گرد و خاک در محدوده خاک جمهوری عراق به سرعت برداشته شود.

وی با اشاره به این که توانایی لازم علمی و کاربردی در عراق به ویژه در استان کربلا و حوالی آن به اندازه کافی وجود ندارد، اظهار کرد: در این مذاکرات مقرر شد برای مقابله بهتر و موثرتر، این مرکز آموزشی و پژوهشی هم روی گیاهان و هم روی نوع سیستم‌های تثبیت‌دهنده خاک کار کند تا در بازه زمانی کوتاهی کانون‌های انتشار ریزگرد را - که مستقیماً وارد خوزستان می‌شود- در خاک عراق بتواند مدیریت و کنترل کند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها با اشاره به رخداد اخیر گرد و غبار که در محدوده کربلا و نجف و بخش‌های نزدیک به مرز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، گفت: ایران مطالبات خود را در ارتباط با اقداماتی که وزارت محیط زیست و بهداشت عراق انجام داده است، دنبال‌ می‌کند.

وی ادامه داد: دیروز در کربلا، مذاکرات دیپلماتیک با مسئولان محلی در زمینه محیط زیست انجام و مقرر شد که برای مبارزه با پدیده ریزگردها جدا از ابعاد هواشناختی و رخدادهایی که بادهای سطحی و وزش‌های گوناگون منتهی به آن می‌شود، تلاش‌های دو جانبه‌ای انجام شود.

به گفته وی، پاره‌ای از دغدغه‌هایی که در مدیریت منابع و برآوردها و روش‌های علمی تخمین تبخیر همچنین مقابله با پدیده گرد و غبار وجود دارد از سوی هیات ایرانی ارائه شد که مورد استقبال جامعه علمی عراق قرار گرفت.

کد N1678816

وبگردی