آفتاب

روحانی با رقبای اصولگرای زیادی مواجه است/تردید شهردار تهران برای ماندن تا پایان رقابت‌های انتخاباتی

روحانی با رقبای اصولگرای زیادی مواجه است/تردید شهردار تهران برای ماندن تا پایان رقابت‌های انتخاباتی

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی به کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده و نوشت: نیروهای اصلاح‌طلب و میانه رو در ایران از احتمال ردصلاحیت و یا ایجاد موانعی برای حضور روحانی نگرانند از این رو جهانگیری می‌تواند در این شرایط به عنوان کاندیدای اول مطرح باشد.

به گزارش ایلنا، «فایننشال تایمز» انگلیس در واکنش به کاندیداتوری اسحاق جهانگیری نوشت: معاون اول روحانی اسحاق جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده اقدام به ثبت نام کرد. نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو در ایران از احتمال ردصلاحیت و یا ایجاد موانعی برای حضور روحانی نگرانند از این رو جهانگیری می‌تواند در این شرایط به عنوان کاندیدای اول مطرح باشد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس گفته آینده و سرنوشت سیاسی یک گروه نباید به روحانی یا هر فرد دیگری گره بخورد و ما باید برنامه پشتیبان نیز داشته باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است: جهانگیری گفته او قرار نیست با رییس جمهور رقابت کند و همراه و متعهد به روحانی باقی خواهد ماند. بنابر این در صورتی که روحانی تایید صلاحیت شود با تعداد زیادی از رقبای خود از جریان اصولگرا مواجه خواهد بود و این شامل ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی نیز می‌شود.

فایننشال تایمز با اشاره به اینکه شورای نگهبان باید صلاحیت همه کاندیداهای ریاست جمهوری را تایید کند، نوشت: تنها کسانی که به جمهوری اسلامی و رهبری ایران ابراز وفاداری کرده باشند می‌توانند از تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان عبور کنند. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به عنوان گروه‌های رقیب خودشان را برای جنگ قدرت آماده می‌کنند.

این رسانه انگلیسی همچنین در واکنش به کاندیداتوری قالیباف نیز نوشت: دیگر شخصیت اصولگرا که اعلام کاندیداتوری کرده است شهردار تهران محمد باقر قالیباف است که برای سومین بار اقدام به کاندیداتوری در این رقابت‌ها کرده است. هنوز معلوم نیست آیا قالیباف تا آخر این رقابت‌ها می‌ماند یا به نفع رییسی کنار می‌کشد. او وضعیت اقتصادی ایران را به نقد کشیده و گفته این انتخابات یک انتخابات تاریخی است که تغییرات بنیادینی در وضعیت کنونی ایجاد خواهد کرد.

فایننشال تایمز در پایان نوشت:‌علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ایران روز شنبه ضمن تشکر از دیپلماسی موثر دولت روحانی که به توافق هسته‌ای ختم شده است گفته که وضعیت اقتصادی ایران بعد از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی بهبود قابل توجهی داشته است. او گفته رای به روحانی در سال ۲۰۱۳ به چرخه ادامه‌دار فروپاشی اقتصادی و بحران‌های اجتماعی پایان داده است.

کد N1678689

وبگردی