آفتاب

آغاز غربالگری سکته، سرطان پستان، دهانه رحم و سرطان روده بزرگ

آغاز غربالگری سکته، سرطان پستان، دهانه رحم و سرطان روده بزرگ

غربالگری نوعی پیشگیری از شدت گرفتن بیماری است که به فرد کمک می‌کند تا بیماری‌‌اش در مراحل اولیه تشخیص داده شده و حتی احتمال درمان تا حد قابل‌توجهی افزایش یابد.

وزارت بهداشت در زمينه غربالگري، اقدامات قابل توجهي داشته است و به گفته رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار است طرح غربالگري افراد در معرض خطر سكته و سرطان هم امسال در كل كشور اجرا مي‌شود و افراد مشمول اين طرح از طريق تلفن يا مراجعه به منازل فراخوان مي‌شوند.

بيماري‌هاي مزمــن و غيرواگير اصلي‌ترين عوامــل مرگ ومير و ناتوانــي به شــمار مي‌روند كه عمده اين بيماري‌ها مي‌توانند با غربالگري، پيشــگيري و كنترل شوند.احمد كوشا درباره اين طرح به همشهري گفت: اين طرح، مهم‌ترين اقدام بهداشتي وزارت بهداشت براي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير است كه با اجراي آن همه افراد بالاي 30سال از نظر ميزان خطر سكته قلبي و مغزي، زنان بالاي 30سال از نظر سرطان پستان و دهانه رحم و همه افراد بالاي 50سال از نظر سرطان روده بزرگ غربالگري مي‌شوند. همچنين علاوه بر خطرسنجي ايرانيان از نظر سكته، 3 سرطان شايع شامل سرطان پستان، دهانه رحم (براي زنان) و سرطان روده بزرگ نيز غربالگري مي‌شود.

وي افزود: طرح ايراپن يا طرح غربالگري و شناسايي افراد در معرض خطر سكته و 3 نوع سرطان از سال گذشته در 4 شهر بافت در استان كرمان، شهررضا در استان اصفهان، نقده در آذربايجان غربي و مراغه در آذربايجان‌شرقي اجرا شد و امسال به كل كشور گسترش مي‌يابد. در اين طرح كه به‌تدريج و استان به استان تا آخر سال در كل كشور اجرا مي‌شود، همه افراد بالاي 30سال براي سنجش ميزان خطر سكته قلبي و مغزي براي انجام آزمايش خون براي بررسي وضعيت قند خون و كلسترول خون به مراكز بهداشت محلات خود دعوت مي‌شوند. همچنين با اجراي اين طرح افرادي كه در معرض خطر سكته قلبي يا مغزي هستند، تحت آموزش پيشگيرانه قرار مي‌گيرند و درصورت لزوم براي گروهي از آنان كه بيشتر در معرض خطر هستند، دارو تجويز مي‌شود.

وي همچنين افزود: با اجراي اين طرح همه زنان 30تا 70ساله براي تشخيص سرطان پستان تحت معاينه و درصورت لزوم ماموگرافي قرار مي‌گيرند و زنان 30تا 60ساله نيز با انجام تست پاپ اسمير و تست پاپيلوماويروس از نظر ميزان خطر سرطان دهانه رحم غربالگري مي‌شوند. علاوه بر آن همه ايرانيان 50تا 70ساله نيز با انجام آزمايش مدفوع از نظر خطر سرطان روده بزرگ غربالگري ‌شده و درصورت مشاهده خون در مدفوع به مراكز تشخيصي و درماني مجهزتر ارجاع مي‌شوند. كوشا گفت: به افرادي كه در اين طرح ملي غربالگري مي‌شوند، كارتي داده مي‌شود كه ميزان خطر سكته و سرطان را مشخص مي‌كند؛ به اين ترتيب افرادي كه در معرض خطربالا قرار دارند، كارت قرمز مي‌گيرند و افرادي كه در معرض خطر كمتري هستند، كارت نارنجي يا زرد دريافت مي‌كنند. همچنين فراخوان مردم براي حضور در اين غربالگري كشوري نيز از طريق مراكز بهداشتي محلات انجام مي‌شود، همه مردم با مراجعه به مراكز بهداشتي نزديك محل زندگي خود بايد پرونده الكترونيك سلامت داشته باشند و تلفن و آدرس آنان در اين پرونده ثبت مي‌شود.

کد N1678450

وبگردی