آفتاب
رییس انجمن هنرمندان نقاش به مهر گفت:

نیاز به شورای تجسمی داریم/اتحاد انجمن‌ها با صدور بیانیه‌های مشترک

نیاز به شورای تجسمی داریم/اتحاد انجمن‌ها با صدور بیانیه‌های مشترک

معصومه مظفری رییس انجمن هنرمندان نقاش از ادامه انتشار بیانیه های مشترک با سایر انجمن ها در سال ۹۶ در واکنش به رویدادهای تجسمی کشور خبر داد.

معصومه مظفری رییس انجمن هنرمندان نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مهمترین اتفاقات سال ۹۵ که توسط انجمن هنرمندان نقاش رخ داد، گفت: یکی از بهترین اتفاقات سال گذشته انتشار بیانیه های مشترک با سایر انجمن ها بود. ما نخستین بیانیه مشترک را با دو انجمن دیگر درباره بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران منتشر کردیم اما در بیانیه آخر که پیش از پایان سال منتشر شد ۶ انجمن تجسمی زیر بیانیه را امضا کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۵ انجمن ها به هم نزدیک و همسو شدند، ادامه داد: می خواهیم این روند را ادامه دهیم و ببینیم چه فعالیت های مشترکی می توانیم با یکدیگر داشته باشیم. همسویی انجمن ها با یکدیگر صدای بخش تجسمی را رساتر می کند و می توانیم فعالیت های صنفی اثرگذارتری داشته باشیم.

این هنرمند نقاش اظهار کرد: سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید در فضاهای هنری حضور پر رنگ تری داشته باشیم و تعریف جدیدی از این حضور موثر بدهیم.  در حال حاضر باید تعاریف فعالیت انجمن ها تغییر کند، انجمن ها چشم و گوش باز باشند، مسائل فضای هنری کشور را رصد کنند و در آموزش و اشاعه فرهنگ نیز تاثیرگذار باشند.

مظفری در پاسخ به اینکه آیا از نتیجه بیانیه های صادر شده راضی بودید نیز گفت: ما همچنان مباحثی را که سال گذشته در بیانیه های خود به آنها اشاره کردیم دنبال می کنیم؛ مانند بحث سفر آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به خارج که ما به دنبال این بودیم در شرایط بهتری این اتفاق بیفتد و بر تمام مواردش نظارت وجود داشته باشد. به نظر ما حتما نیاز است تا یک شورای تجسمی ایجاد شود و این موضوع را به وزیر ارشاد هم گفتیم و مجددا هم خواهیم گفت. این شورا باید شامل نماینده انجمن ها، نماینده محققان، نماینده گالری دارها، نماینده هنرمندان مستقل و... باشد. این شورا باید بتواند بر کل فعالیت های تجسمی اداره کل هنرهای تجسمی نظارت کند. این یکی از مهمترین خواسته های ماست که بر آن پافشاری خواهیم کرد.

رییس انجمن هنرمندان نقاش ادامه داد: از آخرین بیانیه که درباره داوری آثار جشنواره تجسمی فجر و کپی بودن یکی از آثار برگزیده دادیم هنوز جواب نگرفتیم اما اساسا به دنبال گرفتن جواب این بیانیه را ندادیم. ما نمی خواهیم داورها و دبیر جشنواره را زیر سوال ببریم بلکه می خواهیم بگوییم باید یک سیاستگذاری واحد در جشنواره وجود داشته باشد. اعتراض ما این بود که دانش پشت برپایی جشنواره های ما نیست برای همین چنین اتفاقاتی می افتد وگرنه داوران که گناهی این میان نکرده اند. یک جشنواره باید دبیرخانه فعال و دائمی داشته باشد.

این هنرمند نقاش درباره فعالیت های سال ۹۶ نیز بیان کرد: در سال ۹۵ یکی از کارهای دیگری که انجمن نقاشان در کنار برپایی نمایشگاه ها انجام داد تربیت مربی هنر بود که امسال هم این فعالیت را ادامه می دهیم. همچنین واحد کارشناسی آثار راه اندازی شد که بحث این موضوع را هم در سال جدید پی می گیریم. ضمن اینکه در سال جدید به دنبال سفرهای رفاهی همراه با آموزش نیز هستیم.

مظفری درباره احتمال برپایی بی ینال نقاشی در سال ۹۶ نیز گفت: ما وقتی بی ینال ششم را برپا کردیم تعریفی از آن داشتیم وتصمیم این بود که بی ینال های بعدی حداقل از آن استاندارد پایین تر نباشد و حال که بیش از ۱۰ سال از برپایی آن بی ینال گذشته است باید بی‌ینال بعدی سطح کیفی خوبی داشته باشد. ما در کشورمان بی ینال های نقاشی بسیار کم داریم مثلا یک بی ینال دامون فر را داریم که برای جوان های زیر ۲۵ سال است. آقای ملانوروزی گفتند اگر چند انجمن با هم بی ینال برگزار کنند هزینه را می دهند و گویی همیشه در مرکز تجسمی مشکل بودجه هست.

وی ادامه داد: از یک سو برگزاری یک بی ینال یعنی یک سال کاری انجمن را صرف آن کردن در حالیکه می توان آن یک سال را در زمینه های مختلف در انجمن هزینه زمانی کرد و انجمن را از نظر زیرساخت های درونی مستحکم کرد. حال اگر قرار باشد این بی ینال تنها یک نمایشگاه بزرگ باشد نه یک بی ینال استاندارد و از طرف دیگر بودجه هم نداشته باشیم واقعا برای برگزاری آن شک وجود دارد.

مظفری ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای برگزاری بی ینال ها را باعث برطرف کردن بسیاری از مشکلات دانست و بیان کرد: تا وقتی دبیرخانه دائمی برای بی ینال ها نداشته باشیم هیچ تضمینی نیست که این بی ینال ها به موقع و با کیفیت برگزار شود. 

کد N1678339

وبگردی