آفتاب
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

8 میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده است

8 میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده است

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون هشت میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده است که در صورت اجرایی نشدن آن، 70 شهر و تعداد زیادی از روستاهای کشور امنیت زندگی نداشتند.

به گزارش ایرنا خداکرم جلالی روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی مالچ پاشی در شرق استان کرمان افزود: 32 میلیون و 500 هزار هکتار بیایان در کشور وجود دارد که از این میزان، 20 میلیون هکتار تحت فرسایش بادی و هفت میلیون و 500 هزار هکتار نیز جزء کانون های بحرانی قرار دارد.
وی بیان کرد: سه میلیون و 500 هزار هکتار از بیابان های کشور نیز جزء کانون های بحرانی درجه یک هستند.
جلالی کمبود آب شیرین، بیایان زایی و گرم شدن زمین را از معضلات اصلی جامعه بشری در حال حاضر دانست و گفت: در کشور ما بیش از 20 درصد سطح کشور بیابان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد 2 میلیون و 400 هزار هکتار جنگل های بیابانی در کشور افزود: خشک شدن تالاب ها موجب تشدید بیابان زایی شده است و صدها هزار هکتار از تالاب های کشور به کانون تولید ریزگردها تبدیل شده اند.
وی اضافه کرد: براساس تفاهم نامه با استانداری کرمان، قرار است بخش عمده فعالیت های مقابله با بیابان زایی در شرق استان و بخشی نیز در جنوب اجرایی شود.
جلالی گفت: در مجموع 150 هزار هکتار از مساحت بیابانی استان کرمان تحت اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی قرار می گیرد.
وی افزود: با وجود تعطیل بودن کار مالچ پاشی، سایر عملیات های مقابله با بیابان زایی در کشور اجرایی شده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: وقوع توفان شن در شهرستان ریگان در 125روز سال بسیار وحشتناک است و گاه تحمل یک روز هم بسیار سخت است.
وی گفت: معتقدیم نقش مردم در مدیریت بیابان ها بسیار موثر است و در اقدامات مقابله با بیابان زایی، نقش مردم بر اساس الگوی اشتغال و تولید به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته است.
جلالی تاکید کرد: در کنار بیایان زدایی باید در راستای توانمندسازی مردم اقدام کنیم و این امر در کنترل کانون های بحرانی نقش اساسی دارد.
وی افزود: حدود 84 هزار هکتار در این منطقه کار بیابان زدایی شده و 120 هزار هکتار باید انجام شود که پنج هزار هکتار آن مالچ پاشی است.
جلالی با اشاره به طرح مسائلی درباره زیان های ناشی از مالچ پاشی گفت: تاکنون گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن مالچ نفتی را دریافت نکرده ایم.
وی تصریح کرد: مالچ پاشی، آبخیزداری، آبخوان داری و سایر طرح های مقابله با بیابان زایی به صورت همزمان در سطح کشور دنبال می شود.
اجرای طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان کرمان امروز (شنبه) با عملیات مالچ پاشی بعد از 13 سال در منطقه شوق آباد شهرستان ریگان آغاز شد.
خشکسالی های چند سال اخیر در کرمان بویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.
430 هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان وجود دارد که 60 درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان است.
7440/1354
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
کد N1677828

وبگردی