آفتاب

برای رفع نقایص فعلی چاره‌ای جز تدوین نظام جامع انتخاباتی نداریم

برای رفع نقایص فعلی چاره‌ای جز تدوین نظام جامع انتخاباتی نداریم

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: در ایران نامزدها با توجه به ساختار توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت که از خود مردم هستند، انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسینعلی امیری در جمع خبرنگاران گفت: یکی از ویژگی‌های انتخابات در نظام جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات توسط خود مردم است. در ایران نامزدها با توجه به ساختار توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت  که از خود مردم هستند، انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ عنوان هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد. بنابراین هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری با رای تعدادی از امنایی که وزیر محترم کشور دعوت می‌کند، انتخاب می‌شوند.

امیری افزود: این انتخابات در هفته گذشته انجام شد و طی آن هفت نفر به عنوان اعضای اصلی هیات مرکزی انتخابات ریاست جمهوری منصوب شدند و چهار نفر به عنوان عضو علی‌البدل برگزیده شدند و اجرای انتخابات زیر نظر این هیات توسط وزرات کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز وزارت کشور از هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند که گزارشی را از نحوه ثبت نام‌ها ارائه دادند و بعد از آن هم بازدید از ستاد انتخابات کشور صورت گرفت.

امیری اظهار داشت: دبیر هیات مرکزی و همچنین معاون سیاسی وزارت کشور گزارشی از روند ثبت نام ها را ارائه دادند دوستان و همکاران در هیات مرکزی اجرای انتخابات ریاست جمهوری سوالاتی داشتند که آقایان پاسخگو بودند و الان هم در ستاد انتخابات در بخش ثبت‌نام‌ها حضور دارند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که کم و بیش مردم عزیز و شریف در جریان قرار دارند نقص قانون انتخابات ریاست جمهوری است به نحوی که با توجه به این قانون، هرکسی با هر شرایط و ویژگی‌هایی در محل ثبت نام حاضر می‌شوند و این در عمل زحمت و هزینه‌هایی را در بردارد.

امیری بیان کرد: آن چیزی که مهم است و با توجه به سیاست کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموند ایجاد تدوین شاخص‌هایی برای نامزدها و کسانی که قصد ثبت نام دارند، تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی است که به نظر می‌رسد یک ضرورت است و در کل ما چاره‌ای جز این نداریم که یک نظام جامع انتخاباتی که نقایص قانون فعلی را رفع کند، ایجاد کنیم و این موضوع باید در اسرع وقت تهیه و تدوین شود و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود بنابراین امروز به همین جهت دوستان و اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور دارند.

وی در ادامه افزود: همچنین هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری انتخاباتشان ربطی به سمت‌های حقوقی‌شان ندارد بلکه اشخاص حقیقی هستند که توسط این هیات انتخاب می‌شوند.

امیری ادامه داد: بنابراین ملاحظه می‌کنید با توجه به ترکیبی که در خدمت دوستان هستیم، آقایان تاجگردون نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد، حاج میرزایی دبیر محترم دولت، میرولد جزو شخصیت‌های سیاسی هستند.

کد N1677739

وبگردی