آفتاب

گسترش صندوق‌های با درآمد ثابت موجب تنگای مالی و تسهیلاتی شده است

گسترش صندوق‌های با درآمد ثابت موجب تنگای مالی و تسهیلاتی شده است

رئیس کل بانک مرکزی: عدم برگشت پرداخت تسهیلات بانکی نیز از مواردی است که نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رئیس کل بانک مرکزی در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به ارتقا بخش مالی کشور اظهار داشت: جای صندوق های بازنشستگی در این نمایشگاه خالی است.

ولی‌الله سیف گفت: بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی مهمی هستند. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز، برقراری ثبات بانک‌ها از جمله دغدغه حکومت‌ها در سطح بین المللی است.

وی گفت: در نظام بانک محور ایران که بازار پول ٨٠ درصد اقتصاد ایران را تشکیل می دهد عمده فشار تأمین مالی بر دوش نظام بانکی است. اعطای تسهیلات ٤٨٥ هزار میلیارد تومانی موید این موضوع است.

سیف افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی از اولویت های بانک مرکزی است که مطالعات آن به پایان رسیده است. عدم تعادل دارایی-بدهی و عدم تعادل درآمد-هزینه دو موضوعی است که بانک از آن ضرر می بیند.

وی گفت: عدم برگشت پرداخت تسهیلات بانکی نیز از مواردی است که نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده است.

سیف گفت: موضوع بعدی سود سپرده بانکی است که سود بازار بانکی از ١٨ درصد به ١٥ درصد رسید.

وی تصریح کرد: گسترش صندوق‌های با درآمد ثابت اثر تخریبی دیگری را به همراه داشت که موجب تنگنای مالی و عطش تسهیلاتی شده است .

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: باید به بخش گزارشگری مالی توجه ویژه شود و استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی رعایت شود. فراهم کردن زیرساخت های لازم در بانکها از جمله ضرورت هایی است که اجرای دقیق IFRS را ضروری می‌کند.

کد N1677643

وبگردی