آفتاب

کاهش روزهای آلوده در اراک دستاورد زیست محیطی مهم دولت در استان مرکزی

کاهش روزهای آلوده در اراک دستاورد زیست محیطی مهم دولت در استان مرکزی

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کاهش روزهای آلوده در اراک دستاورد زیست محیطی مهم دولت تدبیر و امید در این استان است.

سعید محمودی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آلودگی هوای کلانشهر اراک از چالش های اساسی و از مطالبات جدی مردم بود و با اقدامات انجام شده توسط دولتمردان یازدهم، شمار روزهای آلوده و ناسالم در اراک از 115 روز در 92 به 50 روز ناسالم در سال 93 و 37 روز در سال 94 رسید و این اقدامات در سایه راهبردهای هدفمند و زیربنایی در کاهش منشاء آلودگی استمرار دارد.
وی توضیح داد: این در شرایطی است که روزهای ناسالم و آلوده در کلانشهر اراک در سال 86 و 90 به ترتیب 138 و 180 روز به ثبت رسیده بود و این وضعیت به شدت سلامت ساکنان این کلانشهر را تهدید می کردو موجب شده بود که این مطالبه به نارضایتی خیابانی و تجمع های اعتراض آمیز بیانجامد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شمار روزهای ناسالم سال 95 برای گروه های حساس به 100 روز و برای تمام گروه های سنی به پنج روز رسید که آلاینده مسئول تمام این روزها ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون بود و در بررسی های انجام شده علت این آلایندگی به طورعمده در ورود ریزگردهای وارداتی بوده که مهار آن نیاز به اقدامات فرابخشی و ملی دارد .
محمودی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید در بدو فعالیت قسم زیست محیطی یاد کرد و در راستای کاهش آلودگی هوای اراک نیز تلاش های ویژه ای به کار گرفته شد که ایجاد هفت تقاطع غیرهمسطح، بهره برداری از 2 پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 835 خودرو، ایجاد 2 محل برای انتقال صنوف آلاینده و 340 هکتار فضای سبز از سال 92 تاکنون بخشی از آن ها است.
وی اظهار کرد: گازرسانی به 20 کوره آجر پزی در منطقه محمدیه، ساخت، تجهیز و راه اندازی مرکز کنترل هوشمند ترافیک، توزیع سوخت یورو چهار در تمام جایگاه های سوخت رسانی اراک و تجزیه و تحلیل مستمر سوخت توزیعی، از دیگر اقدامات صورت گرفته دولت تدبیر و امید در راستای کاهش آلودگی هوای اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تامین سوخت گاز نیروگاه شازند در تمام فصل ها و دستور قطع دایمی مازوت در این نیروگاه توسط رئیس جمهوری در سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی، تعویض اتوماسیون، بهینه سازی و فیلتراسیون خط سه کارخانه آلومینیوم ایران، تعطیلی کامل خط چهار این کارخانه و برنامه ریزی برای تعطیلی خط پنج آن و اجرای عملیات ساخت آندسازی در محل شهرک صنعتی خیرآباد با پیشرفت فیزیکی 15 درصد، بخش دیگری از فعالیت های انجام شده است.
محمودی یادآور شد: شمار صنایع آلاینده این استان از 155 مورد در سال 92 به 36 مورد در سال 95 کاهش یافته و صنایع سبز استان نیز افزایش چشمگیری داشته به طوری که در سال 94 استان مرکزی بیشترین آمار صنعت سبز کشور را به خود اختصاص داد.
وی گفت: در این مدت ، 14 سامانه پایش بر خط در واحدهای صنعتی و خدماتی این استان راه اندازی، دستگاه گس مت با قابلیت سنجش گاز HF تهیه، پایش ها و نمونه برداری پساب واحدهای صنعتی خدماتی و تولیدی به 232 مورد افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: افزایش خوداظهاری در پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی بعد از سال 92 به 340 واحد، افزایش تعداد فاکتورهای اندازه گیری شده آب و فاضلاب از یکهزار و 180 مورد به 2 هزار و 35 مورد و راه اندازی پنج آزمایشگاه های معتمد از اقدام های مهم دولت در حوزه محیط زیست در این استان است.
محمودی عنوان کرد: از بدو فعالیت دولت یازدهم تاکنون، 19 بیمارستان این استان با نظارت مستمر محیط زیست مجهز به سیستم اتوکلاو شده و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی ایبک آباد اراک آغاز و تجهیزات تصفیه فاضلاب 10 واحد صنعتی در ساوه و 2 شهرک صنعتی در زرندیه آماده بهره برداری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: از مجموع 22 شهرک و 19 ناحیه صنعتی واحدهای صنعتی، 12 شهرک متصل به شبکه جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب است.
محمودی عنوان کرد: سایر شهرک ها و نواحی واحدهای صنعتی دارای فاضلاب صنعتی و سیستم تصفیه است و پساب تولیدی در شهرک های صنعتی دارای سیستم تصفیه فاضلاب به میزان 10 هزار و 800 متر مکعب در شبانه روز است که به مصرف فضای سبز غیرمثمر در محدوده های داخل شهرک های صنعتی می رسد.
وی تصریح کرد: ساخت یکی از بلندترین برج های 2 منظوره حفاظتی و پرنده نگری کشور در حاشیه تالاب میقان اراک به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در این منطقه، اجرای یکی از بزرگترین طرح های آب رسانی به حیات وحش به طول تقریبی 11 کیلومتر در منطقه حفاظت شده هفتاد قله، تهیه طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب میقان و پیگیری حفاظت از منابع آبی، رودخانه های استان و طرح موضوع در شورای حفاظت از منابع آب استان و پیگیری موضوع حقابه تالاب میقان از طریق طرح موضوع در نشست ها و کارگروه های مختلف از مهمترین اقدام های صورت گرفته در حوزه محیط زیست طبیعی این استان از سال 92 تاکنون بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تعیین نقشه حریم تالاب میقان، تثبیت 55 هکتار از کانون های فرسایش بادی در اراشی حاشیه تالاب میقان، تشکیل تیم اجرایی و عملیاتی مشترک با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در تمام شهرستان های استان به منظور بازدیدهای مشترک و دوره ای مناطق تحت مدیریت و نظارت محیط زیست به منظور شناسایی تصرفات و تعرضات به اراضی ملی، شناسایی دام های غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز و آزاد سازی یکهزار و 600 هکتار از اراضی منطقه امن حفاظت شده هفتاد قله از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست طبیعی است.
محمودی بیان کرد: در این مدت، 2 عنوان کتاب با عنوان سیمای مناطق تحت مدیریت استان مرکزی، درنا مهمان تالاب میقان و راهنمای شکار و صید تدوین و چاپ و کارگروه استانی غاز شناسی و تعیی حریم حفاظتی غارهای با اهمیت تشکیل شده است.
وی گفت: راه اندازی سایت پردازش محل دفن شهرستان اراک با ظرفیت 250 تن در روز، تجمیع و انتقال پسماندهای روستایی و رشهری این شهرستان در محل دفن، ایجاد 2 سایت تولید کمپوست در شهرستان های خمین و اراک (سایت کمپوست اراک در حال ساخت)، ساخت پردازش محل دفن شهرستان ساوه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای طرح تفکیک از مبدا در بیشتر شهرستان های استان از جمله اقدام صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند استان مرکزی در دولت یازدهم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: تجمیع محل های دفن پسماندهای عادی شهری و روستایی در شهرستان خمین و آشتیان و انتقال به سایت کمپوست خمین و پاکسازی محل های قبلی، الزام به فنس کشی، ایجاد تراشه، زیرسازی مناسب، خاکدهی روزانه، جمع آوری زباله های پخش دشه و پاکسازی محیطی در محل های دفن پسماندهای عادی شهری و روستایی و انتقال پسماند عادی شهر شازند به محل دفن اراک به علت نامناسب بودن محل دفن این شهرستان، بخش دیگری از اقدام های صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند این استان است.
محمودی در خصوص پسماندهای صنعتی نیز گفت: بازدید ادواری از نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه واحدهای صنعتی در تمام شهرستان ها انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تصویب ممنوعیت استقرار صنایع بالقوه آلاینده (قیر، سرب و ایزوگام) در استان (به جز شهرک های تخصصی) و اجرای ماده 188 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص نبود نیاز به استعلام موردی از محیط زیست از جمله اقدام های انجام شده در بخش محیط زیست انسانی است.
محمودی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید اقدام های ویژه ای در امور حیات وحش این استان صورت گرفته و برنامه های سرشماری حیات وحش و پرندگان مطابق جداول زمان بندی به صورت دقیقی اجرا شده است.
وی مدیریت موثر و مهار بیماری های حیات وحش از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و خریداری لوازم و تجهیزات اولیه به روز و کارآمد برای تجهیز محیط بانان و آزمایشگاه حیات وحش را از دیگر اقدامات ماندگار در حوزه محیط زیست استان در این مدت عنوان کرد.
وی اظهار کرد: ساماندهی قاچاق حیات وحش در استان، ساماندهی باغ وحش و اجرای دقیق ضوابط مربوط به کنوانسیون CITES در خصوص ورود و خروج جانوران وحشی، تطبیق تعداد مجوزهای صادره شکار پرندگان با توجه به ذخایر موجود در استان، پایش زیستگاه های برای شناسایی و تکمیل جدول فون و فلور در استان، برگزار دوره های آموزشی شکارچیان در اراک و دوره های آموزشی نحوه مواجه و مقابله با بیماری های حیات وحش از دیگر اقدامات انجام شده در بخش نظارت بر امور حیات وحش این استان است.
استان مرکزی سومین خاستگاه در حوزه تنوع زیستی است و 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و 1336گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
اثر طبیعی ملی به نام غاز نخجیر در دلیجان، 2 پناهگاه حیات وحش به نام های راسوند در شازند و جاسب در دلیجان، 2 منطقه حفاظت شده بانام های الوند در خمین و 70 قله در اراک و 6 منطقه شکار ممنوع به نام های تالاب میقان در اراک، بازرجان در تفرش، پلنگاب در خنداب، خرقان در زرندیه، چال خاتون در شازند و کلاهه در آشتیان به عنوان ذخیره گاه های زیستی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.
بخشی از مناطق تحت مدیریت استان های مجاور نیز مانند موته اصفهان در جنوب شرقی، پلنگ دره قم در شرق و گلپرآباد و تالاب آق گل همدان در غرب استان مرکزی است.

3005/6013/خبرنگار:معصومه صفری*** انتشار دهنده:مژگان حیدری
کد N1677628

وبگردی