آفتاب

ثبت رکورد ورود 14 میلیون و 600 هزار مسافر به قم در نوروز 96

ثبت رکورد ورود 14 میلیون و 600 هزار مسافر به قم در نوروز 96

قم - ایرنا - قم در نوروز امسال شاهد ثبت رکورد جدید حضور 12 میلیون و 200 هزار زائر و مسافر بود، شهری که با دارا بودن ویژگی های بی نظیر فرهنگی، گردشگری، مذهبی و سیاسی نامی تاریخ ساز و آشنا در جهان است.

به گزارش ایرنا، وجود بیش از 360 اثر تاریخی، 12 منطقه نمونه گردشگری و نیز وجود 444 بقاع متبرکه و مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان معصوم(ع) و نیز حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران موجب شده تا قم، شهری نام آشنا برای علاقه مندان فرهنگ، تمدن، سیاست و دین در دنیا بوده و همین امر موجب شده تا قم سالانه از میلیون ها زائر داخلی و خارجی میزبانی می کند.
اگر چه کاوشگران همچنان مبهوت کشف شهری هفت هزار ساله با کوره های ذوب فلز در زیر خاک های قم هستند ولی دنیا متحیر خانه ای است که فصل جدیدی در تاریخ معاصر جهان رقم زد و آن جایی نیست جز بیت امام خمینی(ره) در قم، مکانی که همواره یکی از محل های مهم بازدید گردشگران داخلی و خارجی است.
بزرگترین سقف ضربتی ایران، سومین مناره مرتفع جهان اسلام با 25 متر، وجود کاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر کاروانسراهای ایران، بازار کهنه، مسجد جامع و خانه های تاریخی 150 ساله تنها تعدادی از 360 اثر ملی ثبت شده در قم است که تنها 10 اثر تاریخی معرفی شده به مسافران و زائران در طرح نوروزی امسال شاهد بازدید 92 هزار و 536 گردشگر داخلی بود.
تیمچه بازار با معماری با شکوهش، بیت امام خمینی(ره) در قم با سادگی و صفایش و گنجینه آثار مراجع با اخلاص و معنویتش مکان هایی است که نوروز 96 مورد استقبال چشم گیران گردشگران خارجی از کشورهای محتلف جهان واقع شد.
قم، شهر علما و مشاهیر بزرگ در طول تاریخ، از ملاصدرا تا امام خمینی(ره) و شهر علم و اجتهاد از مسجد فیضیه تا مسجد جمکران و شهر فرهنگ و معنویت از حرم حضرت معصومه(س) تا حوزه علمیه به عنوان یکی از مهمترین حوزه علمیه های علمیه جهان تشیع تنها بخشی از تاریخ آشنای قم است.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی، 300 مدرسه با 2 هزار و 800 کلاس و ظرفیت پذیرش 15 هزار تن در شبانه روز، تجهیز 310 بوستان درمناطق هشتگانه شهرداری و 9 پارکینگ با ظرفیت 6 هزار و 300 خودرو برای میزبانی از زائرا ن ومسافران نورزی در قم آماده شد تا نوروز 96 شاهد اسکان 600 هزار تن در این استان باشیم
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در طرح نوروزی 96، 14 میلیون و 600 هزار تن وارد استان قم شده اند که ثبت رکورد جدید از حضور مسافران و مسافران نورزی به قم است.
یونس عالی پور با اشاره با اشاره به اجرای طرح ویژه نوروزی از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 در قم گفت: در این مدت نیز 12 میلیون و 433 هزار تن وارد شهر قم شده که بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده توسط دوربین‌ های نظارتی مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهرداری قم مستقر در محدوده هسته مرکزی شهر قم و طرح ترافیک 591 هزار و 587 دستگاه خودرو در ایام طرح نوروزی در این محدوده آمد و شد داشته اند.

** ورود بیش از سه میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو به استان قم
رئیس اداره مدیریت راه های استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح ویژه نوروزی از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 گفت: سه میلیون و 848 هزار و207 دستگاه خودرو در این مدت به استان قم وارد شد که این امر نشانگر رشد مسافران نوروزی نسبت به مدت مشابه طرح نوروزی سال گذشته است.
جواد شاکری ادامه داد: میزان ورود وسائل نقلیه به استان قم 12 درصد و به شهر قم هشت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: هم اکنون اطلاعات دقیق از ماندگاری مسافران نوروزی در قم وجود ندارد ولی با تنظیم های صورت گرفته بر روی دستگاه های هوشمند ترافیکی استان می توان آمار دقیقی از ماندگاری در استان و این که چه خودروهایی از چه شهرهایی و چه مدت در شهر قم اقامت داشتند نیز به دست آود.
شاکری با اشاره به پرتردد ترین محورهای استان قم در تعطیلات نوروزی، گفت: در این ایام به ترتیب آزادراه قم - تهران، محور سلفچگان به قم و آزادراه قم - کاشان پرترافیک ترین محورهای مواصلاتی استان قم بود.

***ورود چهار هزار و 117 گردشگر خارجی به قم در نوروز 96
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در گفت و گو با ایرنا با ارایه گزارشی از اقدام های صورت گرفته طی ایام نوروز سال 96 گفت: از تاریخ 26 اسفند ماه 95 تا پایان تعطیلات نوروزی بیش از چهار هزار و 117 گردشگر و توریست خارجی از کشورهای محتلف جهان از مراکز تاریخی و گردشگری قم بازدید کردند.
عیسی رضایی همچنین با اشاره به بازدید 92 هزار و 536 تن از مسافران و زائران نوروزی از مراکز تاریخی استان، از افزایش 24درصدی بازدیدها نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد.
رئیس کمیته اسکان ستاد تسهیلات نوروزی و خدمات سفر قم با بیان این که از تاریخ 26 اسفند ماه 95 تا پایان 13 فروردین ماه 96، تعداد 403 هزار و 505 تن در استان اقامت داشتند، افزود: امسال آمار زائران اقامت داده شده در این استان با توجه به آمار سایر دستگاه های قم به بیش از 600 هزار تن رسید.
رضایی افزود: در حالی که میانگین اقامت مسافر در ایام نوروز امسال در کشور 10 درصد بوده این میزان در قم حدود 20 درصد بوده است.
وی افزود: از این تعداد 100 هزار و 821 تن در واحدهای اقامتی استان از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه مسافر اسکان یافتند.
وی اضافه کرد: 171 هزار و 923 تن در مدارس قم و 66 هزار و 269 تن در سایر مراکز اقامتی از جمله مهمان سراهای اداره ها، خوابگاه های دانشجویی، سالن های ورزشی و اقامت گاه های موقت و 64 هزار و 492 تن در چادرها اسکان پیدا کردند.

** اسکان بیش از 60 هزار تن در استراحت گاه ‌های شهر قم
رئیس کمیته اسکان ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر شهرداری قم نیز در گفت و گویی تصریح کرد: همزمان با ایام نوروز بیش از 60 هزار تن در استراحت‌گاه‌ های شهری قم اسکان موقت داشته‌ اند.
پیام جوادیان با اشاره به تعطیلات نوروزی و حضور خیل عظیم زائرین و مسافرین در شهر قم، اظهار کرد: 9 مکان به عنوان استراحت ‌گاه در شهر قم مشخص شد تا مسافران با حضور در آن ها بتوانند اسکان موقت داشته باشند.
وی اضافه کرد: بوستان های مهدی و هاشمی در منطقه یک، امام رضا(ع) در منطقه 2، فدک و لاله در منطقه سه، علوی در منطقه چهار، نیایش و پارکینگ چهار جمکران در منطقه پنج و غدیر در منطقه هشت جزو فضاهایی بود که به عنوان استراحت‌ گاه ‌های اصلی و پشتیبان در ایام نوروز مشخص شد تا زائران و مسافران ضمن حضور در آن ها بتوانند با بهره ‌مندی از امکانات لازم، اسکان موقت داشته باشند.
وی افزود: از 27 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 بالغ بر 15 هزار و 434 چادر در 9 استراحت‌ گاه شهر برپا شد که بیش از 60 هزار تن را شامل می‌شود.
7404 / 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1677620

وبگردی