آفتاب

وجود حرفه های جدید زینت بخش خیابان ها و بازارهای کردستان

وجود حرفه های جدید زینت بخش خیابان ها و بازارهای کردستان

سنندج- ایرنا- در سال های اخیر شاهد ظهور حرفه های جدیدی در خیابان های سنندج هستیم که تا حدودی ساختار بازار را تغییر داده و زینت بخش معابر شهری شده است حرفه هایی مانند کلانه و کولیره پذیری، اما این سئوال وجود دارد که ایا این کلانه فروشی ها از نظر بهداشتی سالم هستند یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ایرنا با گذشت زمان به تدریج ساختار بازارهای شهرها تغییر پیدا کرده و حرفه های جدیدی وارد این عرصه شده اند شهرهای کردستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سالیان اخیر، تغییرات بسیاری در ساختار و ظاهر بازار و خیابان های این شهر روی داده است.
از اواخر دهه 80 صاحبان برخی مغازه ها در سنندج، محل کسب خود را به شغل هایی اختصاص دادند که برای مردم تازگی و سابقه قبلی نداشته است.
پخت کلانه و عطرفروشی از جمله حرفه هایی است که در چند سال گذشته به سرعت در خیابان هاو بازارهای شهرهای مختلف کردستان بویژه سنندج، گسترش یافته است.
از جمله این شغل ها که مغازه های قابل شماری را در خیابان های مرکزی سنندج به خود اختصاص داده پخت نان های محلی(کلانه، برساق و کولیره) است که طرفداران زیادی نیز در میان مردم این شهر و حتی مسافران غیربومی دارد.
پیش از این بانوان کُرد در روستاها یا شهرها، در خانه اقدام به پخت این نان محلی می کردند و پخت کلانه یا کولیره در خیابان ها به شکل کنونی وجود نداشت.
در حال حاضر تعداد زیادی مغازه های پخت کلانه در خیابان های مرکزی سنندج به ویژه خیابان فردوسی و چندین بازار این شهر راه اندازی شده و حتی برخی از غذاخورها و هتل ها نیز این نان های محلی را به منوی خود اضافه کرده اند.
در طول روز به ویژه حوالی غروب، صف هایی کوتاه و گاه بلند از مردم در مقابل مغازه های پخت کلانه مشاهده می شود که نشان از علاقه شهروندان به این نان محلی دارد.
برخی از مشتریان، مقابل مغازه یا در صورت کافی بودن جا، در داخل مغازه، کلانه را با دوغ محلی صرف می کنند و بعضی نیز آن را به منزل برده و به عنوان غذای شام یا ناهار میل می کنند.
یکی دیگر از شغل هایی که تا چند سال پیش در سنندج مغازه های بسیار کمی را به خود اختصاص داده بود، عطر فروشی است که هم اکنون تعداد قابل توجهی از مغازه ها در خیابان های مرکزی سنندج به این حرفه روی آورده اند.
عطری که از این عطرفروشی ها به بیرون از مغازه تراوش می کند، شهروندان را به سمت خود جذب و بوی مطبوعی اطراف مغازه را فرا می گیرد.
از دیگر نقاط قابل توجه حضور تعداد قابل ملاحظه ای از بانوان فروشنده در کنار فروشندگان مرد در مغازه های سطح شهر سنندج هستند که پیش از این سابقه نداشته است.

** کلانه پزی ها از نظر سلامت و بهداشت مشکلی ندارند
رئیس بهداشت محیط استان کردستان با بیان اینکه اغلب واحدهای صنفی کلانه پزی از جهت ساختاری مجوز ندارند افزود: این واحدها از نظر سلامت و بهداشت مشکلی ندارند و مردم با اطمینان می توانند آن را مصرف کنند.
کریم جوانمردی با بیان اینکه تولیدکنندگان نان محلی را وادار کرده ایم که روپوش و کارت سلامت داشته باشند اظهار کرد: اداره بهداشت، همواره آزمایش های لازم را از نظر سلامت از فرایند پخت و پز این واحدهای تولیدی نان محلی انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه این تولیدی ها از نظر مکانی دارای استاندارد لازم نیستند اضافه کرد: به دلیل نبود اتحادیه، بهداشت محیط استان توان پلمپ این مکان ها را ندارد.
جوانمردی گفت: تلاش می کنیم این مشکل را در کمیسیون نظارت بر اصناف استان مطرح و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

** برخی از خبازی های نان محلی (کلانه پزی) در استان پلمپ شده اند
رئیس اتاق اصناف کردستان نیز در ارتباط با وضعیت خبازی های تولید نان محلی در کردستان گفت: تاکنون تعدادی از تولیدکنندگان نان محلی(کلانه پزی) به دلیل نداشتن پروانه کسب پلمپ شده اند.
فرهاد عزت پور با بیان اینکه این واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه خبازان فعالیت می کنند افزود: در صورت مشاهده فعالیت خبازی های نان محلی بدون مجوز، با آنان برخورد و پلمپ می شوند.
هر چند تسهیل شرایط برای کسب درآمد از وظایف دولت ومسئولان است اما نیاز است اتحادیه ها کنترل بیشتری بر واحدهای صنفی مانند تولید کنندگان پخت نان محلی داشته باشند چرا که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند.
هم اکنون حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1677602

وبگردی