آفتاب

مصرف میوه های تازه از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند

مصرف میوه های تازه از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف میوه های تازه از ابتلا به دیابت و عوارض مرتبط با آن پیشگیری می کند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، مشخص شده است که مصرف میوه و سبزیجات تازه برای سلامتی مفید است. با این وجود افراد مبتلا به دیابت ممکن است از مصرف میوه تازه به دلیل مقدار فراوان قند آن خودداری کنند. اما نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که مصرف میوه و سبزیجات تازه علاوه بر کاهش خطر ابتلا به دیابت، خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی مرتبط با دیابت و خطر مرگ ناشی از هر دلیل را در افراد دیابتی کاهش می دهد.
تا کنون هیچ مطالعه ای به بررسی اثرات طولانی مدت مصرف میوه تازه بر میزان احتمال ابتلا به دیابت و یا حوادث قلبی عروفی مرتبط با دیابت نپرداخته بود.
اما در این مطالعه محققان اثرات مصرف میوه را بر حدود 500 هزار فرد 30 تا 79 ساله که در 10 منطقه مختلف در چین زندگی می کردند، بررسی کردند. تمامی این افراد برای حدود 7 سال از لحاظ بالینی مورد پیگیری قرار گرفتند.
در طول این دوره پیگیری، 9 هزار و 504 نفر از افرادی که در ابتدای این مطالعه دیابت نداشتند، به این بیماری مبتلا شدند.
محققان در این مطالعه ارتباط میان مصرف میوه تازه را آنالیز کردند و در عین حال سن، جنس، موقعیت، وضعیت های اقتصادی اجتماعی، شاخص جرم بدن (BMI) و سابقه خانوادگی و دیابت افراد را مد نظر قرار دادند.
محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به دیابت در افرادی که در ابتدای این مطالعه دیابت نداشتند و مقدار زیادی میوه تازه مصرف می کردند کمتر بود؛ علاوه بر این احتمال مرگ ناشی از هر دلیل در این افراد پایین تر بود و این افراد با خطر کمتری در ارتباط با ابتلا به عوارض ناشی از بیماری های قلبی عروقی روبرو بودند.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، خطر نسبی ابتلا به دیابت در افرادی که هر روز میوه مصرف می کردند در مقایسه با سایر افراد این مطالعه ، 12 درصد کمتر بود.
از سوی دیگر خطر مرگ و میر ناشی از هر دلیل در افرادی که در ابتدای این مطالعه دیابت داشتند اما بیش از سه بار در هفته میوه تازه مصرف می کردند 17 درصد کمتر بود و خطر ابتلا به عوارض کلی و جزئی قلبی و عروقی در این افراد 28 درصد کاهش داشت.
بیش از 420 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از 1.5 میلیون نفر در سال 2012 بر اثر دیابت جان خود را از دست دادند.
نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است .
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1677549

وبگردی