آفتاب

روایت ارکستر سمفونیک تهران از سوئیت جذاب"دریاچه قو"+عکس‌ها

روایت ارکستر سمفونیک تهران از سوئیت جذاب"دریاچه قو"+عکس‌ها

ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی شب گذشته (جمعه 25 فروردین) درحالی آثاری از آهنگسازان موسیقی کلاسیک را روی صحنه برد که اجرای"سوئیت دریاچه قو" مورد توجه ویژه مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اولین برنامه خود در سال ۹۶ را جمعه شب از ساعت ۲۱:۳۰ در سالن مملو از جمعیت تالار وحدت آغاز کردند و مازیار ظهیرالدینی به عنوان"کنسرت مایستر"، شهرداد روحانی را در این اجرا همراهی کرد.

روحانی برای اولین بخش از برنامه ارکستر تحت رهبری‌اش"اورتور عروسی فیگارو" را که یک"اپرا کمدی دراماتیک موزیکال (اپرا بوفا) "محسوب می‌شود؛ درنظر گرفته بود. عروسی فیگاور دومین بخش از سه قسمت نمایش فیگاروست که در سال ۱۷۸۶ توسط موتسارت نوشته شده است.

در بخش بعدی این کنسرت"سوئیت دریاچه قو" اثر چایکوفسکی درنظر گرفته شده بود؛ این اثر مملو از ملودی‌های بسیار درخشانی است که از قضا بسیار به ذائقه شنیداری مخاطبان ایرانی نزدیک است و این انتخاب توسط شهرداد روحانی برای این کنسرت، نشان از توجه ویژه رهبر ارکستر به سلیقه مخاطبان عام و خاص موسیقی در ایران دارد.

هر چند، زمانی‌که کار ارکستر از نظر صدادهی با اجراهای دو سال قبل مقایسه می‌شد به نظر نقص‌هایی به ویژه در گروه سازهای بادی آن به چشم می‌خورد اما در مجموع حاضران در سالن از شنیدن چنین اثر گوش‌نوازی ابراز رضایت می‌کردند. دریاچه قو یکی از مشهورترین و پرنمایش‌ترین باله‌های جهان است که چایکوفسکی آن را در سال ۱۸۷۶ ساخته است.

شهرداد روحانی در این بخش از برنامه خطاب به حاضران ضمن ستودن ارکستر جوانش گفت: ما ارکستر جوانی داریم که بخصوص برخی از این نوازندگان جوان بسیار بااستعداد هستند و ما آنها را به تازگی به ارکستر سمفونیک دعوت کرده‌ایم. یکی از جوانترین نوازندگان ما خانم شمیم مینو نوازنده هارپ است که ۱۲ سال سن دارد و شما شاهد هنرنمایی ایشان در این کنسرت هستید.

در ادامه پس از آنتراک کوتاهی؛ بخش بعدی کنسرت که به اجرای"پوم سمفونی شهرزاد" ساخته ریمسکی کرساکف اختصاص داشت برای مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران به اجرا درآمد. البته این اثر به اندازه"سوئیت دریاچه قو" با ذائقه شنیداری مخاطبان غیرحرفه‌ای موسیقی در ایران همساز نیست اما واکنشی که حاضران در سالن پس از شنیدن این اثر بروز دادند، نشان از رضایت آنها از کلیت اجرا داشت.

به جرات می‌توان "پوم سمفونی شهرزاد" را محبوب‌ترین اثر کرساکوف قلمداد کرد که در سال ۱۸۸۸ براساس داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌ شده است. این اثر از چهار موومان به نام‌های"دریا و کشتی سندباد"، "شاهزاده کلندر"، "شاهزاده و شاهدخت جوان" و "جشنوارهٔ بغداد" تشکیل شده است.

در این بخش نیز شهرداد روحانی یکبار دیگر خطاب به حاضران در سالن گفت: ما به دلیل تعطیلات نورزی زمان زیادی برای تمرین نداشتیم و برای آماده کردن این کنسرت تنها سه جلسه تمرین کرده‌ایم. شاید جالب باشد بدانید میانگین سنی ارکستر سمفونیک تهران ۲۵ سال است و یکی دیگر از نوازندگان و استعدادهای جوانی که در این اجرا ما را همراهی می‌کند خانم طناز بیگی است که ۱۴ سال سن دارد.

در پایان این بخش مخاطبان برای دقایقی به‌طور ایستاده به تشویق ارکستر سمفونیک تهران پرداختند و شهرداد روحانی به دلیل همین تشویق‌ها مجبور شد سه مرتبه روی سن بازگردد و از حاضران تشکر کند.

با اینکه ارکستر سمفونیک تهران هیچ قطعه‌ای را به عنوان"بیز" درنظر نگرفته بود اما برای پاسخ به ابراز احساسات حاضران در سالن یک بار دیگر"اورتور عروسی فیگارو" را اجرا کرد.

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دو شب متولی(۲۴ و ۲۵ فرودین) از ساعت ۳۰/۲۱ در تالار وحدت برگزار شد.

[div id='inner'] [div id='carousel-wrapper'] [div id='carousel']
[div id='pager']
کد N1677497

وبگردی