آفتاب

ایران خواستار همکاری مشترک با اندونزی در بخش فناوری نانو شد

ایران خواستار همکاری مشترک با اندونزی در بخش فناوری نانو شد

کوالالامپور- ایرنا - ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران از دولت اندونزی خواست به منظور توسعه فناوری های نانو به دلیل کمک به مشکلات سلامت عمومی، صنعت و محیط زیست با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، 'سعید سرکار' دبیر ستاده ویژه توسعه فناوری نانو ایران روز جمعه در مصاحبه با تارنمای 'اکونومی اوکیزون' اندونزی اعلام کرد: این ستاد در ایرن قصد معرفی فناوری نانو به مخاطبان زیادی از جمله شهروندان اندونزی به عنوان کشوری مسلمان را دارد تا سطح پیشرفت ها در این کشور با پیشرفت های به دست آمده در برخی کشورهای توسعه یافته از قبیل آمریکا و آلمان متعادل شود.
این مقام ایرانی با این عنوان که فناوری نانو پاسخگوی بسیاری از مشکلات از قبیل بهای بالای درمان، بهای بالای تولید و آلودگی های محیط زیستی است، گفت: یک نمونه از فواید فناوری نانو در بخش سلامت، درمان سرطان است.
'سعید سرکار' گفت که محققان ایرانی نوعی دارو تولید کرده اند که می تواند به صورت مستقیم سلول های سرطانی و یا تومورهای بدخیم در بافت های بدن را هدف قرار دهد به گونه که پیامدهای آن هم مانند شیمی درمانی نباشد.
وی گفت که قیمت داروهای ضد سرطان ساخت ایران با استفاده از فناوری نانو ارزان تر از هزینه های درمان به طور کلی است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران در ادامه تصریح کرد: داروی مقابله با سرطان که اکنون به بسیاری از کشورها صادر شده است، می تواند در اندونزی نیز تولید و این کشور به تولیدکننده این دارو در جنوب شرق آسیا تبدیل شود.
وی که استاد دانشگاه تهران نیز می باشد، گفت که علاوه بر استفاده از نانو در رشته پزشکی، از این فناوری برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی نیز استفاده شده است.
به گفته سرکار، در حال حاضر بسیاری از کشورها با مشکلات آلودگی آب روبرو هستند که با فناوری نانو می توان مواد مضر آب را جداسازی کرد. در بخش صنعت نیز این فناروی به تولید ارزان تر، سریع تر و کالاهای بادوام تر کمک کرده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ایران که با چند وزیر اندونزی در جاکارتال دیدار دیدار کرده است، تصریح کرد: توسعه مشترک فناوری نانو تنها محدود به همکاری دولت ها نمی شود بلکه محققان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و دانشگاهیان نیز باید در این فرایند مشارکت داشته باشند.
وی گفت که با رئیس دانشگاه اندونزی نیز دیدار و در مورد تحقیقات مشترک و توسعه آزمایشگاه های فناوری نانو در اندونزی گفت وگو کرده است.
سرکار گفت که فناوری نانو، آینده ای است که نمی توان از آن اجتناب کرد، زیرا می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و کشورهایی که از توسعه این فناوری چشم پوشی کنند در رقابت جهانی سقوط خواهند کرد و هیچ جایی در بازار نخواهند داشت.
سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران که در صدر یک هیات به جاکارتا سفر کرده بود هفته جاری با 'دارمین ناسوتیون' وزیر هماهنگی امور اقتصادی، 'محمد نصیر' وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی و 'ایرلنگا هارتارتو' وزیر صنایع جمهوری اندونزی به طور جداگانه دیدار و برای توسعه همکاری ها در این بخش مذاکره کرد.
هیات ستاد فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران همچنین از دانشگاه اندونزی که بزرگترین دانشگاه این کشور است دیدار کرد و ضمن ملاقات با رئیس و معاونین این دانشگاه، از بخش‌های مرتبط با فناوری نانو این دانشگاه بازدید نمود.
اندونزی علاوه بر اینکه می ‌تواند یک بازار بزرگ برای محصولات فناوری نانو ایران باشد، در زمینه سرمایه ‌گذاری مشترک نیز می‌تواند پایگاه خوبی برای منطقه جنوب شرق آسیا محسوب شود.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی
کد N1676864

وبگردی