آفتاب

هشدار کارشناسان درباره احتمال افزایش حریق‌های جنگلی در جهان

هشدار کارشناسان درباره احتمال افزایش حریق‌های جنگلی در جهان

همشهری آنلاین: کارشناسان محیط زیستی و علوم جوی در آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که در سال‌های آتی احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی شدید و گسترده افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، پروفسور "مارک کوچران" محقق ارشد دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در آمریکا در این باره گفت: وقتی صحبت از آتش‌سوزی وسیع و شدید جنگلی به میان می‌آید می‌توانیم انتظار افزایش وقوع این حوادث طبیعی را در سال‌های آتی داشته باشیم.

کوچران و گروهی دیگر از محققان و کارشناسان در این حوزه از دانشگاه تاسمانیا و دانشگاه آیداهو با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای مربوط به سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به ۲۳ هزار مورد حریق در سراسر جهان را ارزیابی و ۴۷۸ آتش‌سوزی شدید و وسیع را مشخص کرده‌اند که آنها را در زمره "موارد بسیار شدید" حریق‌های جنگلی و طبیعی قرار می‌دهند.

کوچران تاکید کرد: تقریبا تمام این حریق‌ها در شرایط بد و نامساعد آب و هوایی شامل دمای بالا، خشکی و وزش بادهای شدید رخ داده‌اند و همین امر نشان می‌دهد که وضعیت اقلیمی و آب و هوایی نقش بسیار مهمی در بروز این حوادث طبیعی ایفا می‌کند.

کوچران این شرایط جوی را در ارتباط با انتشار گاز کربن می‌داند و تاکید دارد که اگر اقدامات جدی برای کاهش جهانی انتشار این گاز صورت نگیرد پس از سال ۲۰۷۰، اوضاع حریق‌های جنگلی وخیم‌تر خواهد شد.

کد N1676690

وبگردی