آفتاب
رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

حل مشکلات آموزشی چابهار با کمک دولت و خیران امکانپذیر است

حل مشکلات آموزشی چابهار با کمک دولت و خیران امکانپذیر است

چابهار- ایرنا- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکل کمبود فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و بهره مندی از امکانات آموزشی در شهرستان چابهار با کمک و مساعدت اعتبارات ویژه دولتی و همراهی خیران امکانپذیر است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات آموزشی و دانشگاهها در چابهار با حضور اعضای هیات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهرستان راهبردی چابهار در مسیر توسعه قرار گرفته است و توجه مقام معظم رهبری و دولت به آبادانی این بندر معطوف شده است.
وی افزود: دولت با وجود مشکلات پیش رو برای حل مشکلات آموزشی از جمله مراکز دانشگاهی توجه ویژه ای دارد بطوریکه با افزایش پنج درصدی بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه سال جاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال به بودجه پیشنهادی افزوده است.
وی گفت: دولت با همراهی خیران می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع و سرانه پایین فضاهای آموزشی به ازای هر دانش آموز در چابهار را به میانگین کشوری نزدیک کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چابهار نقش مهمی در توسعه و پیشرفت سیستان وبلوچستان دارد و بزودی مرکز تجارت، اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد شد.
زاهدی بر راه اندازی رشته های مرتبط با بازارکار و صنایع موجود در چابهار تاکید کرد و افزود: استقرار صنایع نظیر پتروشیمی و فولاد به نیروی کار ماهر و آموزش دیده نیاز دارد.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: نمایندگان مجلس نقش مهمی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور دارند و با سفر به این منطقه محروم بخشی از مشکلات را مرتفع می کنند.
ایوب درویشی افزود: چابهار به عنوان یک شهرستان راهبردی و تجاری نباید مشکلاتی در حوزه آموزش داشته باشد اما هنوز بیش از پنج مترمربع سرانه فضای آموزشی با میانگین کشوری فاصله دارد.
وی بر راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در چابهار تاکید کرد و افزود: باید برای تربیت نیروی انسانی ماندگار و بومی تلاش کرد.
نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کمتر از یکسال دو سفر برای پیگیری مشکلات آموزشی به استان سیستان وبلوچستان داشته است که جا دارد از زحمات آنان قدردانی شود.
باسط درازهی افزود: پیگیری مشکلات آموزشی یکی از اولویت هاست تا دانش آموزان این منطقه بتوانند با دانش آموزان کشوری در کنکور رقابت کنند.
وی خواستار حذف مدارس غیراستاندارد کپری، خشتی گلی، کانکس(کلاس پیش ساخته آهنی) و استیجاری شد و افزود: اختصاص امکانات آموزشی براساس استاندارد کشوری از مهمترین خواسته های مردم این منطقه است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمامی مشکلات حوزه آموزش و پرورش و دانشگاهها توسط کمیسیون جمع بندی و پیگیری لازم برای حل آنها در مرکز کشور انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سفر 2 روزه از مدارس غیراستاندارد حاشیه شهر و مناطق شهری و روستایی و دانشگاههای چابهار بازدید و خواستار حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش و دانشگاهها شدند.
اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین از دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین ‌المللی بازدید کردند و با امکانات، توانمندی ‌ها و پتانسیل‌ های این 2 واحد دانشگاهی آشنا شدند.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1676650

وبگردی