آفتاب

استاندار: خراسان رضوی در آغاز بازسازی مناطق زلزله زده رکورد زد

استاندار: خراسان رضوی در آغاز بازسازی مناطق زلزله زده رکورد زد

مشهد – ایرنا – استاندار خراسان رضوی گفت: عملیات آواربرداری، انتقال مصالح و کار بازسازی در مناطق زلزله زده استان در کمتر از یک هفته آغاز شد که این امریک رکورد در کشور محسوب می شود.

علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در حاشیه آغاز مراسم رسمی کار بازسازی مناطق زلزله زده خراسان رضوی در روستای دوقلعه براشک در جمع خبرنگاران افزود: در زلزله 6 ریشتری که چهارشنبه هفته گذشته چهار شهرستان مشهد، سرخس، فریمان و تربت جام را متاثر کرد، پنج هزار و 779 خانه روستایی در 137 روستا بین 30 تا 100 درصد آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه هنوز برآورد قطعی از خسارت ناشی از زلزله بدست نیامده است، گفت: خسارت زلزله در حوزه دام و طیور خراسان رضوی پایین بود و در بخش کشاورزی نیز خسارت ناشی از این زلزله بسیار کمتر و قابل مقایسه با خسارت ناشی از سرما نیست.
رشیدیان با یادآوری پرداخت تسهیلات 200 میلیون ریالی برای هر واحد آسیب دیده از زلزله گفت: پیشنهاداتی در حوزه مسکن، کمکهای بلاعوض برای تامین امکانات و اسباب اولیه زندگی، بناها و تاسیسات عمومی، حوزه های کشاورزی و دامداری، اشتغال روستاییان آسیب دیده از زلزله تهیه شده و امروز در حضور رئیس بنیاد مسکن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نهایی می شود تا به صورت یک لایحه به دولت رفته و در اولین جلسه هیات دولت به تصویب برسد.
وی اظهار کرد: از محل منابع استان، اعتبارات بنیاد مسکن و کمک دستگاه های اجرایی کار بازسازی و امدادرسانی در مناطق زلزله زده آغاز شد و تاکنون شرایط و امکانات اسکان موقت برای زلزله زدگان ایجاد شده است و نیروهای سپاه نیز در حال تامین سرویس بهداشتی و امکانات استحمام برای زلزله زدگان هستند.
استاندار خراسان رضوی گفت: بنیاد مسکن به کمک امکانات دستگاه های دیگر مانند اداره راهداری، ارتش و سپاه؛‌و ماشین آلات لازم را برای انتقال مصالح به روستا تامین می کند و در صورت مشارکت و همراهی مردم خانه های آسیب دیده تا قبل از فصل سرما بازسازی می شود.
رشیدیان تاکید کرد: بازسازی بخش های زیربنایی مثل آب، برق، راه و تلفن در روستاهای زلزله زده هم به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده و دستگاه ها در حال پیگیری این موضوع هستند.
وی گفت: طرح هادی روستایی در 137 روستای خسارت دیده از زلزله در خراسان رضوی همزمان با کار بازسازی آنها اجرا می شود و با همکاری دستگاه های زیربنایی و خدماتی اصلاح شبکه آب، برق و تلفن این روستاها نیز انجام می شود.
عملیات بازسازی خانه های زلزله زده به صورت همزمان در چهار شهرستان تربت جام، مشهد، سرخس و فریمان امروز( چهارشنبه )‌ با حضور معاون وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
زلزله 6 ریشتری چهارشنبه هفته گذشته در سفید سنگ خراسان رضوی به وقوع پیوست که بر اثر آن یک نفر جان باخت و 40 نفر مجروح شدند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1676267

وبگردی