آفتاب
معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

اجازه نمی‌دهیم تشکل‌های دانشجویی، شاخه احزاب سیاسی باشند/ رفتار جناحی تشکل‌ها تخلف است

اجازه نمی‌دهیم تشکل‌های دانشجویی، شاخه احزاب سیاسی باشند/ رفتار جناحی تشکل‌ها تخلف است

معاون وزیر علوم گفت: اجازه نمی‌دهیم؛ تشکل‌های دانشجویی، شاخه دانشجویی احزاب سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باشند، ولی قرابت گفتمانی گریز ناپذیر است و ممکن است، وجود داشته باشد.

سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی با دیدگاه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: از نگاه ما به عنوان مدیریت آموزش عالی، هیچ تفاوتی میان منتقدان دولت و غیرمنتقدان وجود ندارد؛ البته هیچ تشکل به معنای واقعی حامی دولت وجود ندارد، چون تشکل دانشجویی آزاد و نقاد است. دو گفتمان سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در کشور وجود دارد که هر دوی این گفتمان از نظر نظام و دولت مورد تایید است و باید بتوانند دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه هر دو گفتمان در جایی حامی و در جایی دیگر منتقد دولت هستند، افزود: دولت به دنبال اقتدار نظام و پیشرفت کشور است و هر دوی این گفتمان هم همین خواسته را از دولت دارند، ولی در روش کار ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد؛ به طور مثال دولت پیگیر برجام بوده و آن را یکی از موفقیت‌های برجسته خودش می‌داند؛ ولی یک رویکرد در این کشور منتقد این موضوع است.

هاشمی ادامه داد: در جای دیگر به طور مثال جریان اصلاح‌طلبی معتقد است در حوزه فعالیت‌های دانشجویی آزادی عمل بیشتری باید داشته باشد و از این جهت منتقد دولت است که به اندازه کافی نتوانسته، تعهداتی که به مردم داده را عمل کند؛ ولی دولت معتقد است در عرصه هنر، رسانه، فضای نشاط اجتماعی و گفت‌وگوی آزادانه در جامعه تلاشش را کرده و دستاوردهایی هم داشته است.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که در فضای دانشجویی و رسانه‌ای رویکردهایی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، دولت را نقد می کنند و دولت هم از آن استقبال می‌کند، گفت:  چیزی که ما اصرار داریم این است که نباید نقد یک سویه باشد، بلکه باید دیدگاه‌های گوناگون امکان طرح شدن را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها تشکل‌های نزدیک به اصلاح‌طلبی و اصولگرایی داریم، گفت: یک مجموعه‌ای به نام بسیج دانشجویی داریم که در همه دانشگاه‌های ما اعم از دانشگاه‌های دولتی و آزاد دفتر دارد؛ اما بسیج دانشجویی یک مجموعه رسمی است و جناحی نیست و نباید هم باشد و اگر در مواردی رفتار جناحی داشته باشد، تخلف است.

وی ضمن اشاره به اینکه مسوولان ارشد بسیج دانشجویی همواره اعلام کردند که بسیج‌های دانشجویی نباید جناحی رفتار کنند و اگر در دانشگاهی جناحی رفتار شود، خلاف اصول و قوانین است، بیان کرد: بسیج دانشجویی نهادی است که قانون رسمی و فعالیت دانشجویی و دانشگاهی دارد. برخی از تشکل‌ها نزدیک به گفتمان اصولگرایی هستند، ولی قرار نیست کار حزبی انجام دهند و خودشان معتقدند در ذیل گروه اصولگرا قرار نمی گیرند و نباید هم قرار بگیرند؛ چون آنها صرفا تشکل دانشجویی هستند و بعضا همین تشکل‌ها منتقد جریان اصولگرایی هم هستند.

هاشمی خاطرنشان کرد: تشکل‌های نزدیک به جریان اصلاح طلبی هم به این صورت است. ما اجازه نمی‌دهیم و مخالفیم که تشکل‌های دانشجویی، شاخه دانشجویی احزاب سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باشند، ولی قرابت گفتمانی گریز ناپذیر است و ممکن است وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که برخی دانشجویانی که قرابت گفتمانی با طیف اصلاح طلبی دارند، معتقدند که فضا برای فعالیت‌های آنها، نسبت به دانشجویانی که قرابت فکری با گروه اصولگرایی دارند، بسته‌تر است، گفت: تلاش ما بر این است که همه گروه‌ها بدون تبعیض حضور داشته باشند و دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند. ما وقتی بر سر کار آمدیم فقط در چند دانشگاه این افراد تریبونی برای اظهار نظر داشتند؛ اما در حال حاضر در اکثر دانشگاه‌ها توانستند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند و تشکل تشکیل دهند و طبیعتا قانون اجازه داده و منتی بر آنها نیست.

کد N1675950

وبگردی