آفتاب

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به رونق مرزهای پرویزخان و خسروی در قصرشیرین

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به رونق مرزهای پرویزخان و خسروی در قصرشیرین

قصرشیرین- ایرنا- شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه، 186 کیلومتر مرز با عراق و 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی دارد که از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، رونق و توسعه این مرزها برای انجام مبادلات تجاری با جدیت و به طور ویژه در دستور کار دولتمردان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موقعیت ممتاز شهرستان قصرشیرین با کارکاردی بالا که هم اکنون بخش قابل توجهی از صادرات کشورمان به عراق از 2 مرز آن انجام می شود باعث شد تا همواره کانون توجه دولتمردان برای ایجاد و گسترش زیرساخت های مناسب و رونق اقتصادی باشد.
هم اکنون از مجموع 31 استان کشور، 16 استان مرزی 57 بازارچه مشترک مرزی دارند که از این تعداد 27 بازارچه فعال هستند و در میان این مرزها پرویزخان برای چندین سال متوالی است که جایگاه نخست صادرات غیرنفتی به عراق را از آن خود کرده و این مرهون تلاش و عزم و همت دولتمردان برای رونق این مرز و هموار کردن مسیر برای صادرات توسط تاجران و بازرگانان بوده است.
مرز پرویزخان در قصرشیرین که از سال 76 فعالیت خود را در امر صادرات کالا به عراق آغاز کرد در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد.
این مرز رسمی، هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و صادرات کالا از این مرز رسمی به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق و همچنین قرابت های قومی و هم زبانی از مهم ترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری مرز رسمی پرویزخان است.
پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی، شاهراه اقتصادی ایران به عراق بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی به عراق را به خود اختصاص داده است و نقشی کلیدی در جذب بازار کشور همسایه (عراق) دارد.
مرز پرویزخان با توجه به قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و همواره بهترین مسیر نیز برای سرمایه گذاری در عراق و بخصوص اقلیم کردستان این کشور است.

** صادرات یک میلیارد و 28 میلیون دلار کالا از مرزهای قصرشیرین به عراق در سال 95
فرماندار قصرشیرین گفت: پارسال در مجموع یک میلیارد و 28 میلیون دلار کالا از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به ارزش وزنی سه میلیون و 255 هزار تن با استفاده از 171 هزار و 951 دستگاه کامیون به عراق صادر شد.
فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع کالاهای صادراتی، 963 میلیون دلار کالا به ارزش وزنی 2 میلیون و 745 هزار تن از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و 65 میلیون دلار کالا به ارزش وزنی 510 هزار تن از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شده است.
وی، سیمان خاکستری ، کیک و بیسکویت ، کولر آبی، گوجه فرنگی و رب گوجه ، هندوانه ، لبنیات ، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار را از عمده کالاهای صادراتی از مرزهای پرویزخان و خسروی به عراق ذکر کرد.
وی گفت: همچنین با افزایش تقاضا از سوی حکومت مرکزی عراق روند صادرات کالا از مرز رسمی خسروی نیز افزایش یافت و هم اکنون روزانه نزدیک به 500 کامیون انواع کالاهای صادراتی و میوه و تره بار از این مرز به عراق صادر می شود.

** تدوین طرح جامع ساماندهی گمرک پرویزخان
فرماندار قصرشیرین اظهارداشت: طرح جامع ساماندهی گمرک پرویزخان در حال تدوین است و عملیات اجرایی شامل محوطه سازی ها و ایجاد زیرساخت های رفاهی، خدماتی ، بهداشتی و توسعه زیرساخت ها در مرز رسمی پرویزخان در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفته است و با جدیت دنبال می شود.
فرامرز اکبری بیان کرد: در زمینه صادرات کالا نیز مرز رسمی پرویزخان با وجود فعالیت و گسترش دیگر مرزهای کشورمان، همچنان کارکرد اقتصادی خود را حفظ کرده است و نگاهی به صادرات انجام شده در این مرز تلاش و همت دولتمردان را برای رسیدن قابلیت این مرز به جایگاه واقعی آن نشان می دهد.
وی اظهارکرد: نصب دستگاه ایکس ری کامیونی، افتتاح ساختمان گمرک و همچنین پایانه بین المللی پرویزخان ، توسعه محدوده گمرکی و افزایش آن به 58 هکتار، ارتقای زیرساخت ها ، اجرای طرح فیبر نوری، گاز رسانی ، ایجاد تفاهم نامه هایی با عراق مبنی بر توسعه و تسهیل صادرات و روان سازی آن از این مرز رسمی نیز از دیگر اقدام های ارزشمند دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته است.

** از سرگیری فعالیت کوله بری در 26 دی سال 95
فرماندار قصرشیرین گفت: دولت دکتر روحانی در راستای حمایت از مرزنشینان و ارتقای وضعیت معیشت آنان، رونق اشتغال و ایجاد امنیت پایدار، فعالیت کوله بری را پس از مدتی رکود دوباره در 26 دی ماه سال 95 در مرز رسمی پرویزخان راه اندازی کرد که این مهم همواره با استقبال ساکنان مناطق مرزی و بخصوص مرزداران قصرشیرین همراه بوده است.
اکبری ادامه داد: با از سرگیری فعالیت کوله بری، نزدیک به صدها شغل برای مردم از جمله کولبران ، تاجران ، رانندگان و مغازه داران ایجاد شد و در سایه این مهم قصرشیرین بازهم رونق گرفت و در ایام مختلف دارای جنب و جوش خاصی است و مردم از سراسر کشور برای خرید کالاها به این شهرستان مرزی سفر می کنند.
وی گفت: کوله بران و تاجران فعال و صاحبان بار می توانند 75 قلم کالای مجاز از جمله لوازم خانگی ، ماشین لباسشویی ، اسپیلت (کولر گازی) ، یخچال ، لوازم آشپزخانه ، لباس و لوازم رایانه ای را بدون پرداخت هرگونه عوارض از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین وارد کشور کنند.
این مقام مسئول گفت: هر صاحب بار مجاز است به ازای هر 10 کوله بر، روزانه 200 میلیون ریال کالا وارد قصرشیرین کند ضمن این که به ازای استفاده از کارت مرزنشینی ، به دارندگان این کارت ها که ساکن روستاها هستند نیز باید مبلغ یک میلیون ریال پرداخت کند.
اکبری اظهار داشت: همچنین 300 هزار ریال به عنوان دستمزد به کارگرانی که به حمل کالاهای وارداتی کوله بری اقدام می کنند، پرداخت می شود.

** توجه ویژه دولت یازدهم برای تردد مسافر از مرزهای پرویزخان و خسروی
دولت در راستای افزایش تعامل با کشورهای همسایه ، تمام تلاش و همت خود را معطوف به ایجاد و افزایش زیرساخت های مناسب برای تردد مسافر و زایر از مرزهای خسروی و پرویزخان کرده است.

** تردد حدود 149 هزار مسافر از مرزهای قصرشیرین در سال 95
فرماندار قصرشیرین گفت: پارسال در مجموع 148 هزار و 675 مسافر ایرانی و خارجی از مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق تردد کردند و یا وارد کشورمان شده اند.
اکبری افزود: از مجموع ترددهای انجام شده، 75 هزار و 809 تن از طریق مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان وارد کشور شدند و 72 هزار و 866 مسافر نیز از این مرزها از کشور خارج شده اند.

** بازگشایی مرز رسمی خسروی در دولت یازدهم
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ایرانی منجر شد، مسدود شد.
با پیگیری های مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شد ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق این مرز رسمی به روی زوار ایرانی بسته است.
فرماندار قصرشیرین گفت: از سرگیری تردد زائران ایرانی از مرز رسمی خسروی در دستور کار دولت یازدهم است و با همت دولتمردان نیز این موضوع با جدیت دنبال می شود.
اکبری ادامه داد: بنا به دستور وزیر کشور قرار است از اربعین امسال با توجه به وجود زیرساخت های بسیار خوب، بخشی از زایران حسینی از مرز رسمی خسروی به عراق تردد کنند.
اکبری اظهارکرد: افزایش زیرساخت ها در مرز رسمی خسروی با هدف تسهیل در تردد زائران حسینی از جمله رویکردهای اساسی دولتمردان است و بی شک نسبت به انجام این مهم اقدام خواهد شد.
وی گفت: مرز خسروی قدیمی ترین و یکی از مرزهای رسمی کشورمان با عراق است که در طول سال های گذشته تاکنون معبر اصلی ارتباطی تجاری و مسافری بین 2 کشور بوده است.

** پیش بینی تردد 500 هزار تن از زائران حسینی در اربعین امسال از مرز رسمی خسروی
فرماندار قصرشیرین گفت: پیش بینی می شود در آیین اربعین حسینی امسال 500 هزار زائر از مرز خسروی به عتبات عالیات تردد کنند.
اکبری افزود: تلاش ها و رایزنی های زیادی با مسئولان کشور برای بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال شد و در نهایت وزیر کشور دستور تردد زوار در اربعین امسال از مرز خسروی را به استاندار کرمانشاه صادر کرد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم بازگشایی مرز خسروی نه فقط برای ایام اربعین بلکه در طول سال به صورت مداوم باشد.
وی اظهارداشت: تمهیدات لازم برای تردد زوار و پیش بینی امکانات لازم از جمله احداث توقف گاه خودرو و سایر خدمات توسط دستگاه های اجرایی ذیربط در دستور کار است.
وی با بیان این که امکانات و زیرساخت هایی که در شهرستان قصرشیرین وجود دارد در هیچ شهر دیگری نیست، اضافه کرد که وجود مکان های اقامتی مناسب ، مهمانسرا و هتل ها و بزرگ ترین پایانه مرزی زمینی خاورمیانه از جمله این زیرساخت ها برای خدمت رسانی مطلوب به زوار عتبات عالیات است.
فرماندار قصرشیرین بیان کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز رسمی خسروی به ایران و عراق تردد می کنند، ضمن این که از طریق مرز رسمی پرویزخان نیز روزانه بیش از 500 مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی به کشورمان وارد و یا عازم اقلیم کردستان عراق می شوند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

** تحقق تصویب منطقه آزاد تجاری مهم ترین مطالبه مرزنشینان قصرشیرین توسط دولت دکتر روحانی
تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهرستان مرزی قصرشیرین توسط دولت تدبیر و امید، مهم ترین مطالبه مرزنشینان این منطقه را پس از سال ها تحقق بخشید و خواسته دیرین مردم این دیار را به واقعیت تبدیل کرد.
موقعیت قصرشیرین و وجود مرزهای فعال این شهرستان همواره قابلیت ایجاد منطقه آزاد تجاری را برای این منطقه هموار کرده بود که تصویب این مهم گام بلند دولت یازدهم برای رونق و توسعه قصرشیرین است.
تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در هیات دولت و هموار شدن راه برای طرح آن در مجلس شورای اسلامی و الحاق به لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری جدید، گامی بسیار مهمی است که از سوی دولت یازدهم برای مردم این استان برای رونق اقتصادی استان کرمانشاه برداشته شد.
فرماندار قصرشیرین گفت: با تصویب طرح منطقه آزاد تجاری، نه تنها مرزنشینان قصرشیرین بلکه استان کرمانشاه از آن منتفع می شوند و شاهد سرمایه گذاری ها، توسعه و پیشرفت و تحول بزرگی در منطقه خواهیم بود.
اکبری، وجود 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان و همچنین شرایط ممتاز قصرشیرین و کارکردهای اقتصادی این منطقه را از قابلیت ها و ظرفیت هایی برشمرد که ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری را بیش از پیش نمایان و ضروری ساخته است.
تزانزیت سوخت ، صادرات کالا ، تردد مسافر، داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه در مرز خسروی، کسب بالاترین میزان صادرات غیرنفتی به عراق در طول چند سال گذشته از مرزهای رسمی پرویزخان همواره از مهم ترین شاخصه هایی است که تبدیل شهرستان قصرشیرین را به منطقه آزاد تجاری ضرورت بخشیده است.
در مجموع نگاهی به برنامه های دولت دکتر روحانی در مرزهای شهرستان قصرشیرین این مهم را می رساند که این دولت همواره یار و یاور مرزنشینان و حامی بسیار خوبی برای توسعه و رونق مناطق مرزی بوده و امید است که همواره قدردان زحمات دولتمردان سخت کوش باشیم.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت دارد.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1675810

وبگردی