آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

خالق «قلعه مرغی؛ روزگار هرمی» به «پدرکشتگی» رسید

خالق «قلعه مرغی؛ روزگار هرمی» به «پدرکشتگی» رسید

سلمان امین از انتشار رمان تازه‌ای از خود با عنوان «پدرکشتگی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تازه‌ترین رمان سلمان امین با عنوان «پدرکشتگی» از سوی نشر ققنوس و همزمان با آن نیز کتاب صوتی رمان «قلعه مرغی؛ روزگار هرمی» از این نویسنده نیز با مشارکت این ناشر و موسسه آوانامه منتشر شد.

سلمان امین در گفتگو با مهر درباره رمان تازه خود عنوان کرد: این رمان با رمان قبلی من خط واحدی ندارد و شاید تنها شباهتش تقابل شخصیت‌های رمان با یکدیگر باشد که در هر دو رمان به اقتضا خودش رخ داده است. تم این داستان نیز مانند رمان «قلعه مرغی؛ روزگار هرمی» تمی اجتماعی است و داستانش در تهران می‌گذرد.

وی ادامه داد: به باور من انسان در ارتباط معنی می‌شود و در این پدیده است که آسیب می‌بیند و حتی می‌میرد. مهمترین جلوه و نمود این مساله به باور من در تقابل انسان با محیط و اجتماعی و به اصطلاح مدنیت پیرامونش رخ می‌دهد. در واقع انسان و اجتماع و ارتباطات اجتماعی هستند که به یکدیگر معنی می‌بخشند.

امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سبک خاص نوشتاری خود گفت: به باور من به حد و اندازه کافی در این سال‌ها رمان‌های شهری آپارتمانی نوشته شده است. البته من نمی‌گویم این نوع از نوشتن بد است منتهی من هم مثل برخی دیگر قائل به آن نیستم و اذعان می‌کنم که شاید آن نوع نوشتن جذابتر هم باشد اما در مورد خودم می‌توانم بگویم که آنچه می‌نویسم جهان و ریخت قلم من است. من بلد نیستم غیر از این شکل از نوشتن، شکل دیگری بنویسم. من بزرگ شده در فضای آپارتمانی نیستم و اساسا جهان را با انسان‌هایی که در آن قرار دارند شناخته‌ام؛ انسان‌هایی که همیشه در اطرافم بوده‌اند. من در رمان قلعه مرغی نیز همین کار را کردم. خودم بزرگ شده در این محله هستم و آنچه نوشتم حاصل دیده‌ها و برداشت‌های عینی خودم بوده است.

این نویسنده افزود: نویسندگی چیزی نیست جز مشاهده و تخیل. ممکن است در فرآیند خلق اثر داستانی یکی از این دو کمتر به چشم بیایند اما امکان نبودن هر دو کنار هم برای نوشتن وجود ندارد. من هم هر چه نوشته‌ام ترکیبی از این است.

امین در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان رضایت خود از کتاب صوتی منتشر شده بر مبنای رمان اولش نیز گفت: هر نویسنده‌ای، کتابش را با صوتی اختصاصی شنیده و به خاطر دارد. اگر گوینده کتاب را اشتباه بخواند هم ذهن او و هم مخاطب را خراب و به بیراهه می‌برد. به همین خاطر است که بیشتر نویسندگان از کتاب‌های صوتی تولید شده بر مبنای آثارشان راضی نیستند اما در مورد خودم باید بگویم چیزی که تولید شده از سطح توقع من بسیاربسیار بالاتر بود و لحن و ادبیات و انتقال واژگان کتابم در نسخه صوتی آن بسیار خوب از کار در آمده است.

یادآوری می‌شود رمان «پدر کشتگی» از سلمان امین را نشر ققنوس منتشر کرده بود.

کتاب صوتی «قلعه مرغی روزگار هرمی» نیز با مشارکت نشر ققنوس و موسسه آوانامه و با صدای آرمان سلطان‌زاده منتشر شده است.

کد N1675796

وبگردی