آفتاب
رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا:

فرهنگ، بزرگترین سیاست هر کشوری است/تئاتر آذربایجان براساس ریشه‌هایش خلق شده

فرهنگ، بزرگترین سیاست هر کشوری است/تئاتر آذربایجان براساس ریشه‌هایش خلق شده

علی قسمت لالایف، رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان، فرهنگ، را بزرگترین سیاست هر کشوری خواند و گفت: هنرمندان هر کشوری تلاش می‌کنند از طریق فرهنگ و هنر با دیگران سخن بگویند و زبان هنر را در دنیا گسترده کنند.

علی قسمت لالایف در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سابقه تئاتر در این کشور گفت: تئاتر آذربایجان تئاتری است که بر پایه ریشه‌های ملی خلق شده است. تاریخ تئاتر آذربایجان به بازی‌های مرسوم با قدمت زیاد برمی‌گردد و 147 سال است که این هنر در کشور قدمت دارد.

رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که صرف بودجه قابل توجه این کشور در فرهنگ و هنر چقدر در تئاتر و مدرن شدنش تاثیر داشته است، گفت: طبیعی است که دولت به تئاتر، ورزش، هنرهای زیبا، موسیقی و... اهمیت زیادی می‌دهد و این موارد بخش‌های جدانشدنی دولت هستند. دولت دائما به دنبال تدابیری برای بهتر کردن شرایط است؛ چه در این زمینه و چه برای کسانی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند.

لالایف ادامه داد: برنامه‌های دولتی نشان می‌دهد در سایه این برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف ورزش و هنر رشد داشته‌ایم. شما واژه‌ی کمک را به کار می‌برید اما این کمک نیست؛ این به زبان ساده کمک به رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر و فراهم کردن شرایطی برای رشد انسان است و دولت همه این کارها را با علاقه بالایی انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه امروز تئاتر آذربایجان وارد فستیوال‌های جهانی می‌شود؛ گفت: به عنوان مثال در خود ایران چند جشنواره وجود دارد که نمایش‌هایی از جمهوری آذربایجان همواره در آنها شرکت می‌کنند. تئاتر جمهوری آذربایجان مدرن شده اما بازهم ریشه‌های قدیمی، اساس نمایش‌هاست چون بدون ریشه‌ها رشد و ترقی ممکن نیست.

لالایف خاطرنشان کرد: طبیعی است تئاتر ما هم مثل بقیه تئاترهای دنیا تلاش می‌کند به حد مدرن برسد که نمایش‌های ما هم در دنیا شناخته شود.

او با اشاره به اینکه تئاتر جمهوری آذربایجان در فستیوال‌های مختلف دنیا شرکت می‌کند، گفت: ما نمونه کارهای خود را براساس روال جشنواره‌ها می‌فرستیم، آنها نگاه می‌کنند و انتخاب و دعوت می‌کنند. اگر این نمایش‌ها را در دنیا قبول می‌کنند پس می‌توانیم بگوییم که دیگر تئاتر جمهوری آذربایجان به عنوان یک تئاتر مدرن در جهان پذیرفته شده است. اگر دعوت و انتخاب می‌کنند پس می‌توان گفت که تئاتر آذربایجان مثل تئاترهای دنیا صاحب قدرتی هم‌سطح با تئاترهای جهانی است.

رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان با اشاره به حضور 150 کشور در چهارمین کنفرانس تئاتر باکو گفت: هنرمندانی از 40 کشور اروپایی، امریکایی و اسلامی در این کنفرانس حضور دارند و همگی متخصصان شناخته شده تئاتر به شمار می‌روند و این افراد آنچه در تئاتر دنیا روی می‌دهد را بررسی می‌کنند. اگر آنها برای پیوستن به این بررسی‌ها به باکو می‌آیند و اگر آنها در باکو انجام این پژوهش‌ها را امری طبیعی می‌دانند می‌توان گفت دیگر تئاتر جمهوری آذربایجان در دنیا نفوذ دارد که این چهره‌ها را اطراف خود می‌تواند جمع کند و میزبان متخصص‌های نمایش سراسر دنیا شود.

لالایف با اشاره به اینکه در جمهوری آذربایجان 26 تئاتر دولتی فعال است که همه آنها از طرف دولت تامین مالی می‌شود، گفت: در بودجه عمومی آذربایجان بخشی برای فرهنگ جدا شده که بودجه معینی برای تئاتر اختصاص یافته می‌شود. همه تئاترهای غیردولتی هم از طرف دولت تامین مالی می‌شود و دولت پول بازیگران‌شان را تامین می‌کند.

او ادامه داد: یک بخش سفارش دولت است و یکسری نمایش‌های سفارشی است که دولت آنها را تامین می‌کند و پول‌های قابل توجهی به آنها اختصاص می‌دهد. علاوه بر اینها، برای هنرمندان پاداش رئیس‌جمهور تعلق می‌گیرد. در جمهوری آذربایجان هنرمندان و بازیگران تئاتر تحت حمایت رئیس‌جمهور هستند. آنهایی که در هنر حرفی برای گفتن دارند و هنرمندان بزرگ از طرف دولت همیشه به بهترین حالت تحت حمایت هستند.

لالایف با اشاره به تئاتر آکادمیک در جمهوری آذربایجان گفت: در آذربایجان برای فرهنگ دانشگاه وجود دارد. در هر رشته‌ای متخصصانی وجود دارد اما مدارسی هم هست که تئاتر آموزش می‌دهند؛ برای بازیگری، نویسندگی، موسیقی و... که برای این گروه‌ها اساتید شناخته شده تئاتر آذربایجان تدریس می‌کنند.

او با تاکید بر لزوم اشتراک بین کشورها در زمینه فرهنگ و هنر گفت: ادبیات و فولکلور و موسیقی ما با ایران نقاط مشترکی دارد و همیشه هنرمندان زیادی از هر دو طرف به یکدیگر سفر می‌کنند و طبیعی است که این تبادل‌ها و اشتراک و یکجا جمع شدن این هنرها و علاقه‌ها در مجموع به کشف فرهنگ کمک می‌کند. این علاقه‌ها هرچقدر بیشتر تقسیم شود هم بهتر است.

لالایف تصریح کرد: خادمان فرهنگ و تئاتر در دنیا تلاش می‌کنند هنر را گسترش دهند و برای تقسیم و گسترده کردن فرهنگ تلاش می‌کنند و معتقدم خود فرهنگ بزرگترین سیاست برای هر کشوری است.

کد N1675762

وبگردی