آفتاب
شایع ترین علت فوت مردان ایرانی چیست؟

آمارهای خواندنی درباره "مردان ایرانی"/ اغلب مردان در چه سنی طلاق می‌گیرند؟

آمارهای خواندنی درباره "مردان ایرانی"/ اغلب مردان در چه سنی طلاق می‌گیرند؟

۵۱ درصد جامعه ایران را مردان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنها در سنین کمتر از ۳۰ سال قرار دارند و ۶۳ درصد آنها دارای همسر و پدران بالقوه یا بالفعل هستند. به طور میانگین مردان ایرانی در کمتر از ۳۰ سال ازدواج می‌کنند. در سال ۹۵، مردان ۳/۵ سال از همسران خود بزرگ‌تر بودند!

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور میانگین سن ازدواج مردان ایرانی را کمتر از ۳۰ سال اعلام کرد و گفت: ۶۳ درصد مردان ایرانی متاهلند و بیش از ۴۵ هزار تن از آنها در فروردین امسال با تولد نخستین فرزندشان، پدر شدند. بر اساس نتایج اولیه سرشماری سال ۹۵ نیم میلیون مرد بیشتر از زن در کشور وجود دارد. کل جمعیت کشور در سال ١٣٩۵ به ٧٩ میلیون و ٩٢۶ هزار و ٢٧۰ رسیده است که در این جمعیت تعداد مردان حدود نیم میلیون نفر بیشتر از زنان است. 
در سال ۱۳۹۵، ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ مرد در کشور زندگی کرده‌اند. همچنین درصد مردان ۱۰ساله و بیشتر دارای همسر در سال ۱۳۹۵ معادل ۳/۶۳ درصد بوده است. درضمن درصد مردان ۱۰ساله و بیشتر هرگز ازدواج نکرده ۴/۳۴درصد در سال ۱۳۹۵ است. درصد مردان ۱۰ ساله و بیشتر بی‌همسر به دلیل طلاق در سال ۱۳۹۵ معادل ۲/۱درصد بوده است. 
سیف ا... ابوترابی در پاسخ به این سوال که مردان ایرانی چه میزان از جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: ۵۱ درصد جامعه ایران را مردان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنها در سنین کمتر از ۳۰ سال قرار دارند و ۶۳ درصد آنها دارای همسر و پدران بالقوه یا بالفعل هستند. به طور میانگین مردان ایرانی در کمتر از ۳۰ سال ازدواج می‌کنند.
مردان ایرانی در چه سنینی پدر می‌شوند؟
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال گذشته ۳۸ درصد ولادت‌های به ثبت رسیده مربوط به پدران ۳۰ تا ۳۵ ساله بوده است، این پدران بیشترین سهم را در کل به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۹۱ درصد پدران، خود اقدام به ثبت ولادت و اخذ شناسنامه برای فرزندان خود کرده‌اند و مابقی این وظیفه را به مادر یا جد پدری واگذار کرده یا به دلیل عدم ثبت ازدواج به ناچار همراه با همسر خود در اداره ثبت احوال حاضر و نسبت به دریافت شناسنامه اقدام کرده‌اند. ابوترابی درباره سن ازدواج مردان ایرانی افزود: ۳۶ درصد مردانی که در سال ۱۳۹۵ ازدواج کرده‌اند، در گروه سنی ۲۹-۲۵ قرار داشته‌اند. سهم گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله نیز ۲۹ درصد است، اما شاخص مهم در این زمینه میانگین سن در اولین ازدواج است که در سال ۱۳۹۵ به ۴/۲۷ سال رسید. این رقم در استان تهران و البرز بیش از ۲۹ سال است. به صورت میانگین مردان سیستان و بلوچستان در سن پایین‌تری نسبت به سایر نقاط کشور ازدواج می‌کنند، در حدود ۲۵ سال. به گفته او یکی از نکات جالب توجه، فاصله سنی بین زوج‌ها در ازدواج‌های به ثبت رسیده در کشور است. در ازدواج‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۵، به طور میانگین مردان ۳/۵ سال از همسران خود بزرگ‌تر بودند. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: ازدواج مردان و زنان همسن در سال‌های اخیر رو به افزایش است. در سال ۱۳۹۵، ۱۲درصد زوجین که اقدام به ثبت ازدواج کرده‌اند،همسن بوده‌اند.
اغلب مردان در چه سنی طلاق می‌گیرند؟
ابوترابی درباره بیشترین طلاق‌های به‌ثبت‌رسیده در سال ۱۳۹۵ گفت: بالاترین میزان طلاق ۲۴ درصد مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال است. گروه سنی بعدی را مردان ۲۹-۲۵ ساله تشکیل می‌دهند که سهم این گروه از طلاق‌های به ثبت رسیده در کشور ۲۳ درصد است و میانگین اختلاف سن زوجین مطلقه نیز ۸/۵ سال است. به گفته او میانگین مدت ازدواج تا طلاق در طلاق‌های به ثبت رسیده، حدود ۹ سال است و ۴۵ درصد طلاق‌ها، پنج سال پس از ازدواج به ثبت رسیده است.
شایع‌ترین علت فوت مردان چیست؟
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور مهم‌ترین علل مرگ مردان ایرانی را بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی علت مرگ ۳۸ درصد مردان ایرانی است که در سال ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفته‌اند و ۱۱درصد آنها جان خود را در اثر سرطان‌ها و تومور‌ها از دست داده‌اند و ۴/۹ درصد نیز جان خود را بر سر حوادث غیرعمدی باخته‌اند. ابوترابی ادامه داد: در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۵۴ سال، میزان ثبت مرگ مردان، دو برابر زنان یا بیشتر است، اما ۶۰ درصد فوت‌های به ثبت رسیده در کشور، مربوط به مردان ۶۰ ساله و بیشتر است. میانگین سن مردان در زمان مرگ در شهر‌ها، ۶۰ سال و در روستاها ۶۳ سال است. البته این میانگین در استان گیلان، ۷۰ و در سمنان و یزد نیز ۶۷ و ۶۵ سال است. به گزارش ایرنا، به گفته او ۴۵ هزار و ۴۰۶ هموطن در فروردین‌ امسال پدر شدند. این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی مردان قربانیان اصلی حوادث کار در اغلب جوامع محسوب می‌شوند.
کد N1675731

وبگردی