آفتاب

اهدای نشان بند جوراب به ناصرالدین شاه

اهدای نشان بند جوراب به ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه در روز سوم اولین سفر خود به انگلستان در سال 1252ه.ش توانست به دیدار ملکه ویکتوریا برود و در این دیدار ملکه یکی از نشان‌های ...

ناصرالدین شاه در روز سوم اولین سفر خود به انگلستان در سال 1252ه.ش توانست به دیدار ملکه ویکتوریا برود و در این دیدار ملکه یکی از نشان‌های سلطنتی بریتانیا به نام بند جوراب (Order of the Garter) را به او تقدیم می‌کند. شاه در سفرنامه خود شرح این ماجرا و علل نامگذاری این نشان را چنین نوشته است:


«لرد شامبرلاند که وزیر دربار پادشاهی است نشان ژارتیر مکلل به الماس را که به زانوبند معروف و از نشان‌های بسیار معتبر انگلیس است، برای ما آورد، پادشاه (ملکه) برخاسته، به دست خودشان نشان را به ما زدند و حمایلش را انداختند. جوراب بند بلند را هم دادند. داستان این نشان از قراری است که در ذیل نوشته می‌شود:


مورخین را در باب نشان موسوم به ژارتیر که ادوارد سوم پادشاه انگلستان در هزار و سیصد و چهل و نه عیسوی در قصر ویندزور اختراع نمود و عقیده است یکی اینکه به یادگار فتح کرسی که فیلیپ چهارم پادشاه فرانسه را شکست داد، این نشان را اختراع کرد و دیگر اینکه در یکی از مجالس باله، جوراب بند (کنتس دو سالیسبوری) معشوقه ادوارد افتاده اسباب خنده حضار شده بود، پادشاه از کمال غیرت و علاقه که به او داشت بند جوراب را برداشته، این عبارت را ادا کرد: «مفتضح باد کسی‌که خیال بد بکند. که همین عبارت الحال در تسمیه نشان زانوبند نقش است و گفت همین بند جوراب را به قدری محترم خواهم کرد که همه برای تحصیل آن منت بکشید. این شد که آن را نشان اول دولت قرار داد و سوای پادشاه انگلیس که رئیس اداره این نشان است به شاهزادگان انگلیس و سلاطین خارجه به احدی این نشان داده نمی‌شود و عده حاملین نشان هم از داخله و خارجه زیاده از 26 نفر نباید باشد.»


دنیای اقتصاد
کد N1675657

وبگردی