آفتاب
اختصاصی ایرنا

متخصصان ایرانی برای تامین برق عشایر مبدل خورشیدی ساختند

متخصصان ایرانی برای تامین برق عشایر مبدل خورشیدی ساختند

تهران- ایرنا- متخصصان ایرانی یک مبدل خورشیدی در اندازه یک کیف 6 کیلوگرمی و فاقد نمونه خارجی ساخته اند که می تواند بخش زیادی از نیاز روستاییان و عشایر به برق را تامین کند.

عضو هیات مدیره شرکت سازنده این مبدل امروز به خبرنگار ایرنا گفت: با بهره گیری از نیروهای متخصص این شرکت، طرح برق رسانی به 2500 خانواده عشایر در 2 بخش شمالی و جنوبی استان ایلام با موفقیت پایان یافت.
عباس دلیمی ادامه داد: در این طرح یک بسته خورشیدی در یک کیف به ابعاد 20*40 سانتیمتر وجود دارد. مقاومت بسیار بالا و وزن کم و امکان مونتاژ و نصب بدون نیاز به متخصص، از دیگر مشخصات این بسته است. این بسته یک شارژ کنترلی به نام MPPT با بازده بسیار بالا دارد و باطری آن لیتیم فوسفات است. همچنین صفحه تاشو به صورت کلاسوری دارد و همه سوکت های لازم اتصال به موبایل برای روشنایی و... در آن به کار رفته است.
دلیمی افزود: عشایر مجبورند برای دور نگه داشتن حیوانات وحشی شبها آتش روشن کنند. در طراحی این بسته 2 لامپ با بازده بسیار بالا وجود دارد تا عشایر بتوانند با شارژ کردن سه تا چهار ساعت آن در روز به مدت دو تا سه شبانه روز روشنایی داشته باشند و بدین ترتیب مشکل روشنایی شب آنها حل می شود.
وی گفت: این پکیج یک اختراع داخلی است و نمونه خارجی ندارد. وزن این کیف 6 کیلوگرم و باتری های آن 12 آمپر است که دستکم پنج سال عمر می کنند و قیمت تمام شده آن به صورت میانگین 10 میلیون ریال است.
عضو هیات مدیره شرکت تولید برق سبز کوثر انرژی گفت: این شرکت با طراحی لامپ های LED برای سالن های مرغداری (که از حدود 70 لامپ رشته ای 100وات استفاده می کنند) مصرف 6 کیلووات آنها را به یک کیلو وات کاهش داد. در بحث موتورهای الکتریکی نیز با خازن گذاری روی تابلو دیماند مرکزی شرکت یا تعویض موتورهای قدیمی با پاورفکتور بالا، مصرف انرژی را بهینه کردیم.
وی ادامه داد: در صحبت هایی که با نیروگاه های گازی و بخاری داشتیم قرار شده است استارتر راه انداز را از طریق نیروگاه انرژی خورشیدی انجام دهیم که موجب می شود انرژی بالای مصرفی آن به شدت کاهش یابد.
به گفته وی، این شرکت برنامه صادرات به عراق، ترکیه و روسیه را نیز در دست دارد.
شرکت تولید برق سبز کوثر انرژی از شرکت های تابعه سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در سال 1394 در زمینه تولید انرژی های نو و تجدیدپذیر آغاز به کار کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**6084*1961* مصاحبه: امیر خان زاده* انتشار: مریم مسعود
کد N1675061

وبگردی