آفتاب
داده های مرکز رتبه بندی دانشگاه های جهان نشان می دهد

دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت در میان 10 دانشگاه برتر جهان

دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت در میان 10 دانشگاه برتر جهان

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت:«مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان» یا «سی.دبلیو.یو.آر.» در گزارش رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در سال 2017 میلادی، سه موسسه ایرانی را در فهرست 10 موسسه برتر در موضوع‌های متفاوت رتبه‌بندی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سیروس علیدوستی با اعلام این خبر افزود: موسسات یاد شده دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت هستند که در فهرست 10 مؤسسه برتر در موضوع‌های متفاوت رتبه‌بندی شدند.
وی گفت: دانشگاه تهران در حوزه‌های مهندسی نفت و مهندسی ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه علم مواد ـ مواد مرکب، و دانشگاه صنعت نفت در حوزه مهندسی نفت توانسته‌اند در میان 10 مؤسسه برتر جهان در این حوزه‌ها قرار گیرند.
رئیس ایرانداک اظهار کرد:‌ رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان، موسسه‌ها را در 227 حوزه موضوعی بر پایه شمار مقاله‌های پژوهشی‌شان در نشریه‌های برتر ارزیابی و نام 10 مؤسسه برتر در هر حوزه را منتشر می‌کند؛ داده‌های لازم برای سنجش عملکرد موسسه‌ها از پایگاه «Clarivate Analytics» دریافت می‌شوند.
علیدوستی افزود: برای هر حوزه موضوعی در پایگاه «جی.سی.آر.» یا «گزارش استنادی نشریه‌ها»، نشریه‌ها بر پایه «ضریب آیجین» و «امتیاز تأثیر مقاله»، از مقدار بزرگ به کوچک فهرست می‌شوند. سپس برترین مقاله‌ها در نشریه‌های باکیفیت‌تر شناسایی می‌شوند. این روند برای تمامی حوزه‌های موضوعی انجام و امتیاز موسسه‌ها بر پایه نمایه‌نامه علوم و علوم اجتماعی محاسبه می‌شود.
دانشگاه تهران با امتیاز 86.01 در رشته مهندسی ساخت و تولید رتبه 10 و در مهندسی نفت با امتیاز89.07 در رتبه چهارم جهانی قرارگرفته است.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته علم مواد ـ مواد مرکب با 94.42 امتیاز در جایگاه پنجم جهانی ایستاده است.
دانشگاه صنعت نفت در رشته مهندسی نفت با 80.99 امتیاز در مکان هفتم رتبه بندی دانشگاه های جهان جای گرفته است.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.
علمی**1293
دریافت کننده: محمد طاهری* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1674967

وبگردی