آفتاب

دمیده شدن جان دوباره بر کالبد فرهنگ و هنر مازندران در دولت یازدهم

دمیده شدن جان دوباره بر کالبد فرهنگ و هنر مازندران در دولت یازدهم

ساری – ایرنا – مرورکارنامه فعالیت دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر مازندران را نه فقط با اتکاء به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان و در چهارچوب اداری آن بلکه با نگاهی در سطح جامعه هویدا و رخ نمایی می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سینماهایی که بنا به دلایلی از جمله نداشتن صرفه اقتصادی یکی پس از دیگری سالها قبل تعطیل شدند ، ناشران کتابی که دست خالی و با توان اندک در این حوزه فعالیت داشتند ونابینایان علاقمند به کتابخوانی که فضا و امکاناتی برای مطالعه نداشتند وهنرمندانی که امکان فعالیت در عرصه نداشتند از جمله مشکلات فرهنگی و هنری در مازندران بود که این روزها در پس از رفع مشکل هر یک از این بخش ها اندیشه به بلندای تدبیر و امیدی به آینده روشن تر را می توان دید .
** احیای ظرفیت بیش از 2 هزار صندلی سینماهای مازندران در دولت یازدهم
تنکابن ، رامسر ، بابل ، قائمشهر ، جویبار و نور شهرهایی که سالهای نه چندان دور برخوردار از سینما بودند و نبود این فضا بر مطالبات و خواسته های فرهنگی و تفریحی مردم این شهرها سایه افکنده بود .
با روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش برای احیای ظرفیت های قبلی سینماها در مازندران تحرکی در این بخش ایجاد و بارقه های امیدی در مردم برای رسیدن به خواسته هایشان ایجاد شد .
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : با از سر گیری فعالیت هفت سینما در استان پس از سالها وقفه و رکود ، اکنون مردم تنکابن ، رامسر ، بابل ، قائمشهر، جویبار و نور صاحب سینما شده اند.
محمد محمدی افزود : با ترمیم ، تجهیز و ساخت این سینماها ، 2 هزار و 175 صندلی به ظرفیت سینماهای مازندران اضافه شد .
وی ادامه داد : سینمای انقلاب تنکابن ، هتل رامسر و هنر و تجربه بابل پس از حدود یک دهه تعطیلی ، با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای تجهیز و ترمیم آنها ، فعال شدند .
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه فراهم آوردن امکانات و فضاهای سینمایی در دیگر شهرستان های مازندران هم بهینه سازی و استفاده از سالن های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفت ، گفت که برای این منظور موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترمیم و بازسازی این سالن ها اقداماتی را در سه سال و نیم اخیر انجام داد .
وی افزود : بعضی از شهرستان ها که در دولت یازدهم با ترمیم و بازسازی سالن ها صاحب سینما شدند ، تا سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینما داشتند و در گذر زمان بنا به دلایلی از این امکانات فرهنگی و هنری محروم شدند .
محمدی از قائمشهر و جویبار به عنوان 2شهرستانی نام برد که سال های نه چندان دور صاحب سینما بودند و گفت : برای برخورداری مردم این شهرستان ها نیز از ظرفیت های ساختاری موجود استفاده شده است .
وی افزود : سالن مجتمع ارشاد و حر در قائمشهر ، الغدیر در جویبار و پیامبر اعظم در نور از جمله ظرفیت های سینمایی فراهم شده با تجهیز و ترمیم در مازندران است .
رئیس اداره سینمایی مازندران همچنین گفت که با راه اندازی سالن سینمایی جدید هنر و تجربه در نوشهر ، امکانات و فضا برای سینماگران استان فراهم شده است .
وی افزود : افتتاح این مرکز فرصت خوبی است تا آن دسته از جوانان مازندرانی که توانمندی و استعداد مناسبی در زمینه فیلم و هنر دارند ، ایده های نو خود را در این سینماها ارائه کنند.
محمدی گفت : امسال همچنین با ترمیم و تجهیز سینما هنر و تجربه بابل و آغاز فعالیت آن ، بخش دیگری از امکانات و فضای مورد نیاز برای سینماگران مازندران فراهم شد .
رئیس اداره امور سینمایی مازندران همچنین از بازسازی سینمای انقلاب بابل ، یکی از 2 سینمای این شهرستان به عنوان برنامه آتی اداره کل فرهنگ و ارشاد برای افزایش فضای سینماهای استان نام برد .
هم اکنون 13 سینما با 14 سالن نمایش در شهرستان های مازندران فعالیت دارندکه این سینماها پنج هزار و 414 صندلی دارد .
** کم شدن بار مالی چاپ کتاب از دوش ناشران مازندران
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران از بالا بودن هزینه چاپ به عنوان دغدغه فعالان در عرصه نشر استان نام برد و گفت : دولت برای این منظور اقداماتی انجام داد تا باری از هزینه ها را بکاهد .
احمد صدوقی ادامه داد : پرینت کاغذی کتاب برای ناشران فعال این استان حذف و سخت افزار مخصوص ارتباط گیری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار آنان قرار می گیرد .
به گفته صدوقی ناشرانی که این سخت افزار را در اختیار دارند می توانند به جای دادن پرینت کاغذی کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اخذ تائیدیه انتشار ، نسخه الکترونیکی آن را ارسال کنند .
در روش سنتی که تا پیش از این متداول بود ، ناشران می بایست تمامی صفحات کتاب را به صورت پرینت کاغذی برای وزارت ارشاد ارسال می کردند که بخش بیشتری از هزینه های ناشران کتاب در این بخش بود .
وی از حذف یارانه کاغذ از سال 84 تاکنون به عنوان دیگر مشکل ناشران نام برد و گفت : دولت برای جبران این مساله خرید کتاب هایی که هم ناشر و هم نویسنده مازندرانی باشند را در دستور کار قرار داد .
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد : براساس تعیین درجه علمی در کمیته خرید کتاب این اداره کل ، آثار از ناشران خریداری می شود .
** نگاه بدون مزاحمت دولت یازدهم از هنرمندان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : نگاه دولت تدبیر و امید حمایت از هنرمندان رشته های مختلف بدون ایجاد مزاحمت برای آنان است .
احد جاودانی افزود : اعتقاد دولت و مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هموار کردن راه برای نویسندگان کتاب و ناشران است.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید دوستدار کتاب و خالقان آن است ، ادامه داد : ناشرانی که نشر کتابشان بنا به هر دلیلی با مشکل مواجه می شود با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات لازم برای رفع مشکلشان انجام می شود .
** راه اندازی بخش ویژه نابینایان در سایر کتابخانه های مازندران
مدیرکل امور کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به تخصیص اعتبار ، خرید تجهیزات و امکانات تخصصی برای کتابخوانی نابینایان و کم بینایان استان ، گفت: هم اکنون در تعدادی از کتابخانه های استان نابینایان و کم بینایان نیز از خدمات و امکانات جدید و مناسبی برخوردار شدند .
آرزو ولیپور افزود : از سال 1391 خرید تجهیزات جدید برای بخش ویژه نابینایان و کم بینایان سه کتابخانه مازندران آغاز شد و تاکنون برای این منظور 400 میلیون ریال اعتبار استانی هزینه شده است .
وی ادامه داد : چهار هزار نسخه کتاب گویا ، پنج دستگاه بهدید ، پرینتر بریل ، برجسته نگار و تجهیزات عمومی از قبیل رایانه ، تلویزیون ، ضبط سی دی ، میز ، صندلی و قفسه کتاب منابع گویا از جمله تجهیزات خریداری شده برای ایجاد فرصت کتابخوانی نابینایان و کم بینایان مازندران است.
مدیر کل امور کتابخانه های عمومی مازندران با اعلام این که هم اکنون 200 متر مربع فضای مطالعه در کتابخانه های استان به نابینایان و کم بینایان اختصاص یافته است ، افزود : این فضاها در کتابخانه های ابن شهرآشوب ساری ، بقیه الله اعظم چالوس و هاشمی نژاد بهشهر است .
ولیپور گفت : هم اکنون 210 نابینا و کم بینای عضو کتابخانه های عمومی مازندران از 530 نسخه کتاب بریل و 10 هزار و 100 نسخه منابع گویا برخوردار شدند .
وی افزود : راه اندازی بخش ویژه نابینایان و کم بینایان در کتابخانه قائمشهر از برنامه های آینده اداره کل امور کتابخانه های عمومی استان است که در نیمه اول سال 96 اجرایی می شود .
رئیس جمهور به همراه هیات دولت فردا 22 فروردین به مازندران سفر می کند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده :سید محسن حسن نیا
2096/1899
کد N1674958

وبگردی