آفتاب

4 دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه بحرانی اعلام شد

4 دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه بحرانی اعلام شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گفت: به سبب وقوع خشکسالی های پیاپی و تغییر بارش ها از برف به باران 4 دشت این استان در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، کورش نادری بنی روز دوشنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) مرکز شهرکرد، تعداد دشت های این استان را 18 مورد برشمرد و افزود: دشت های جوانمردی، سفیددشت، شهرکرد، بروجن و فرادنبه به تازگی از وضعیت ممنوعه به ممنوعه بحرانی تغییر یافته و چهار دشت کیار، بروجن- فرادنبه، گندمان- بلداجی، لردگان و مالخلیفه نیز ممنوعه شده است.
وی با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در استان تصریح کرد: بستن چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت های قانونی، بهینه سازی پروانه های بهره برداری از چاه ها، اجرای شیوه های نوین آبیاری، اجرای طرح های تغذیه مصنوعی و اطلاع رسانی در خصوص استفاده بهینه از منابع آب از جمله اقدامات انجام گرفته در این خصوص بوده است.
نادری بنی با تاکید بر اطلاع رسانی صحیح در خصوص صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب استان، افزود: اگر به موقع و صحیح در این خصوص اطلاع رسانی نشود، با مشکل تامین آب روبه رو می شویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری همچنین به پیشرفت 65 درصدی سد باباحیدر اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب از اهداف اجرای این طرح است که با جدیت پیگیر پیشرفت اجرایی آن هستیم.
نادری بنی همچنین به اختلاف نظر در خصوص میزان واقعی برداشت آب از زاینده رود در محدوده استان اشاره کرد و گفت: میزان واقعی برداشت آب در استان جمع بندی و نهایی شده و به مرکز ارسال شده و امید می رود اختلاف نظرها در این خصوص برطرف شود.
به گزارش ایرنا، تغییرات اقلیمی، تغییر بارش ها از برف به باران و در پی آن خشکسالی های 9 ساله سبب شده تا منابع آب چهارمحال و بختیاری با کاهش شدید مواجه شود.
استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زابنده رود و نیز بخشی از رودخانه دز است.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021
کد N1674953

وبگردی