آفتاب

کوچ بهاره پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شد

کوچ بهاره پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شد

اراک - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ بهاره پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز شده است.

رضا میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کوچ پرندگان مهاجر در هرسال در فصل پاییز از مناطق سردسیر در سیبری به سمت زیستگاه های استان آغاز می شود و با سرد شدن هوا این پرندگان در ماه های پایانی سال به نقاط گرم جنوبی کشورو آفریقا پر می کشند.
وی اظهار کرد: با آغاز بهار در تداوم مراحل کوچ، این پرندگان از مناطق جنوبی به زیستگاه های استان مرکزی برمی گردند و از اواخر فروردین ماه آغاز و بسته به نوع شرایط آب و هوایی تا اواسط اردیبهشت یا اوایل خردادماه در این نواحی اطراق موقت داشته و مجدد به سمت سیبری می روند.
وی بیان کرد: در مسیر کوچ بهاره پرندگان مهاجر صحنه های حضور تدریجی دسته های کوچک و بزرگ گونه های مختلف پرندگان بسیار دیدنی است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سالانه از اواخر مهرماه بین 25 تا 30 هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد 12 تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.
وی اظهار کرد: حفظ تالاب بین المللی میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیم بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری*
کد N1674879

وبگردی