آفتاب
مدیرعامل کانون هموفیلی‌های ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

از زمان سپردن تولید داروی فاکتور ۹ به آلمان در دریافت آن دچار مشکل شدیم

از زمان سپردن تولید داروی فاکتور ۹ به آلمان در دریافت آن دچار مشکل شدیم

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: در زمان وزارت دکتر دستجردی بر وزارت بهداشت، پلاسمای داخل کشور جمع‌آوری و برای ساخت داروی فاکتور انعقادی ۹ به کشور آلمان ارسال شد که پس از آن مشکلات ما برای دسترسی به این دارو آغاز شد.

احمد قویدل (مدیرعامل کانون هموفیلی‌های ایران) با بیان انحصاری بودن برخی داروها که مشکلاتی را برای بیماران هموفیلی به وجود آورده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا خاطرنشان کرد: در زمان وزارت دکتر دستجردی بر وزارت بهداشت دولت خدمت‌گزار، قراردادی بسته شد تا پلاسمای داخل کشور جمع‌آوری شده و برای ساخت داروی "فاکتور انعقادی ۹ "به کشور آلمان ارسال شود و پس از آن مشکلات ما برای دسترسی به این دارو آغاز شد. به دلیل انحصاری بودن تولید این دارو مشکلاتی در روند تولید و بازگشت مجدد دارو به داخل کشور به وجود آمده است. لازم به ذکر است که فاکتور انعقادی خون دارویی است که از پلاسمای خونی تهیه می‌شود و زمانی که بیمار هموفیلی دچار خونریزی می‌شود؛ به او تزریق می‌شود.

مدیرعامل کانون هموفیلی‌های ایران با اشاره به پتانسیل داخلی برای تولید دارو گفت: با توجه به اینکه سال کنونی به نام اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده است باید بر توانایی‌های داخلی بیش از پیش تاکید کنیم. ما در داخل کشور توانایی ساخت بسیاری از داروها را داریم و با این وجود نمی‌بایست از محصولات خارجی استفاده شود و انحصاری بودن تامین این نوع داروها عملا بی‌دلیل است.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو در تامین اقلام دارویی بیماران هموفیلی مانند فاکتور انعقادی ۷، فایبا (داروی بیماران ون ویل براند) و فاکتور انعقادی ۸ نهایت دقت را انجام داده‌اند اما به دلیل ناهماهنگی‌ها در حوزه‌های بیمه‌گر و عدم پرداخت مطالابات شرکت‌های دارویی مشکلاتی در خصوص دسترسی بیماران هموفیلی به دارو به وجود آمد که امیدواریم که با حمایت دولت این مشکلات برطرف شود.

کد N1674859

وبگردی