آفتاب

معاون کتابخانه ملی: خطر خروج نسخ خطی و کتابخانه‌ای توسط دلالان را باید جدی بگیریم

معاون کتابخانه ملی: خطر خروج نسخ خطی و کتابخانه‌ای توسط دلالان را باید جدی بگیریم

مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه (21 فروردین ماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، شهین‌دخت مولاوردی، علاءالدین بروجردی و دیگر مدیران دولتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ غلامرضا امیرخانی (معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) در این نشست درباره فعالیت‌های انجام شده در دوره سه ساله مدیریت سیدرضا صالحی‌امیری که البته همچنان کماکان ادامه‌دار هستند؛ گفت: افزایش مجموعه‌های کتابخانه ملی و سطح رفاهی همکاران ازجمله اقداماتی که در دروه آقای صالحی‌امیری انجام شد. همچنین دیگر تمامی اهالی فرهنگ و قلم کتابخانه ملی را می‌شناسند و در جلسات و نشست‌های آن شرکت می‌کنند.. آقای صالحی امیری برای مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یک شورای راهبری راه‌اندازی کردند که اتفاقا خانم اظرف بروجردی مدیر جدید این سازمان نیز عضو این شورا بوده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان اسناد نگهبان میراث مکتوب کشور است و وظیفه حفاظت از این میراث برعهده سازمان میراث است. خطر خروج نسخ خطی و کتابخانه‌ای مثل نسخ شیخ عباس قمی محدث مشهور قمی توسط دلالان خبر را باید جدی بگیریم و همین‌جا برای حفظ آن‌ها از دولت کمک می‌خواهیم. امیدواریم نسخ شیخ عباس قمی و نسخ آن با همکاری دولت و در همین دولت رونمایی شود.

امیرخانی اضافه کرد: درست پیش از عید آقای صالحی‌امیری از مجموعه ١٢٠٠ نسخه خطی در نیویورک من را مطلع کردند که مالک ان یک ایرانی ارمنی مسیحی است که اتفاقا هم علاقه‌مند است با وجود اینکه در ایالات متحده مشتری خوبی برای آن وجود دارد این مجموعه را به ایران بفروشد و آن را در ایران عرضه کنیم. هم من هم این مسئله را پیگیری کردم و هم آقای صالحی گفتند هر کمکی از دستسان براید انجام می‌دهند. انشالله با برنامه‌ریزی و حمایت درست مخصوصا از منظر بودجه این مجموعه را به کشور منتقل کنیم تا هم مورد ارزیابی قرار بگیرد گیرد و تحلیل شود.

سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی) نیز در مراسم تودیع خود درباره آنچه در این سه سال در کتابخانه ملی اتفاق افتاده است، گفت: آنچه که در این سه سال انجام شد واقعا زحمات خود اهالی فرهنگ و قلم و همکاران خوبم در کتابخانه ملی بود. تاکید من تنها این بود که فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد. بزرگترین سرمایه سازمان هم واقعا نیروی انسانی آن است.

وی تاکید کرد: خدا را شاکرم که در دولت تدبیر و امید فضایی ایجاد شد تا امروز امنیت فکری امنیت قلم و بیان را شاهد باشیم و کرامت بزرگان ما در حوزه فرهنگ و ادب احساس محفوظ باشد. خوشحالم که این فضا باعث تا شد فرهنگ و کتاب و علم با نظام آشتی کنند. این آشتی واقعا سرمایه بزرگی در ادامه راه برای ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این سه سال فعالیت و مسئولیت در کتابخانه ملی هر آنچه در توان داشتیم برای تعالی سازمان گذاشتیم و برای آن هم هیچ منتی بر کسی نداریم و هرچه که انجام شد وظیفه بود و ما منت بزرگان را هم می‌کشیم. معتقدم خانم بروجری می‌تواند به تعالی سازمان کمک کند و من هم عضو کتابخانه ملی و در کنار شما خواهم بود و از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

همچنین اشرف بروجردی (رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی) در این ضمن تشکر از رئیس جمهور به واسطه اعتماد جهت قرار گرفتن در سمت کتابخانه ملی گفت: آقای صالحی‌امیری سنگ بنای بسیاری از فراموش‌شده‌های رفتار‌های فرهنگی را در این مجموعه احیا کرد. او همچنین برای راه‌اندازی اندیشگاه و شوارای راهبردی و پژوهشگاه و تاکید بر دیجیتال‌سازی و فراهم ساختن فرصت جمع‌آوری و نگهداری اسناد زحماتی بسیاری کشید.

بروجردی سپس با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه در سال 1404 بیان کرد: در این سند که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده است دو اصل مهم مدنظر قرار دارد. اول توسعه یافتگی و دوم هویت انقلاب اسلامی. بخشی از هویت ما در آثار مکتوب متجلی است و به همین دلیل باید از آنها حفظ و نگهداری کنیم تا به دست نسل آتی و آینده ما برسد و آنها را با هویت ایرانی اسلامی و هویت معنوی خود را بشناسند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: اگر زمینه برای تمام اصحاب فکر علم و اندیشه فراهم شود و با یکدیگر گفتگو و تفاهم داشته باشیم و حتی اگر هم تفاهمی نبود به درک متقابل بر مبنای عقلانیت برسیم، قطعا راهگشایی خوبی برای کشور ما اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما هم آمده است، بهترین‌ها و درست‌ترین‌ها را از هرکسی و هرجایی که هست بیاموزید. پس ما باور داریم که در کنار هم و با رفع نواقص و اصلاح رویکردها جایگاه برتری به جامعه خود خواهیم داد.

کد N1674854

وبگردی