آفتاب

واحدهای آلاینده در معرض تعطیلی؛ تصمیم گیری با سازمان حفاظت محیط زیست است

واحدهای آلاینده در معرض تعطیلی؛ تصمیم گیری با سازمان حفاظت محیط زیست است

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری درباره تعطیلی یا ادامه کار واحدهای تولیدی آلاینده را به عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک، ماده 12 را مصوب کردند.
بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد تمامی مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حدمجاز مصوب باشد را‌ مشخص کند و مراتب را با تعیین نوع، میزان ‌آلودگی، وسعت منطقه تحت تاثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسؤولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم‌ گیر واحد ابلاغ کند تا در مهلت معینی‌ که توسط سازمان تعیین می‌شود (براساس نوع آلودگی و ماهیت فرآیند کنترلی) نسبت به رفع آلودگی یا تغییر تولید یا تغییرفرآیند تولید یا تعطیلی کار و فعالیت خود اقدام کنند.
درطی مدت تعیین تکلیف این واحدها، طبق مفاد این قانون، به واحدهای مذکور، جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق می‌گیرد.
براساس تبصره 1 این ماده؛ تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی کامل کار و فعالیت کارخانجات، معادن بزرگ و واحدهای آلاینده بزرگ که تأثیرات ملی و منطقه‌ای دارند، برعهده ستادی متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار استان و بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط است.
در تبصره 2 این ماده آمده است: در صورت عدم اجرای مفاد این ماده، در پایان مهلت مقرر، سازمان از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری به عمل آورده و متخلف را جهت پیگرد قضایی، طبق مفاد این قانون به مرجع صالح قضائی معرفی می‌ کند. واحد تولیدی علاوه بر جبران خسارات وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل سه تا پنج برابر خسارات وارده به محیط‌ زیست محکوم می‌شود.
مجازات مقرر در این تبصره درخصوص مالکان، مسؤولان و مدیران کارخانجات، واحدها و کارگاه‌های تولیدی، صنایع نفتی و گازی، نیروگاهها و سایر واحدهای تولیدی، خدماتی و معدنی آلوده‌کننده که پس از تعطیلی، رأساً و بدون کسب اجازه از سازمان مبادرت به بازگشایی و ادامه فعالیت آنها کنند، نیز اعمال می ‌شود.
براساس تبصره 3 این ماده؛ حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
نمایندگان مردم در مجلس در ماده 13 لایحه هوای پاک نیز مصوب کردند که حداکثر یک ‌سال پس از لازم ‌الاجرا شدن این قانون، تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، ‌خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی، موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند.
درصورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هرنحو ممکن ترتیبی اتخاذ کنند تا آلاینده‌های منتشره، درحدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا باشد.
سیام**9103**1429
خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار:محسن طاهرزاده
کد N1674740

وبگردی