آفتاب

اعتکاف، موسم بازگشت به حریم کبریایی معبود

اعتکاف، موسم بازگشت به حریم کبریایی معبود

یاسوج- ایرنا- اعتکاف موسم بازگشت به حریم کبریایی پروردگار و فرصتی برای زدودن ناپاکی‌ها از دل مؤمنان خداجو است که هر ساله با معنویت خاصی بین آحاد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در میعادگاه مومنان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، بندگان مخلص معبود بی‌همتا در روزهای سبز خدا و همزمان با میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) به میعادگاه طاعت و تسلیم می‌آیند تا زنگار غفلت را از لوح دل و جان خویش بزدایند.
اعتکاف هنگامه نیایش‌های عاشقانه و عارفانه بندگان است، جایی که روح فارغ از تمام دل مشغولی‌های روزمره و تعلقات دنیای مادی و در سفر سه روزه به سرزمین صداقت و یکرنگی پرواز می‌کند و نور، معرفت و معنویت بر قلب‌های انسان‌های خداجو تابیده می‌شود.
اعتکاف فرصتی برای شستن غبار آلودگی‌های دل به زلال آب دیدگان بندگان و تجلی گاه بارش رحمت الهی و توفیقی برای پیراستن جان و صفا بخشیدن به روح‌های بی قرار انسان‌های آزاد اندیش است.
** اعتکاف در قرآن کریم
با نگاهی به آیات آسمانی قرآن کریم جایگاه اعتکاف در بین پیامبران و ادیان الهی آشکارتر می‌شود.
در سوره‌های اعراف آیه 138، طه آیه‏های 91 و 97، انبیاء آیه 52، شعرا آیه 71، حج آیه 25، بقره آیه‌های 125 و 187 خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت ابراهیم (ع)و اسماعیل(ع) فرمان می‏دهد که: (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم.
(برای تجدید خاطره) از مقام ابراهیم(ع)، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید، ما به ابراهیم(ع) و اسماعیل (ع)امر کردیم که، خانه مرا برای طواف کنندگان، مجاوران، رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید.
**تاریخچه آئین اعتکاف در ایران
برپایی سنت اعتکاف در ایران در طول تاریخ کم و بیش رواج داشته است ولی از پیشینه آن در ایران، قبل از دوران صفویه، چیز زیادی در دست نیست.
در دوران صفویه به همت شیخ لطف الله میسی و شیخ بهائی، در 2 پایتخت صفویه، یعنی قزوین و اصفهان آئین اعتکاف برگزار می‌شد.
پس از آمدن آیت الله عبدالکریم حائری یزدی به شهر مقدس قم و تأسیس حوزه علمیه قم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، سنت الهی اعتکاف جان تازه‌ای گرفت.
این سنت الهی که در طی چند قرن، بعد از دوران شیخ لطف الله و شیخ بهائی، کم رنگ شده بود، جان تازه‌ای گرفت، اما حکومت خشن رضاخانی را نیز در برابر خود داشت.
پس مردانی نستوه می‌طلبید تا در احیای سنت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم همت کند.
عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی در سده اخیر پایه گذار این سنت حسنه در شهر قم بود.
رفته رفته این سنت اسلامی در دیگر مناطق ایران فراگیر شد.
اکنون در صدها مسجد شهرهای مختلف ایران و 40 کشور در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب، مراسم اعتکاف برپا می‌شود.
** سنت حسنه اعتکاف و آثار آن
امام جمعه یاسوج گفت: اعتکاف به عنوان سنت حسنه و پسندیده سبب خودسازی، تزکیه نفس و تطهیر روح و روان انسان از انواع گناهان و آلودگی‌ها می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی افزود که استقبال گسترده مردم به ویژه جوانان از اعتکاف تجلی ریشه‌های عمیق دین در قلب آنهاست.
وی بیان کرد که اعتکاف فرصتی معنوی است که بندگان خدا توفیق می‌یابند تا با نه به خواسته‌های نفسانی به خودسازی بپردازند.
امام جمعه یاسوج ابراز کرد که آئین اعتکاف یک رویداد فرهنگی بزرگ است که سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم باورهای دینی در بین نسل جوان نیز می‌شود.
وی گفت: روزه داری، انجام دعا و ماندن در مسجد به مدت سه روز سبب خانه تکانی روح انسان از گناهان است.
**برپایی آئین اعتکاف در مساجد کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 150 مسجد در این استان آماده برگزاری آیین معنوی اعتکاف از 22 تا 24 فروردین سال جاری مصادف با 13، 14 و 15 رجب است.
حجت الاسلام حمید برازش اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که بین 12 تا 13 هزار نفر از قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در آیین اعتکاف سال جاری در این استان شرکت کنند.
وی افزود که هشت مبلّغ دینی برای شرکت در آیین اعتکاف سال جاری در مراکز شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد دعوت شده است.
وی بیان کرد: 50 مبلّغ دینی از کهگیلویه و بویراحمد نیز برای اقامه نماز جماعت و اجرای برنامه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی در آیین اعتکاف سال جاری در مساجد این استان حضور می‌یابند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که مهمترین برنامه‌های مذهبی و فرهنگی اجرا شده در آیین اعتکاف سال جاری در 150 مسجد این استان شامل آیین جشن سالروز ولادت حضرت علی (ع) و حضرت زینب کبری (س)، محافل انس با قرآن و دوره آموزشی تصحیح قرائت نماز است.
حجت الاسلام برازش ابراز داشت: نام نویسی از علاقه‌مندان شرکت در آیین اعتکاف سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد به مدت 6 روز و از 16 تا 21 فروردین درحال انجام است.
وی گفت که علاقه‌مندان شرکت در این آیین معنوی می‌توانند برای نام نویسی به هیات امنای مساجد نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کنند.
سال گذشته آیین اعتکاف در 110 مسجد کهگیلویه و بویراحمد برگزار و افزون بر 10 هزار نفر نیز در این آیین معنوی شرکت کردند که حدود 90 درصد آنها قشر جوان و نوجوان بودند.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110 /8005
کد N1674725

وبگردی