آفتاب

حملات صریح قالیباف به روحانی/ شهردار: این سونامی دولت را با خودش خواهد برد!

حملات صریح قالیباف به روحانی/ شهردار: این سونامی دولت را با خودش خواهد برد!

قالیباف گفت: "تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است، بنابراین برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین‌کردن رئیس‌جمهوری مناسب به‌جای رئیس‌جمهور فعلی در ٢٩ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر است..."

شهردار تهران که هنوز در تعارف و تردید تبلیغ‌گونه آمدن یا نیامدن در انتخابات ٩٦ است، در روزهای ابتدایی بهار، از در انتقاد صریح درآمده و با انتقاداتی تند نسبت به رئیس‌جمهور این روند را شروع کرده است. او که چند روز پیش از ترغیب همگان برای تلاش در تغییر رئیس‌جمهور فعلی سخن گفته بود، در دومین انتقاد صریح خود نرخ بی‌کاری را غیرواقعی خواند و گفت: در حالی نرخ بی‌کاری ١٠، ١٢ درصد اعلام می‌شود که بی‌کاری در قشر جوان تحصیل‌کرده بیش از ٣٨ درصد است.محمدباقر قالیباف که روز گذشته در مراسم افتتاح پایانه شهید کلاهدوز از خط ٤ مترو تهران حضور داشت، با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» تأکید کرد: طبیعتا همه افراد در سطوح مختلف از جمله مدیران و مردم باید دست به دست هم دهیم و با معضل بزرگ بی‌کاری در کشور و نبود شغل دست‌وپنجه نرم کنیم و در این میان باید با تدبیر و خلاقیت این مشکل بزرگ را حل‌وفصل کنیم. وی تأکید کرد: در حوزه مترو از چند سال گذشته این رویکرد مربوط به اقتصاد مقاومتی و نگاه مدیریت جهادی را در دستور کار قرار دادیم. همچنان‌که در دوره تحریم‌ها نیز با همه مشکلات و مسائل مالی، هرگز فعالیت‌های شهرداری در بخش‌های مختلف، خصوصا مترو تعطیل نشد. در حوزه واگن‌سازی بسیاری از کارخانه‌ها در کشور تعطیل شده، این در حالی است که واگن‌سازی در شهرداری تهران به صورت دوشیفت کار می‌کند و امسال نیز قول گرفته‌ایم که فعالیت واگن‌سازی را به سه شیفت افزایش دهیم تا کار به صورت ٢٤ ساعته انجام شود.
قالیباف به یافته‌های کارشناسان شهرداری تهران به اشتغال‌زایی که در این سال‌ها مترو برای صنعت و جوانان داشته اشاره کرد و گفت: احداث هر ٢٠ کیلومتر مترو ١٦ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند، به‌اضافه اینکه هر شغل مستقیم نیز ١٠ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند، در حقیقت با احداث صد کیلومتر مترو حدود ٨٠ هزار شغل مستقیم و ٨٠٠ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.
قالیباف که در سال‌های گذشته تاکنون بارها به طور رسمی و برنامه‌ای قول احداث سالانه ١٥ کیلومتر مترو را داده است، اما در هیچ‌یک از این سال‌ها این قول به نتیجه نرسیده، با اتکا به همین آمار اشتغال در مترو، به آمار اشتغال در کل کشور نقبی زد و گفت: معضل بی‌کاری با روش‌هایی که تا الان دنبال شده قابل حل‌وفصل نیست. آمار روشن است و نشان می‌دهد با بسته‌های پیشنهادی و تصمیماتی که گرفته می‌شود، این کار به نتیجه نخواهد رسید، بلکه باید راه، نگرش و رویکرد نو براساس همان مبانی اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دهیم. شهردار تهران که در سال‌های گذشته همواره خود را به‌عنوان رقیبی برای دولت دیده است، به صراحت عملکرد دولت برای اشتغال‌زایی را زیر سؤال برد و گفت: تقاضای شغل قشر جوان ما حتما یک سونامی بزرگ در کشور است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نکنیم، این سونامی دولت را با خودش خواهد برد. باید پاسخ‌گوی جوانان باشیم. در حالی نرخ بی‌کاری ١٠، ١٢ درصد اعلام می‌شود که بی‌کاری در قشر جوان تحصیل‌کرده بیش از ٣٨ درصد است.
او تأکید دارد رکودی در جامعه حاکم شده که بی‌سابقه است و به یاد نمی‌آوریم که رکودی به این مدت در کشور وجود داشته باشد و به همین دلیل خطاب به مردم توصیه می‌کند: «باید برای آن چاره‌اندیشی شود و تدابیر مقام معظم رهبری در اولویت جدی ما قرار گیرد». او روش‌های به‌کارگرفته‌شده برای اشتغال را کهنه، غیرعلمی و غیرعملی می‌نامد که باید به آنها پایان داد و می‌گوید: تا زمانی که مدیران فعال نشوند، تنبلی را کنار نگذارند و صرفه‌جویی نکنند، هرگز قادر نیستند برای جوانان کار تولید کنند. محمدباقر قالیباف این روزها جمله «هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم» را بارها تکرار کرده است و همین جمله او را بسیاری از سیاسیون و رسانه‌ها به معنای عدم حضور او در رقابت‌های انتخابات پیش‌رو قلمداد کردند، بااین‌حال موضع‌گیری‌ها و حملات تند و گاه‌وبیگاه او در این روزها و برخی اخبار و حواشی مرتبط با فعالیت‌های‌ شبه‌تبلیغاتی‌اش به نظر حکایت از چیز دیگری دارد. بااین‌حال قالیباف تنها چهار روز پیش بود که در انتخابات درون‌گروهی جمنا (نیروهای موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) برای انتخاب گزینه‌های اصلی انتخابات پس از رئیسی، زاکانی و بذرپاش با هزارو ٣٧٣ رأی نفر چهارم شد. بی‌تردید این رتبه برای او پس از ١٢ سال شهردار تهران‌بودن و دو دوره تلاش برای کسب مقام ریاست‌جمهوری نتیجه‌ای ناامیدکننده است، چراکه این آرا نشان می‌دهد قالیباف حتی در میان همفکران سیاسی خود نیز مقبولیت چندانی ندارد. با‌این‌همه اما به نظر می‌رسد شهردار تهران همچنان قصد کنارکشیدن از صحنه رقابت‌ها را ندارد.
او چند روز پیش هم در گفت‌وگویی صریح با تسنیم وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را در شرایط بحرانی برشمرده و گفته بود: «تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است، بنابراین برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین‌کردن رئیس‌جمهوری مناسب به‌جای رئیس‌جمهور فعلی در ٢٩ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر است. وی همچنین گفته بود: «همه کسانی که به‌دنبال نجات کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی هستند باید برای تغییر دولت فعلی تلاش کنند». شهردار تهران که از سال ٩٢ و آخرین تلاشش در عرصه انتخابات، برنامه‌های بسیاری را در شهر تهران معطل یا متوقف کرد، 
دیگر همانند سال‌های قبل پروژه‌های مترو را در اولویت نگذاشت و این‌گونه بود که خطوط ٦ و ٧ مترو تهران که باید تا سال ٩٦ به طور تدریجی افتتاح می‌شدند، هنوز در مراحل آماده‌سازی ایستگاه‌ها هستند و بخش‌هایی از خط سه مترو تهران هم هنوز افتتاح نشده است. رحمت‌الله حافظی و محسن سرخو، دو عضو اصولگرا و اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و تعداد دیگری از اعضا در یکی، دو سال اخیر بارها درباره جابه‌جایی اعتبارات مترو و دراولویت‌نبودن این پروژه‌ها تذکر داده بودند. به‌هرروی عملکرد مترو و زمان بهره‌برداری ایستگاه‌ها – البته به طور کامل و نه ایستگاه‌های اول و آخر در هر خط- خود کارنامه و نمونه روشنی بر این عملکرد چهارساله اخیر است که با تأخیر در سال ٩٦ و ٩٧ به ثمر می‌نشیند؛ خواه محمدباقر قالیباف همچنان شهردار باشد یا نباشد.
کد N1674618

وبگردی