آفتاب

توزیع بنزین با کارت سوخت مساوی با فساد و بنزین دو نرخی

توزیع بنزین با کارت سوخت مساوی با فساد و بنزین دو نرخی

سجادی گفت: اگر بخواهیم کارت را حفظ کنیم بنزین دو نرخی خواهد شد که فساد را به دنبال خواهد داشت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا سجادی مدیرعامل سابق شرکت پخش فراوردهای نفتی که در مناظره امشب تلویزیونی به عنوان موافق سیاست های دولت سخن می گفت در خصوص استفاده و عدم ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای فروش فرآوردهای نفتی اظهار داشت: کارت هوشمند صرفا برای توزیع بنزین و نفت گاز بخش هوشمند است که در سالهای بعد از جنگ و بازسازی که مصرف فراورده ها و به خصوص بنزین افزایش یافته بود و قیمت ها پایین و یارانه ای بود قابل استفاده بود و در این زمان فرآورده ها چشم انداز روشنی نداشتند بنابراین دولت باید فکری به حال کنترل مصرف می کرد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از اعمال سهمیه بندی سوخت قیمت ها پایین و میزان رشد بالا بود تصریح کرد: در آن زمان امکان این که بنزین 65 تومانی با نرخ 300 تومان فروخته شود وجود نداشت اما سامانه هوشمند سوخت با ظرافت و بدون اینکه تنش اجتماعی یا سیاسی بوجود آید به خوبی اهداف مربوط به افزایش قیمت را اجرایی کرد.

سجادی تصریح کرد: ما در حال حاضر هنوز به دنبال استفاده از کارت برای نفت و گاز هستیم علاوه بر اینکه میزان پیمایش نیز ملاک است .

وی با اشاره به اینکه دو نرخی کردن بنزین منشاء فساد می شود اظهار داشت: اگر بخواهیم سامانه را مثل قبل حفظ کنیم چاره ای جز دو نرخی کردن بنزین نداریم که این رویه منجر به بروز فساد در پمپ بنزین ها می شود.

مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: ما از سال 82 مطالعات اجرای کارت هوشمند سوخت را آغاز کردیم و سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت هوشمند به عنوان راهکاری ارایه شد که از سوی مجلس نیز تصویب شد و در قانون بودجه سال 83 اعمال شده و براساس آن دولت مکلف شد که آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: در سال 80 تا 82 قیمت بنزین بین 35 تا 60 تومان بود که نمی توانست مصرف را کنترل کند لذا باید سیاست قیمتی در کنار سهمیه بندی اعمال می شد بنابراین دولت مکلف بوده تیرماه سال 86 سامانه را راه اندازی کرده و طی فرایند 9 ساله اهدافی را که برای کارت هوشمند سوخت پیش بینی شده بود تحقق یابد.

وی اظهارداشت: ما می خواستیم قیمت ها را به حد قابل قبول برسانیم لذا از قیمت 65 تومان سال 82 به نرخ هزار تومان رسیدیم و به این ترتیب می توانستیم مصرف را کنترل کرده ضمن اینکه توانستیم رشد 10 درصدی مصرف را که قبل از سامانه داشتیم کاهش دهیم.

وی گفت: سامانه هوشمند برای توزیع بنزین در داخل کشور است و ارتباطی به واردات ندارد.

وی با اشاره به اهداف ایجاد سامانه اظهار داشت: این سامانه به عنوان ابزاری در اختیار سیاست گذاران و دولت و مجلس بود که بتوانند در یک زمان منطقی قیمت بنزین را اصلاح کنند همچنین با اجرای سیاست های سهمیه بندی مصرف را کنترل کرده ضمن اینکه از قاچاق نیز جلوگیری به عمل آورد.

وی در ادامه گفت: قبل از سامانه رشد مصرف بنزین در سال قبل از 68 به طول متوسط ده درصد بود که بعد از اجرایی شدن سامانه قیمت به 100 تومان و 400 تومان با سهمیه 80 لیتری رسید و به این ترتیب بدون اینکه تنشی در جامعه بوجود آید قیمت ها اصلاح شد و اکنون نیز قیمت پایه بنزین مناسب است .

وی با اشاره  به اینکه قیمت هزارتومان کنونی بنزین قیمت مناسبی است افزود: با توجه به متعادل شدن قیمت بنزین دیگر نیازی به ادامه استفاده از کارت هوشمند نیست اما برای نفت گاز بخش حمل ونقل با توجه به اینکه هنوز با قیمت 300 تومان فروخته می شود باید استفاده از کارت را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت 300 تومانی نفت گاز دولت مصوبه عرضه آن براساس پیمایش را تصویب کرد گفت: با توجه به اینکه همه دارندگان خودروهای سنگین کارت داشتند امکان سوءا ستفاده از آن وجود داشت لذا اجرای توزیع نفت و گاز براساس پیمایش در دستور کار قرار گرفت زیرا عمده قاچاقی که صورت می گیرد در این بخش است اما در مورد بنزین با توجه به خطرات جابجایی میزان قاچاق بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که سامانه وظیفه خود را برای توزیع بنزین انجام داده و اکنون نیازی به استفاده از آن نیست به طوری که در مناطق مرزی رشد مصرف بنزین طبق آنچه آمار به ما نشان می دهد کاهش یافته است.

به عنوان مثال میزان مصرف در سال 95 نسبت به سال 94 زیر متوسط مصرف کشور بوده و این آمار نشان میدهد که قاچاق اتفاق نیفتاده است اما برای نفت وگاز هنوز باید کارت ها حفظ شود.

وی تصریح کرد: متوسط رشد مصرف بنزین در سال 95 به 94 در کل کشور 5/5 درصد در آذربایجان غربی 5/5درصد ،کردستان 4 درصد ، خراسان رضوی 4 درصد، خراسان جنوبی 3 درصد ، مرکز زاهدان 5 درصد ، مرکز چابهار 6/3 درصد و کرمانشاه 3 درصد بوده است . بنابراین اگر قرار بود میزان مصرف افزایش یابد طی مدت سال 94 تا 95 باید این اتفاق می افتاد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه هوشمند سوخت وظیفه خود را برای بنزین انجام داده و ما اعتقاد داریم که بیش از این مردم را نباید اذیت کنیم.

سجادی ادامه داد: در حال حاضر قیمت پایه بنزین به هزار تومان رسیده که می توانیم بعد از سه سال قیمت ها را به پایه جهانی برسانیم.

وی ادامه داد: ما درسال 94 نسبت به سال 93 دو درصد رشد مصرف در سال 93 نسبت به سال  92 7 /1 درصد و در سال 93 نسبت به سال 92 علیرغم استفاده از سامانه و دونرخی بودن 7/7 درصد رشد مصرف داشته ای و دلیل این امر این است که در سال 89 تا 92 قیمت ها را ثابت نگه داشته ایم بنابراین می بینیم که قیمت در رشد مصرف حرف اول را می زند.

در مورد قاچاق نیز هیچ یک از آمارها با توجه به حذف کارت هوشمند مورد تایید نیست.

وی تصریح کرد: اکنون حتی اگر کارت هوشمند استفاده نشود تمام عرضه بنزین و تراکنش ها مورد بررسی قرار می گیرد و اگر بیش از 60 لیتر بنزین توزیع شود قابل کنترل خواهد بود.

وی اظهارداشت: کارت هوشمند یک فرصت شش ساله به مسوولین داد که میزان مصرف را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه  میزان افزایش مصرف بنزین پس از حذف کارت سوخت نیز مربوط به افزایش تعداد خودروهاست تصریح کرد: براساس امار وزارت صنایع طی 11 ماه امسال یک میلیون هشتاد هزار خودرو بنزین سوز تولید شده که اگر به آمار یکساله تامین داده شود حدود یک میلیون و دویست هزار خودرو خواهد بود  و اگر هر خودرو 3 لیتر مصرف داشته باشند میزان رشد غیر منطقی نخواهد بود بنابراین نباید به افزایش مصرف بار منفی بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضرورتی به استفاده از کارت سوخت برای بنزین و اسیر کردن مردم نداریم تصریح کرد: اکنون قیمت ها به نرخ پایه رسیده و بنابراین فرصت مناسبی است که اجازه دهیم قیمت ها شناور شود یعنی اگر در مهرماه نرخ بنزین 1060 تومان است در اسفندماه بیشتر شود .

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ سامانه هوشمند سوخت هیچ راهی جز دو نرخی کردن بنزین وجود ندارد به طوری که حتی طی 2 سال گذشته دیده ایم که اکثر مردم از کارت جایگاه دار استفاده می کنند و  اگر بخواهیم کارت را حفظ کنیم بنزین دو نرخی خواهد شد که فساد را به دنبال خواهد داشت.

 

 

کد N1674471

وبگردی