آفتاب
از سوی معصومه آباد صورت گرفت:

تشریح گزارش کمیته بررسی و رسیدگی به حادثه‌دیدگان پلاسکو

تشریح گزارش کمیته بررسی و رسیدگی به حادثه‌دیدگان پلاسکو

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر اظهار داشت: اقدامات رسمی برای فراهم شدن استفاده قانونی خانواده‌های شهدای آتش‌نشان از تسهیلات بنیاد شهید از طریق دفتر مقام معظم رهبری و هیئت دولت انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا و عضو کمیته پیگیری و رسیدگی به حادثه دیدگان پلاسکو در جریان برگزاری سیصدو چهلمین جلسه شورا ضمن تشریح فعالیت‌های این کمیته بر اساس وظایف تعریف شده اظهار داشت: برای کمیته مذکور وظایفی تعریف شد که بر این اساس اقدامات و جلساتی منظم با مسئولین نهادهای درگیر حادثه و خانواده‌های شهدا و حادثه دیدگان و نیز صاحبین مشاغل در ساختمان پلاسکو برگزار شد.

وی افزود: برگزاری جلسه با مسئولین آتش‌نشانی، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک، سرکشی از مصدومین، پیگیری پرداخت دیه نقض عضو به مصدومین، سرکشی به خانواده شهدا و فوت شدگان و پیگیری پرداخت دیه به بازماندگان این عزیزان، پیگیری و حمایت از کارفرمایان و کارگران و از کارافتادگان در اثر حادثه و نیز اقداماتی در این راستا در دستور کار کمیته قرار داشت.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا در ادامه افزود: در جلساتی که با مسئولین آتش‌نشانی برگزار شده است کمیته به این نتیجه رسید که سازمان نسبت به انجام بازدیدهای دوره‌ای درساختمان اقدام و موارد نقض و مشکلات ایمنی را به مالک و هیئت مدیره ابلاغ کرده است.

آباد با اشاره به جلساتی که با مسئولین بنیاد شهید تهران صورت گرفته است گفت: ریاست بنیاد اظهار داشتند که با توجه به ساختار قانونی و اساسنامه بنیاد، خدماتی را که می‌توانند به خانواده‌های محترم شهدای آتش‌نشان ارائه دهند فقط خدمات فرهنگی است و هیچ گونه خدمات حمایتی نمی‌توانند داشته باشند؛ بنابراین کمیته به این نتیجه رسید تا اقدامات رسمی خود را برای فراهم شدن استفاده قانونی خانواده‌های شهدای آتش‌نشان از تسهیلات بنیاد شهید از طریق دفتر مقام معظم رهبری و هیئت دولت پیگیری نمایند.

وی در ادامه افزود: همچنین در جلساتی که کمیته با رئیس اورژانس تهران داشته است مشخص شده است که اورژانس تهران در همان دقایق اولیه با ۶۰ دستگاه آمبولانس مستقر در محل حضور داشته و ۱۰۰ تخت سی سی یو خالی شده است که در طول امداد و رسیدگی به حادثه این فعالیت‌ها ادامه داشته است.

آباد با اشاره سخنان رئیس اورژانس تهران در این جلسات اظهار داشت: یکی از در خواست‌های ایشان از شورای شهر این است که شورای شهر تهران مصوبه ایی را برای کمک به استقرار آمبولانس‌هایی مجهز به دستگاه‌های شوک اتوماتیک برای احیاء افراد دچار حادثه در مکان‌های شلوغ مانند مترو، ورزشگاه‌ها و سینماها و مجتمع‌های تجاری داشته باشد.

وی همچنین به نتایج حاصل از نشست با نمایندگان وزارت کار در خصوص کارگران و کارفرمایان ساختمان پلاسکو اشاره داشت و خاطر نشان ساخت: برابر ایجاد بسته حمایتی برای این قشر از حادثه دیدگان مشخص شد که به موجب بند ۲ و ۳ مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۶/ ۱۱/۹۵ علاوه بر ۵۲۴ نفر کارگری که مشمول بیمه تأمین اجتماعی بودند این امکان فراهم شد تا بای ۸۷۵ نفر باقی مانده نیز پوشش حمایتی در نظر گرفته شود. همچنین در هیئت دولت یک بسته حمایتی برای کارفرمایان در این ساختمان تدوین شده است که طبق آن کلیه بدهی گذشته کارفرمایان شاغل در پلاسکو ضمن بخشودگی صددرصد جرائم به مدت ۵ سال تقسیط شود.

معصومه آباد افزود: کمیته شورا نیز به این تصمیم رسید تا به کارفرمایان واحدهای تجاری فاقد کدکارگاهی (۱۵۹واحد) در قالب بسته حمایتی از سوی شورا مساعدت شود.

وی اظهار داشت: در نشست‌هایی که با اعضا هیئت امنا و هیئت مدیره ساختمان پلاسکو داشته‌ایم این عزیزان نیز درخواست‌هایی مبنی بر مساعدت به چهار خانوار از کارگران متوفی در این حادثه و نیز رایزنی اعضای کمیته با هیئت دولت مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و نیز کمک به دوباره سازی ساختمان پلاسکو داشتند.

آباد افزود: در همین زمینه با توجه به پیگیری‌ها مشخص شد که از ۵۹۱ واحد مشغول در ساختمان پلاسکو اکنون تعداد ۲۰۰ واحد مشغول تعمییرات آماده‌سازی درپاساژ نور هستند که از این تعداد حدود ۵۰ واحد اجناس آماده فروش در واحدها می‌باشند.

وی در ادامه به برگزاری جلساتی با نمایندگان بانک مرکزی در خصوص تعهدات این بانک برای کمک به کسبه ساحتمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: برابر اعلام نمایندگان مذکور وبا توجه به مصوبه هیئت دولت این بانک تسهلاتی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و با بازپرداخت ۴۸ ماهه و با یک سال دوره تنفس بنا بر تشخیص اتاق اصناف و بانک مرکزی به کسبه پرداخت خواهدکرد. همچنین در خصوص بخشودگی جرائم بانکی کسبه ناشی از نپرداختن بدهی وام هایشان به بانکها نیز نمایندگان بانک مرکزی اعلام نمودند که طبق بخش نامه‌ای این موضوع در تاریخ ۱۶/۱۲/۹۵ به بانکها ابلاغ شده است.

آباد خاطر نشان ساخت موضوع دریافت نرخ سود ۱۸ درصد مورد اعتراض اعضای کمیته قرار گرفته و در نظر است تا رایزنی‌هایی مبنی بر کاهش این نرخ صورت گیرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان این گزارش تصریح کرد که باید تمام تلاش و رایزنی‌ها برای کمک به دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی با سود کمتر از آنچه رایج است صورت گیرد تا حادثه دیدگان بتوانند به چرخه تولید و افتصاد کشور بازگردند.

رئیس کمیته ایمنی شورا ی شهر تهران در ادامه به نتایج حاصل از نشست با روسای اتحادیه پیراهن دوزان و اتحادیه پوشاک اشاره کرد و گفت: این عزیزان نیز اعلام داشتد که با هماهنگی که با مالک مجتمع نور به عمل آمده تعداد ۶۰۰ واحد طی تفاهم نامه‌ای به عنوان اجاره در اختیار کارفرمایان پلاسکو قرار گیرد که این واحدها به مدت ۲ سال به مبلغ هر متر ۴۵ هزار تومان به مال باختگان پلاسکو داده شده است و رئیس بنیاد مستضعفان نیز متعهد شده‌اند که بنیاد تا آخر اردیبهشت ماه مبلغ اجاره این واحدها را پرداخت کند.

کد N1674429

وبگردی