آفتاب

یک جامعه شناس: نقش احزاب را باید در انتخابات شوراها تقویت کرد

یک جامعه شناس: نقش احزاب را باید در انتخابات شوراها تقویت کرد

بجنورد- ایرنا - یک جامعه شناس سیاسی با بیان اینکه شوراها به عنوان نخستین نهاد مشارکت مردمی در دولت دوره اصلاحات اجرایی شد، اظهار کرد: باید نقش احزاب در انتخابات شوراهای اسلامی تقویت شود و مردم هم به دور از نگاه قومی و قبیله ای در انتخابات حضور یابند.

مهران صولتی جامعه شناس سیاسی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ماهیت انتخابات شوراها در کشور ما طایفه ای و قومی است و انتخابات شورا متاثر از لیست احزاب نیست و حتی شاهد مشارکت جدی شهروندان در احزاب نیستیم.
وی افزود: ما در کشورمان دچار این مشکل هستیم که اگر چه به احزاب مجالی برای فعالیت و جولان می دهیم اما از مهم ترین کارکرد احزاب یعنی حزبی بودن انتخابات، متاسفانه غافل و به دور مانده ایم.
وی گفت: بنابراین همین که این زیرساخت حزبی انتخابات تعبیه و ایجاد نشده است خود باعث می شود که باز برای جریان های پوپولیسم یا جریان های منفعت گرا ، زمینه ای برای فرصت طلبی فراهم شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر می رسد که پیش نیاز و پیش شرط توفیق شوراها و آن چیزی که می تواند اصلاحاتی را انجام دهد در این فرآیند آن هست که حتما ما باید به سمت تحکیم و تثبیت نوعی زیرساخت حزبی پیش برویم.
وی گفت: در این صورت قادر خواهیم بود افرادی را معرفی کنیم که این افراد در احزاب پرورش یافته اند و تخصص، تعهد و بینش سیاسی شان در احزاب مورد آزمون و خطا و مورد تایید قرار گرفته است و بعد در قالب لیست ها و برنامه هایی می توان اینها را به جامعه و مردم معرفی کرد.
وی افزود: در صورت تحقق این امر، آن زمان می توان به سراغ تضارب آرا ، برنامه ها واندیشه ها رفت و صرفا بر روی افراد یا نامدار بودن یا اشتهار شخصی افراد یا متاسفانه مقوله ایی از جنس خرید آرا تمرکز نشود.
این جامه شناس در باره وجود اختلافات و تضاد در رقابت ها گفت: باید از اصل اختلاف در شوراها استقبال کرد زیرا بازتاب منافع در جامعه است ولی اینکه چرا اختلافات فرسایشی می شود باید اذعان کرد که با فقدان توافق برسر بدیهیات در سطح حکومت ، نخبگان و مردم هم مواجه ایم و امری جدید و مختص شوراها نیست.
وی افزود: اگر اختلافات برنامه محور باشد می تواند به تضارب آرا و ارتقا جامعه بیانجامد که باید از آن استقبال کرد.
صولتی بابیان اینکه تحولات و کارنامه شورای ها در 4 دوره گذشته خوب نبوده است گفت: در این دوره ها بیشتر 'شورای شهرداری' را شاهد بودیم تا 'شورای شهر' و شوراها عبارت بودند از ازافرادی که رای مردم را گرفتند و حداکثر کاری که می کنند دخالت با تصحیح در بودجه شهرداری و یا مواظبت در مسائل عمرانی و توسعه شهری است .
وی افزود: آنچه در نگاه برخی مردم پررنگ است در مجموع شوراهای چهار دوره گذشته این است که شوراها به عرصه حضور افراد فرصت طلب و رانت جو تبدیل شده اند که سعی می کنند وارد مناسبات و زد و بند با شهرداری و افراد متنفذ شهر شوند ومنافع خود را تامین کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب بابیان اینکه زمانی گفته می شد تخصص از تعهد ارج تر است اما اکنون باید گفت: تعهد و پاکدستی ارج تر بر همه ویژه گی ها و تخصص برای شوراهاست.
وی افزود: مهم ترین فاکتورهای افرادی که باید وارد شوراها شوند خوش نامی ، پاکدستی و شجاعت است و نیازمند افرادی هستیم که اگر زبان به افشاگری نمی گشایند حداقل در حد خود این مناسبات را ایزوله کنند و به سمت روابط سالم هدایت کنند و بحث تخصص درمحله بعد در کشور قرارگیرد .
صولتی با بیان اینکه از نگاه برخی از مردم در هر صورت نگاه چندان مثبتی به عملکرد شوراها وجود ندارد گفت: این موضوع باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد زیرا که کارکرد منفی شوراها درباره مشارکت شهروندان در عرصه های فرهنگی اجتماعی فرهنگی اجتماعی تاثیرگذار است.
وی افزود: ما باید به سمت پر رنگ شدن نقش شوراها در مدیریت شهرها برویم و این گفتمان شکل بگیرد که بسیاری از خدمات آموزشی ،بهداشتی و فرهنگی به مجموعه شوراها واگذار شود تا این امور به سامان برسد .
این فعال اصلاح طلب افزود: ما نیازمند اصلاحات رادیکال در مقوله گسترش اختیارات شورا به بسیاری از عرصه های مدیریت شهری هستیم که البته با تمرکزگرایی حکومت چندان قابل دسترسی به نظر نمی آید .
صولتی با اشاره به اینکه در همه عرصه های در مقوله شوراها دچار نارسایی هستیم معرفی نامزدها بر اساس رویه حزبی به مردم انجام نمی شود و براساس شعارهای پوپولیستی یا نظام خرید آرا انجام می شود گفت: از طرف دیگر اختلاط هایی تودرتوهایی در بین شورا و شهرداری و قوانین نسبت به آن وجود دارد و روشن و تصریح شده نیست و نظارت کافی بر عملکرد شورای شهردیده نمی شود.
وی افزود: اصلاح باید کامل و فراگیر انجام شود و مهم ترین اصلاحی که باید صورت گیرد گذار به سمت توافق در بالاترین سطوح تصمیم گیری در کشور بر سر اجتناب ناپذیر بودن احزاب واقعی و تعبیه زیرساخت واقعی کشور است و این نظام حزبی می تواند در سایر سطوح مشارکت شامل مشارکت محلات وشورا یاری ها و شهرها کاملا تاثیرگذار باشد.
در خراسان شمالی، پنج هزار و 469 نفر برای تصدی2 هزار و 445 کرسی شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کرده اند.
از این تعداد 829 داوطلب برای تصدی 118 کرسی شورای شهر و چهارهزار و 640 داوطلب برای تصدی 2 هزار و 327 کرسی شورای اسلامی روستایی وارد عرصه شده اند.
پنج هزار و 212 نفر از داوطلبان مرد و 257 نفر زن هستند
آرای مردم استان در دوره پنجم انتخابات شورای شهر و روستا، در 749 حوزه انتخابیه و در یکهزار و ٦٨ صندوق، جمع آوری می شود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه 1396 برگزار می شود.
7189 / 6042 خبرنگار: بتول صارمی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1674415

وبگردی